Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei ;)

Jeg føler jeg leser meg blind på regler og paragrafer vedrørende foreldrepenger, fødselspenger og fødselsstipend. Synes det er ganske vanskelig å forstå... og jeg er ferdig utdannet jurist om et halvt år!

Reglene er forståvidt lette å forstå dersom man har jobbet fulltid eller kun har studert.

Jeg er 100% student og i tillegg har jeg jobbet, slik at jeg til sammen i år har tjent rundt 130 000 kr hittil i år. Noen måneder har jeg tjent mer og noen måneder vesentlig mindre. Hvordan regnes det ut hva jeg vil få utbetalt pr mnd når jeg går ut i permisjon?? Vil de regne ut et snitt av de siste ti mnd? de siste 12 mnd? elelr de siste seks mnd?

Og: Hva er det jeg leser at dersom det har vært et opphold på over 14 dager mellom hver vakt så mister man rettigheten til foreldrepenger?

Og2: Får man denne engangsstønaden på 30 000 dersom man har rett på foreldrepenger? eller fungerer den som et substitutt for dem som ikke har opptjent seg en slik rett?

I tillegg har man jo vår kjære lånekasse... som må være verdens mest firkantede organisasjon samt verdens dårligste på service og informasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138906949-regler-og-paragrafer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når skal du ha ungen?

Får å få penger fra lånekassen må du ha hatt rett på stipend og lån 6 av de 10 siste mnd før du starter permisjonen og du må være i utdanning. Så om du avslutter studiene dine om 1/2 år og ikke har noe videre studie får du ikke penger fra dem. Men om du melder deg opp til nytt studie og kommer inn kan du søke permisjon fra det og få penger fra de(du må fortsatt ha rett på stipend og lån, ikke overskredet de årene du har rett på det). Du trenger ikke avslutte det studiet du eventuelt melder deg opp til.