Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #1 Skrevet 14. oktober 2008 Gutten min på 13 mnd nekter å få pusset tenner. Har prøvd å leke, avlede med ting, bruke voksen tannbørste (synes mamma sin er spennende) osv ingenting funkser. Hvis jeg skal pusse tenner må jeg gjøre det med makt og det liker jeg ikke. Hva gjør dere?? Kan han begynne med fluortabletter??
hva skal barnet hete? Skrevet 14. oktober 2008 #2 Skrevet 14. oktober 2008 Sliter med det samme jeg også. Guttern min på 15 md HATER å pusse tenner. Pleier og la han pusse selv først (dvs suge i seg tannkremen) og så pusse etter det, men nå funker ikke det heller lenger. Han hyler og skriker hver gang, men det må jo gjøres... Noen som har gode tips til oss?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #3 Skrevet 14. oktober 2008 Vår elsker å pusse tennene, og er ganske så flink å gjøre det selv og... hermer etter det vi voksne gjør (vi pusser selvfølgelig etter han har gjort seg ferdig)... Vi har latt han bli kjent med tannbørsten helt siden før han fikk sin første tann... Fått "leke" med den på stellebordet o.l, hatt han med oss når vi har pusset våre tenner osv. Selv om gutten din er litt stor så går det jo an å prøve med det??? Har han større søsken han kan pusse tennene sammen med??? ander dessverre ikke om han kan begynne med fluor.. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #4 Skrevet 14. oktober 2008 Han har pusset tenner og lekt med tannkosten sin siden han var 4 mnd (da kom hans første tann). Frem til han var 10 mnd synes han det var gøy mne nå nekter han plent. JEg har en mulighet igjen. Han går i barnehage fra 10-1430 og de som er der fra morgenen av pusser tenner i barenhagen. Jeg skal spørre om de kan prøve å pusse tenner på han. Alle barn er jo mye enklere å ha med å gjøre når ikke mamma er tilstede.
Alba44 Skrevet 14. oktober 2008 #5 Skrevet 14. oktober 2008 Min på 16 mnd hater også å pusse. Vi har prøvd alt vi kan komme på av metoder, men må dessverre tvangspusse hver dag. Håper det endrer seg en dag..
ChriVil~stolt mamma~ Skrevet 14. oktober 2008 #6 Skrevet 14. oktober 2008 Har hos oss går det litt opp og ned. Sønnen min er 15 mnd, og er noen ganger veldig flink og hyler noen ganger som besatt. Jeg tror at dette er en kamp det er viktig å ikke tape, man må faktisk pusse tenner det er for dems eget beste. Tror at de til slutt skjønner tegninga. Her fungerer ting litt i perioder... vi har prøvde ulike metoder: - tulle pussing - ordentlig pussing - tulle..... (det betyr at vi later som om vi pusser litt over alt og så pusser vi litt i munnen etc.) - hver sin tannbørste - vi pusser tennene hans han våre - telle og ta på tanna med fingern og så pusse den tanna vi akkurat har telt og snakka om (eller tann rekka.. her er det fire oppe og fire nede og de som sitter på samme rekke pusses da sammen, så kjenner vi på en jeksel og pusser den etc. ) - synge puss puss så får du en suss.... - vi pusser våre tenner ført mens han leker med sin tannbørste og pusser siden, go så pusser vi han etterpå - hvis ikke noe av det fungerer legger vi han ned og pusser med "makt" , men passer på at det ikke er vondt etc. Når det gjelder fluor tabletter kan de begynne med det fra de er 6 mnd. Får kjøpt til så små på apoteket, bare spør. Det er jo lurt å begynne med selv om de er flinke og liker å pusse tenner.
mamman til to gutter Skrevet 14. oktober 2008 #7 Skrevet 14. oktober 2008 Vi har hatt samme problemet. Hos oss har det løst seg (hvertfall for en periode...) ved at vi lar han stå på en stol foran vasken og speilet og så pusser vi først tennene og så får han tannbørsten selv og så får han pusse selv og søle med tannbørsten under springen mens han ser seg selv i speilet etterpå.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 14. oktober 2008 #8 Skrevet 14. oktober 2008 Vesla her vil gjøre det selv, så det blir en del krangling når jeg må ta den skikkelige pussen.. Som folk sier så må det bare gjøres.. Jeg nekter å la snuppa få råtne tenner fordi jeg synes det er ekkelt at hun ikke vil la meg pusse.. Nå begynner hun å forstå at jeg må få pusse litt først før hun får pusse selv.. Vi synger og roser overdrevent når hun er flink.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå