Gå til innhold

Løs avføring, men ikke i dårlig form. Diare eller allergisk? Kan noen hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tre ganger siden barnehagestart i august fått beskjed om å hente gutten vår i barnehagen, fordi han har hatt løs avføring. Første gangen trodde de det var diare, fordi det gikk i barnehagen akurat da. Men det viste seg at det kun var løs avføring to ganger den dagen, og så var han fin igjen. De to andre gangene har han hatt et par-tre bleier med løs avføring og så er han fin igjen. Han har ikke feber og er ikke noe dårlig form ellers, men dette kommer altså med jevne mellomrom. Barnehagen har lurt på om han er allergisk eller reagerer på noe, men jeg kan ikke helt tenke meg hva det kan være isåfall. Det eneste jeg kan komme på er at de to siste kvelden før dette har skjedd, har vi spist pasta med kjøttdeig og tomatsaus til middag, kan det være noe der han reagerer på?

Når vi nå tenker tilbake, så har han nok alltid hatt litt løs avføring, altså ikke rennende, men ikke hard som voksne om dere skjønner. Men jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det før, han har jo ikke vært dårlig.

Er det andre som har det sånn? Hva kan det eventuelt være han reagerer på? Eller er han kanskje bare et barn med litt overfølsom mage til tider?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres akkurat ut som sønnen min. Han er 21 måneder, og har bestandig hatt mer eller mindre løs avføring. Vi har også hentet ham i bhg i hvertfall en gang når de trodde det var diare, men så viste det seg at det bare var litt løs mage et par ganger.

Han virker ikke å være syk, spiser godt osv, men har altså løs mage. Jeg har en teori om at han har litt overfølsom mage (akkurat som pappaen), og selv om han ikke er direkte allergisk mot noe, så virker det som om det ikke er alt han tåler like godt.

Eplejuice kan han f.eks. ikke få, da slår magen hans seg helt vrang, og når vi har spist litt sterk mat reagerer han også på samme måten, f.eks. hvis vi har spist spaghetti med tomatsaus. Jeg har i grunnen slått meg til ro med dette, og prøver å være litt forsiktig med sterk mat, men så lenge han ikke virker å ha det vondt på noe vis, så får han bare ha litt løs mage. Regner med han "vokser" det av seg.

Skrevet

Det hørtes veldig likt ut ja. Vår har også en pappa med litt dårlig mage til tider, og akkurat dette med tomatsaus har slått meg også. Jeg har også bare regnet med at dette var helt "normalt" helt til barnehagen nevnte det, det går vel over av seg selv etterhvert.

Takk for svar, veldig greit å vite at det er flere som opplever det samme:-)

Skrevet

Høres kjent ut.... Gutten vår på 18 mnd har også alltid hatt litt løs avføring uten at vi har tenkt så mye over det. Han er glad i mat og spiser godt.

Eneste sammenhengen vi har sett er at i perioder der han får tenner så er magen mer løs enn vanlig. I disse periodene så har vi informert barnehagen om at han har tenner på vei slik at de er klar over at han ikke er syk, bare litt ekstra løs i magen.

Skrevet

Kjent problem....

Jenta mi på 20 mnd har også løs avføring enkelte dager. Virker som hun kan ha noe magesmerter i tillegg, ellers fin form. Vi har funnet ut hun reagerer på appelsin/ clementin. Så er d kanskje andre ting i tillegg.... som kanel. Men alt går greit i små menger innimellom;)

Skrevet

Samme her, men vi har ikke kunnet koble det til noe spesiellt. Hun har akkurat startet bhg og de gjorde oss "mer" oppmerksomme på dette. Muligens at hun har hatt litt mer løs mage når vi har testet lett melk, men gikk tilbake til nan. Og seff når det er tenner, men hun har altid hatt dårlig mage uten og ha vondt. Blid og fornøyd og spiser godt som alle over her.

Imorgen skal vi til legen i hvertfall og se hva det kan være...om det er normalt etc..

Skrevet

Skriv gjerne og fortell hvordan det går hos legen, Brenda med lille jenta. Om legen nevner noe spesielt det kan komme av og om det er noe man evt kan gi for å motvirke det:-)

Skrevet

Ok, nå har vi vært hos legen og han sa vel det vi egentlig visste. Dette kan skje uten at det betyr noe spesiellt. Han kunne ta blodprøver, men han sa at det ikke nyttet på så små. Man kan tyde svarene, men det hadde ikke noe og si for det kunne forandre seg like fort igjen.

Vi skulle være detektiver og se om det var noe i kosten. Ettersom hun spiser ost og alt mulig rart så var det nok ikke melkeallergi. men noen dager så gikk det fint med visse ting og andre dager ikke.

Om det ikke blev noen forandring skulle vi komme tilbake om 6 måneder. Eller tidligere om det blev verre.

Nå har vi kuttet ut grøten og hun har faktisk blitt bedre. Tru det eller ei.

2 dager uten grøt og hun er myyye bedre. Hun får skive i stede og det funker.

Melk skal vi teste om et par dager igjen.

Hun er 14 mnd nå...

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...