Gå til innhold

Vektestimering

Anbefalte innlegg

Hei, novemberjenter! I dag har jeg vært til en ekstra UL for vektestimering! Jeg er 35+0 i dag, og lillegutt er beregnet til å være ca 2900 gram. Det er ca 10% over gjennomsnittet, så det var jo betryggende. Med tanke på at jeg fødte en måned før termin forrige gang, og fikk en normalvektig jente (3250g), så ligger denne temmelig likt an i størrelse. Så gjenstår det å se, om lillegutt blir der lenger enn sin søster, eller om han haster ut... Det var så herlig å se knøttet i magen, drakk fostervann, suttet på hånden og blunket der inne... Åh som jeg gleder meg til å holde han og se han...

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138900454-vektestimering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

i uke 32 var hun over 2 kg, fikk opplyst at hun lå på 90 percentilen...altså øverst i det "normal" feltet. Spent på hvor hun ligger til uken, da er jeg i uke 34+4... Slik jeg forstår det at når de ligger på 50 percentilen blir de ca 3500 ved termin (med variasjon på 400 gr)... Så... det blir spennende.

Gynekologen anslo at vekten ville være rett i underkant av 4 kg hvis jeg går til termin. Nr 1 kom i uke 38(+3) og nr 2 kom i uke (35+6). Veldig glad for at babyen ligger litt over snittet, i tilfelle for tidlig fødsel, men samtidig veldig glad for at det ikke blir en kjempebaby om jeg skulle gå til termin.Men alt er jo med en klype salt, det er jo bare antydninger og de opererer vel med en feilmargin på +-400gram???

hum.. mi veide 2800gram i uke 35 og lå 27% over snittet og estimert til å bli mellom 4-4,5kg hvis jeg går til termin. Hvordan kan de si så mye forskjellig når det er snakk om bare noen dagers forskjell?

Vi blir muligens satt i gang om en uke dersom jeg begynner å bli moden (går til modningsakupunktur) så jeg er veldig spent på neste sykehusbesøk. Hadde ikke plaget meg å bli satt i gang, men vil ikke det hvis vi ikke er modne for det.h

Annonse

Hei, Endelig-gravid!

Aner ikke hvordan de beregner det! Magen til babyen var større enn gjennomsnittet, hodet lå akkurat på gjennomsnittet. Vet ikke hvordan de beregner de her prosentene. Høres jo egentlig ut som om jeg skulle få en større baby enn deg, ut fra vekt på nurket i uke 35, men jeg fikk vite at han lå ca 10% over! Det vil jo vise seg til syvende og sist!

Det er en litt rar dag for meg i dag, er 35+6 i dag, og hvis jeg skulle føde like tidlig som sist, betyr det fødsel i dag! Men det er ingenting som tyder på at babyen vil ut ennå... Men nå er alt klappet og klart for den nye verdensborgeren her i huset. Seng og vugge står klar, og bagen til sykehuset har jeg nesten ferdig, mangler bare fotoapparat og mobil:-)

I dag bakes det 10 brød... kjekt å ha i frysa!

Håper du har det bra! Spennende tid vi går inn i nå!

Mvh

JEG var på ul sist uke. Var da 35.+1 og babyen ble ¨målt til å være 27% over gjennomsnittet med sine ca 3,2 kg. Hvis jeg går til termin (har aldri gjort det før), så var beregningen ca 4,5 kg!

Fødte 2 uker før sist, og da kom det en gutt på 4 kg. Satser på det denne gangen også. Vil i hvert fall ikke gå over termin!

i uke 36 lå han på minus 3 %.. Fikk beregning pga 2 1/2 uker mellom mens termin og ul termin. Blir spennende å se, for broren var beregnet til 22% + og han veide 4572g ved fødsel. Kansje jeg får en liten på 3000 tallet denne gangen:)

Annonse

Egentlig tror eg ikke du vil det. Det er litt stressende. Først er de godt over snittet i normalkurven, plutselig litt under snittet i normalkurven. Det er egentlig ei belastning som man gjerne kan være foruten. Men som i enkelte tilfeller er en forebyggende handling pga tidligere hendelser. Min grunn er dødfødsel til termin grunnet morkakesvikt... Da kan de oppdage slike svikter med å overvåke fostervekst, da vekster blir redusert ved sviktende sirkulasjon i morkake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...