Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg sjekket denne kalkulatoren i forhold til om jeg skulle gått ut i permisjon nå ut ifra den inntekten jeg har og har hatt.

siden jeg jobbet bare halvt og bare i 3 mnd i fjor og før det har hatt 0,- i inntekt slo det veldig dårlig ut.

men jeg trodde at man regnet fra de siste 10 mnd jeg?

er det ikke slik?

jeg har full jobb nå og en mndlønn på 25000,- brutto. da er det vel det jeg få om jeg skulle gått ut i permisjon nå?

eller?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138904446-foreldrepenger-beregning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også veldig på!!!

Jeg har hatt veldig variabel inntekt.

i 2006 var den lik null, 2007 rundt 120 000 og litt over det igjen i år. Desuten har jeg tjent mye noen mnd og nesten ingenting andre mnd. Er student og jobber ved siden av ser du.

Håper vi finner ut av dette her :)

• 2 uker senere...

Hei:)

Ser at jeg svarer litt seint, men tenkte dette var relevant for deg. Er det svaret jeg fikk fra mitt NAV-kontor da jeg spurte om omtrent det samme.

Foreldrepenger skal i utgangspunktet tilsvare den inntekten du vanligvis har.

For å finne ditt vanlige inntektsnivå, fastsettes foreldrepengegrunnlaget på bakgrunn av en individuell vurdering. Vurderingen er skjønnsmessig og det legges vekt på følgende momenter:

-Nåværende inntekt. Den finner vi ved å gjøre om den ukeinntekten du har når stønadsperioden starter til årsinntekt.

-Gjennomsnittet av de siste tre års pensjonsgivende inntekt. Den finner vi ved å ta gjennomsnittet av de siste tre årene som er ferdig lignet på det tidspunktet stønadsperioden starter. En forskjell på 25 % eller mer mellom årsinntekten og gjennomsnittlig pensjonsgivende inntekt kan få betydning for hvilken inntekt som skal legges til grunn.

-Hvilken arbeidskategori du er i (se nedenfor).

-Arbeidssituasjonen din. Du skal opplyse om du bla nylig har skiftet jobb, om du har fått endringer i lønnen eller midlertidig endret stillingsprosenten.

-Folketrygdens grunnbeløp. Det ytes ikke foreldrepenger for den delen av inntekten som overstiger seks ganger folketrygdens grunnbeløp.

Hovedregelen for beregning av foreldrepenger for arbeidstakere

Foreldrepenger skal som hovedregel tilsvare den inntekten du faktisk har når stønadsperioden starter (årsinntekten). NAV lokalt skal likevel alltid vurdere om gjennomsnittet av din pensjonsgivende inntekt de siste tre årene er representativ for din nåværende arbeidssituasjon. Dersom NAV lokalt kommer frem til at denne inntekten ikke er representativ, kan de skjønnsfastsette en ny gjennomsnittlig pensjonsgivende inntekt. Dersom årsinntekten din avviker mer enn 25 % fra gjennomsnittet av din pensjonsgivende inntekt de siste tre årene, blir din pensjonsgivende inntekt grunnlaget for foreldrepengene. Dette gjelder både når din gjennomsnittlige pensjonsgivende inntekt de siste tre år er representativ og når den pensjonsgivende inntekten er skjønnsmessig fastsatt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...