Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei ;)

Jeg føler jeg leser meg blind på regler og paragrafer vedrørende foreldrepenger, fødselspenger og fødselsstipend. Synes det er ganske vanskelig å forstå... og jeg er ferdig utdannet jurist om et halvt år!

Reglene er forståvidt lette å forstå dersom man har jobbet fulltid eller kun har studert.

Jeg er 100% student og i tillegg har jeg jobbet, slik at jeg til sammen i år har tjent rundt 130 000 kr hittil i år. Noen måneder har jeg tjent mer og noen måneder vesentlig mindre. Hvordan regnes det ut hva jeg vil få utbetalt pr mnd når jeg går ut i permisjon?? Vil de regne ut et snitt av de siste ti mnd? de siste 12 mnd? elelr de siste seks mnd?

Og: Hva er det jeg leser at dersom det har vært et opphold på over 14 dager mellom hver vakt så mister man rettigheten til foreldrepenger?

Og2: Får man denne engangsstønaden på 30 000 dersom man har rett på foreldrepenger? eller fungerer den som et substitutt for dem som ikke har opptjent seg en slik rett?

I tillegg har man jo vår kjære lånekasse... som må være verdens mest firkantede organisasjon samt verdens dårligste på service og informasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138906949-regler-og-paragrafer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når skal du ha ungen?

Får å få penger fra lånekassen må du ha hatt rett på stipend og lån 6 av de 10 siste mnd før du starter permisjonen og du må være i utdanning. Så om du avslutter studiene dine om 1/2 år og ikke har noe videre studie får du ikke penger fra dem. Men om du melder deg opp til nytt studie og kommer inn kan du søke permisjon fra det og få penger fra de(du må fortsatt ha rett på stipend og lån, ikke overskredet de årene du har rett på det). Du trenger ikke avslutte det studiet du eventuelt melder deg opp til.

Du får enten engangsstønaden eller foreldrepenger. Om du har jobbet 6 av de 10 siste mnd og tjent over 1/2G og som du skriver ikke hatt lenger enn 14 dager mellom vaktene. Har du kun overskredet denne grensen noen få ganger og har jobbet hele tiden går det greit.

Om du har en periode der du har over 14 dager mellom vaktene stopper utregningen fra den siste vakten og starter igjen ved neste vakt.

Som regel ser de på den siste mnd når de regner ut hva du skal ha i foreldrepenger, men om det variere kan de ta ett snitt av de 3 eller 6 siste mnd og er det store variasjoner kan de ta ett enda lengere snitt.

Det kan være mye å sette seg inn i, men det vil lønne seg.

Lykke til med baby og snart avsluttet jus studie

Ja om det er tvil om du har jobbet 6 av de 10 siste månedene så er det om det er 14 dager mellom vaktene (man kan ikke ha jobbet en helg i juli og regne med det som en arbeidsmånded)

Det er faktisk arbeidsgiver som regner ut snittet og sender det til nav når nav ber om inntektsopplysninger i forb. med permisjon.

Hos min arbeidsgiver så bruker de 3 eller 6 månder som snitt. der jeg jobbet før tok de automatisk 12 mndrs snitt (har variabel inntekt)

Lånekassens regler er jeg ikke god på Vet bare at Lånekassen er firkantet ja og om mulig hakket værre enn NAV

Ja jeg tenkte å si noe om det også:)

Hos min nåværende arb. giver så sa de at de ville ta det jeg kom best ut av. 3 eller 6 mndr.

Du bør snakke med arbeidsgiver å høre for det virker som det er litt ulik praksis.

Hos min forrige arb. giver tok de de 12 siste mnd uansett.

Jeg har hørt flere her som har opplevd at arbeidsgiver er litt sparsommelige i beregningene, noe jeg ikke helt skjønner hvorfor de er.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...