Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #1 Skrevet 15. oktober 2008 har måtte begynne med brystskjold siste døgnet pga ekstreme sprekker i brystvortene. Men babyen fikk veldig mye luft i magen av dette, og ble ikke mett etter laaang tids amming.. Altså har jeg brystspreng uten like allerede etter en dag. Jeg skrev et innlegg her før en dag om at jeg holder på å gi opp. Gutten min er 4 uker, og vi har knotet VELDIG med amminga.. Dere som har brukt brystskjold en stund: er det noen skjold som er bedre enn andre?? Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre at han får i seg så mye luft? Og melkeproduksjonen settes vel ned?
Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #2 Skrevet 15. oktober 2008 Hei Brystskjold blir litt som flaske - teknikken er litt annerledes og de små svelger mer luft enn om de tar brystet direkte.Det er vanskeligere for babyen å få ut melk ettersom babyen ikke får massert brystet direkte. Jeg har bare brukt et merke og det er Medela og er fornøyd med det. Dette bruker de også på barneklinikken. Hvis barnet spiser mindre så vil melkeproduksjonen gå ned. Ettersom de må jobbe hardere for å få ut melken er det jo mulig at dette skjer med brystskjold. Jeg har brukt brystskjold i en peride til begge mine; med nummer 1 fordi jeg hadde flate brystvorter og deretter sår med dype sprekker som blødde. Husker jeg leste her at brystene ble herdet etter ca 2 mnd (tror jeg det var) så da bestemte jeg meg for å holde ut så lenge, bet tennene sammen, lot tåreme sprute og klarte å få til ammingen ) Og med nummer 2 fordi han ikke var sterk nok til å suge - han er ekstem prematur og brystskjoldet hjalp han med å holde munnen åpen. Han måtte også få flaske med utpumpet mm for å få i seg nok mat. Har vært heldig å klart å slutte med brystskjold til begge mine etter en stund. Med nummer 1 lot jeg brystet hvile ved noen amminger (brukte brystskjold) og la henne til rett på brystet til andre slik at det ikke bare skulle bli brystskjold. Med nummer 2 brukte jeg brystskjold sammenhengende i flere måneder. Vær obs på at han kan bli sugeforvirret av brystskjold, men jo bedre ammingen er etablert (jo større måltid han nå greier å spise fra brystet uten brystskjold), jo mindre er sjansen for forvirring. Nummer 2 her drikker nå direkte fra brystet, men han åpner ikke munnen helt opp slik han skal. Jeg synes ikke det gjør noe ettersom han spiser godt og jeg ikke en gang viser antydning til å bli sår (er nok litt herdet etter nesten 5 mnd med pumping). Hvis du har spreng og er redd for at melkeproduksjonen settes ned kan du jo pumpe eller håndmelke litt. Dette kan du fryse ned og bruke senere når dere skal ha barnevakt eller babyen skal ha grøt. Før du tar på ammeskjoldet hjelper det babyen om du masser brystet slik at melken kommer før de legger han til. Deretter er det lurt å brette skjoldet litt oppover når du tar det på - for så å slippe. Da lager du nemlig vakum slik at babyen slipper å suge det selv. Vi fikk ikke det helt til for før jeg fikk lagt han til hadde han allerede veivet det bort Håper dette var til litt hjelp.... Lykke til.
Madamina Skrevet 17. oktober 2008 #3 Skrevet 17. oktober 2008 Brystskjold er noe svineri. Brukte det de første ukene med min førstefødte etter elendig råd fra en senil barnepleier på barsel. Gutten fikk mye luft i magen, det ble mye søl, sugingen stimulerer brystet og utdrivningsrefleksen dårlig og barnet blir bare forvirra. Ved avvenning måtte jeg klippe hull i skjoldene så de skulle virke eklere (etter råd fra ammehjelpen). Tror jeg likte Avent sine skjold best. Jeg har ammet en uke med en lang sprekk i brystvorta. Smører med morsmelk og Ringblomstsalve (Lotties eller Weleda) og lufttørker (passer på at brystene ikke fryser). Har skifta ammestilling for å avlaste sprekken (han suger steinhardt og med skarpe gummer). Det funker. Nå ser det ut som om det gror. Men fy flate så vondt! Men det er verre å pumpe og jeg vil ikke miste melka på den puppen. Hjelper også å starte på andre puppen for å lette trykket på suginga til utdrivningsrefleksen stter inn. www.lalecheleague.com og noen andre engelske nettsider er vel så bra som ammehjelpen her hjemme. Kvitt deg med skjoldene og la barnet få godt tak. Be om hjelp på sykehuset eller helsestasjonen.
Sylteflesk Skrevet 18. oktober 2008 #4 Skrevet 18. oktober 2008 Vi brukte brystskjold en 6 ukers tid før vi fikk til å amme uten. Jeg synes det var verdt alt styret, for uten skjold hadde aldri vesla klart å ta puppen og komme i gang med ammingen. Hun var 6 uker prematur, bitteliten og puppen var stor og sprengt, hun fikk ikke tak på puppen i det hele tatt uten skjold. Brukte Medela str S, prøvde str M og Avent, men dårligere erfaring med dem. Men joda, hun måtte ligge leeenge ved puppen for å bli mett, og det ble mye søl. Hun la dårlig på seg den første tiden og det var ikke før vi fikk til å amme uten skjold at vekta hennes raste oppover. Som en kriseløsning i en overgangsperiode anbefaler jeg absolutt brystskjold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå