Gå til innhold

Frustrert over lånekassen!!! kan noen hjelpe meg???

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så innmari lei av lånekassen! hver gang jeg henvender meg til dem så får jeg ulike svar!! er det mulig?!! aner jo ikke hva jeg skal forholde meg til!

jeg er fulltidsstudent og venter barn 3 januar 2009. jeg har valgt å ikke motta lån og stipend høstsemesteret 2008, men kun søke om fødselsstipend når barnet er født. jeg har fått beskjed av en saksbehandler at det holder å søke stipend etter at barnet er født ved å sende inn skjema G. da vil jeg etter behandlingen av søknaden få etterbetalt deler av stipendet som jeg har krav på 3 uker før terminen og resten av summen en gang i mnd. altså tilsammen 42 uker.

en annen saksbehandler sa at selv om jeg ikke mottar stipend og lån dette høstsemesteret så må jeg likevel søke om stipend for høst og vår på vanlig måte, for så å ettersende skjema G med fødselsattest. men dersom jeg søker stipend for høstsemseteret 2008 vil jeg jo motta vanlig stipend, noe jeg ikke vil ha? jeg vil jo kun ha fødselsstipendet. han mente et jeg derfor kunne sende med et brev hvor jeg presiserte at jeg kun ønsket fødselsstipend fra og med 13.12.08( dato permisjonen starter) Men hva er da poenget med å søke stipend for hele høstsemesteret 2008?

dette ble et veldig langt og forvirrende innlegg. men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, forstår egentlig ikke en dritt lenger. hvorfor kan de ikke være enige? det ene svaret jeg fikk av han jeg pratet med i dag når jeg mente at dette burde han ha klart med tanke på at han jobber i lånekassen var :" er du klar over alle reglene jeg bør kunne eller? åsså viste han meg et hefte med regler, for å bevise hvor håpløst det var for han! bør ikke han ha det klart da?!! er vel ikke nå vits i å sitte der å besvare spm viss han ikke kan reglene vel?? ååå..så frustrert jeg er nå!

men nok om det...hehe. håper noen kan hjelpe meg her inne. noen som vet hvem jeg skal høre på?

Hilsen frustrert førstegangsfødende!

Takker for svar:)

Fortsetter under...

Tror det lureste er at du først søker om vanlig lån/stipend, og så sender inn skjema G etter fødselen. Så unngår du en masse rot når du skal søke om fødselsstipendet.

På søknaden om vanlig lån/stipend krysser du bare av at du kun søker om støtte til vårsemesteret, og så krysser du av at du venter barn i løpet av studietiden.

Mener det står i lånekassen sin brosjyre om fødselsstipend at du må søke om vanlig støtte først, så ved å krysse av for kun vårsemesteret, vil du jo ikke få noe støtte for høsten.

Håper det var til hjelp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...