Gå til innhold

Drikker dere kaffe?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på dere andre gravides holdning til kaffe. Selv har jeg lest forskning som tilsier at det kan fremprovosere spontanabort tidlig i svangerskapet. Jeg har derfor holdt meg unna de siste to månedene. Prøvde meg på en decaf, men den smakte søppel, så det ble med forsøket.

Uansett, i dag er jeg 12 uker på vei og tenkte å unne meg en tår, men samboeren ber meg holde igjen en uke til for sikkerhets skyld. Noen som har negative opplevelser med graviditet og kaffedrikking?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138900762-drikker-dere-kaffe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et par kopper om dagen går greit, selv har jeg drikki litt kaffe, holdt meg unna i starten, å hele sist svangerskap, men fant ut at jeg var litt hysterisk så unner meg en kopp nå og da.

Kaffe, te og cola

Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort.

Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn

* 1 - 2 kopper kaffe per dag, eller

* 3 - 4 kopper te per dag, eller

* 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag.

Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe bør redusere inntaket av te og brus med koffein - og motsatt.

Vær også oppmerksom på at såkalte anti-cellulittkremer kan inneholde forholdsvis store mengder koffein som tas opp i kroppen. En innsmøring av halve hudoverflaten kan tilsvare 100 mg koffein. Ved bruk av slik hudkrem bør derfor inntaket av kaffe, te og cola reduseres.

hentet fra:

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Matportalen presenterer forbrukerrettet informasjon fra offentlige myndigheter og forskningsmiljøer.

Grattis med 12 uker: ) i morgen har jeg også 12 fullgåtte uker... deilig følelse. Jeg har holdt meg unna kaffe denne gang.

Har to tidligere svangerskap som endte dårlig (6 uke og 12 uke) den gang drakk jeg 2 kopper om dagen. Hadde sikkert ikke noe å si, men vet fra før av at kroppen min reagerer på mye rart, så denne gang stoppet jeg da jeg fant ut av graviditeten. Sikkert bare jeg som overdriver, men da har jeg litt bedre følelse selv: )

la meg gjøre om den settningen.

Er jo forstårlig om andre velger å la være også, jeg mener 1-2 kopper er jo max, å da sier det seg selv at det ikke er spesielt gunstig, selvom det er først over 2 kopper man ser på det som skadelig/utrygt.

Man må jo nesten bare av gjøre selv hva man velger å gjøre.

Annonse

En kopp kaffe i ny og ne er ikke de værste man kan gjøre :-) Jeg trodde det skulle bli umulig for meg å slutte (vi har verdens beste kaffe på jobben), men det viser seg at kvalmen har satt en effektiv stopper for kaffetørsten. Orker bare en kopp te...

Tror det er mye værre å helle i seg bøttevis med cola eller pepsi :-/ da får man jo sukkeret/kunstig søtningsmiddel i seg i tilleg til masse koffein...

Jeg drikker litt kaffe eller pepsi max innimellom... egentlig er jeg stordrikker av koffeinholdige ting, men det har ikke vært noe problem å begrense det så langt i svangerskapet, for jeg har egentlig ikke lyst på noe særlig av noe av det! :)

Mødrene våre drakk sikkert masse kaffe...

Jeg drikker heldigvis ikke så mye kaffe til vanlig, da hadde det sikkert blitt vanskelig å holde seg unna.

Men jeg ville prøvd å holde meg unna koffein, og hvis du f.eks. drikker en kopp kaffe per dag, kan du jo blande ut med mye melk, sånn at det ikke blir så mye koffein på en gang? Så har du to kopper med "latte" i løpet av dagen i stedet for en kopp med svart kaffe.

Jeg holder meg unna kaffe (og cola og te og) liker å helgardere :)

Men hvis du følger retningslinjene som jeg så var limt inn lenger opp, går det helt sikkert fint

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...