tollotone Skrevet 14. oktober 2008 #1 Skrevet 14. oktober 2008 Er i uke 31 nå og merker angsten river litt... Fødte med keisersnitt sist og det var på mange måter greit, lite smerter og trygt. Andre ulemper var det og derfor har jeg tenkt at jeg skal klare en vanlig fødsel. Det er jo så mange som gjør det. Men nå har jeg blitt redd og gruer meg veldig. Redd for hvor vondt det skal gjøre. Har bestemt meg for at jeg vil ha "det som er " av bedøvelser:) ,men jeg tenker på tiden innen jeg får bedøvelse og om jeg evt ikke får det og om den evt ikke virker osv osv. Har lest mye rundt fødsel for at jeg skal forstå hvorfor ting skjer med kroppen, lest om pusteteknikk osv. Hører gjerne om andre som har vært vedlig redde som har positive opplevelser allikevel knyttet til fødselen. Eller noen som har gode råd for hvordan man kan forberede seg mentalt.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #2 Skrevet 14. oktober 2008 Hei Jeg hadde og ks sist og håper på vanlig fødsel nå. Redd jeg ikke har så mye fornuftig å si, så vi får håpe på flere svar. Det jeg er bekymret for er faren for å "gå i stykker" nedentil... At det er veldig vondt er så sin sak, men jeg vil jo for alt i verden slippe å bli maltraktert på det verste...
magica fra tryll Skrevet 14. oktober 2008 #3 Skrevet 14. oktober 2008 Hei! Kjente at jeg hadde lyst til å dele noen erfaringer her. Jeg har prøvd 3 ulike varianter av fødsel. 1. gang fikk jeg tvillinger, masse styr og tatt med vakum, 2. fødsel helt "vanlig" tror jeg. Fikk da lystgass og akupunktur. Vondt,-selvfølgelig men helt fantastisk. 3. fødsel endte i keisesnitt til tross for all verdens gode forberedelser og tanker om naturlig fødsel. Når jeg skal føde nå igjen er jeg ikke i tvil om at jeg prøver å få til en "vanlig" fødsel igjen. Er også redd, men har ihvertfall erfart at det skal mye til for å bli "ødelagt" av fødsel. Etter fødsel nr. 3 var jeg oppe og dusjet etter 20 minutter, og følte meg så å si helt frisk og rask:) Når det gjelder smertelindring tenker jeg at jeg tar det som det kommer. Går det fort og jeg ikke rekker noe er jo det bare bra og alt i orden. Tar det lenger tid bestemmer jeg meg der og da...For meg er det slik at jeg vet jo at det går over, og at kvinner i hele verden gjør det "hele tiden". Det er på en måte det beste og det værste, liv og død. I seg selv en fantastisk ting å få oppleve:) Jaja, bare noen helt personlige tanker rundt det,-kommer sikkert til å være skrekkslagen. Men gleder meg kjempemye allikevel...rare greier..
tollotone Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 16. oktober 2008 Takk for at du deler. Jeg benytter meg også mye av de tankene om at " det skjer fødsler hele tiden, nesten alle klarer seg, osv osv. Det er vel flere som har noen opplevelser her?
magica fra tryll Skrevet 16. oktober 2008 #5 Skrevet 16. oktober 2008 Hei igjen! Jo, også en ting til jeg gjør helt konkret er et yoga-program for gravide hver dag. Der er det både øvelser som skal forberede til fødsel, pusteøvelser etc. Jeg skal også ta modningsakupunktur! Tror for egen del det er viktig å gjøre ting,-ikke bare lese om og tenke på det(som det lett blir for min del)
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2008 #6 Skrevet 16. oktober 2008 Hei Jeg hadde en veldig lang og hard fødsel og fikk alt både varme puter, akupunktur, lystgass og epidural... Det endte med at babyen ble tatt med klokke. Ikke akkurat fødselen jeg hadde ønsket meg. Så jeg har litt angst nå foran en ny fødsel. Men jeg kommer til å forberede meg på nøyaktig samme måte. Øve på pusteteknikk, lade opp energi og tenke positivt Og myke opp kjeden med oljer! Det som skjer det skjer og ingen fødsler er like.
Emblaa Skrevet 17. oktober 2008 #7 Skrevet 17. oktober 2008 Dersom du er redd for fødsel, så har jeg bare ett råd: modningsakupunktur! Det er dokumentert at det korter ned fødselen med flere timer med smerter, du modnes raskere, slik at åpningstiden går raskere. Dersom du ikke synes det er noe poeng å ha lengst mulig tid med rier da... Jeg fikk modningsakupunktur sist, og jordmødrene på Riksen satte det også på de siste kontrollene da jeg skulle settes i gang to uker før pga kombinasjonen stort hode hos sønnen min og trangt bekken hos meg. Jeg hadde tre cm åpning på to piller to uker før termin, og hadde åtte cm åpning temmelig raskt. Finn en akupunktør som er i NAFO (de har medisinsk utdannelse + akupunktur) og start med dette i uke 35-36. Det koster noen hundrelapper per gang, men er så absolutt verdt det. I Tyskland får alle gravide dette tilbudet, og mange jordmødre har utdannelse i dette, så du kan også spørre hos jordmor om ho kan sette noen nåler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå