Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #1 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jenta mi er 1 år gammel (minst i barnehagen) og er blitt bitt for 2 gang der. Første gang ble det stort bitemerke (kunne se tennene i kinnet hennes...). I går var merket mindre, men vi dro på legevakten fordi bittet var gått igjennom huden. Både legen og kontordama mente vi hadde krav på å vite av bhg hvem som har bitt henne og at vi kan ta det opp med foreldrene. Dette stemmer vel ikke? Bhg har vel taushetsplikt? Vi ønsker heller at bhg skal sette fokus på dette i bhg, og at alle barna skal vite at biting er fy-fy. Neste gang kan det jo være vår jente som biter. Men, hvordan skal vi ta dette med barnehagen? Jeg synes jo de bør passe bedre på, ialle fall når de har "bitere" på avdelingen. Jeg synes det er ganske ille når vi må på legevakten pga. mulig infeksjon i såret osv. Foreldre til "bitere" og dere som jobber i bhg: Hva synes dere? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138897923-jenta-mi-blir-bitt-i-bhg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #2 Del Skrevet 14. oktober 2008 Barnehagen har ikke lov til å si hvem som bet. Rart at legen mener noe annet, han av alle kjenner vel til innholdet i taushetsplikten? Og det er barnehagens ansvar å si ifra til foreldrene til barnet, ikke du. Det du kan gjøre er å kreve av barnehagen at de gjør dette, og be dem forsikre deg om at de nå bevisst jobber for å få bukt med bitingen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138897923-jenta-mi-blir-bitt-i-bhg/#findComment-138898286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #3 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hei, Dette har vi også opplevd. Ikke noe morsomt når det skjer, verken for oss eller sikkert for familien til den som bet. For oss var det ikke viktig å få vite hvem som hadde gjort det (fikk heller ikke vite pga taushetsplikt), men hvordan det ble håndtert. Vi forventet en forklaring fra barnehagen på hva som hadde skjedd (f.eks om sønnen vår hadde fremprovosert noe?)og det fikk vi fra ped.lederen. Vi ble veldig beroliget av å høre at barnehagen hadde: 1)Tatt med seg sønnen vår og gitt ham mye oppmerksomhet, trøstet og holdt bittstedet under kaldt vann 2)Tatt for seg barnet som bet, snakket med det og forklart at slik gjør man ikke (evt tror jeg de spurte hvorfor, for dette var et ganske stort barn, tror vi)- og deretter tatt barnet med seg bort til sønnen vår. 3) Barnet som bet sa unnskyld og ga klem til sønnen vår Happy ending; har ikke merket noen "etterdønninger" på noe vis og ikke heller at sønnen vår er redd noen på noe vis... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138897923-jenta-mi-blir-bitt-i-bhg/#findComment-138898445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #4 Del Skrevet 14. oktober 2008 Anno10:05: Fremgangsmåten du beskriver er vel det vanlige i barnehager. Personlig støtter jeg pkt 1 og 2. Og selvsagt er det hyggelig om den som har bitt får lyst til å si unskyld og gi ditt barn en klem. Men jeg synes ikke det er riktig å tvinge noen til å si unskyld. Hvorfor gjøres dette verdifulle ordet så ofte til noe man blir pålagt å si motvillig? Skaper ikke dette motvilje mot selve ordet hos den som må si det? Og har en unskyldning noen verdi for offeret dersom han vet at biteren sier dette ordet ut fra tvang? Når det gjelder en klem, ville jeg spurt offeret om han ØNSKER en klem fra overgriperen. Eller hva sier dere damer? Hva om damer som utsettes for vold også måtte ta imot en klem fra overgriper når denne er innhentet av lovens lange arm? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138897923-jenta-mi-blir-bitt-i-bhg/#findComment-138901930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #5 Del Skrevet 14. oktober 2008 syns dere tar det litt for alvorlig. så små barn biter ofte.. sånn er det bare. barnehagepersonalet skal selvfølgelig ta det opp og gjøre det dem kan for at det ikke blir biting. men at man som foreldre skal prøve å få kontakt med foreldrene til barnet som biter for å "kjefte " på dem liksom. syns det blir overhysterisk... 2 ganger er jo ikke så mye da... plutselig står du der med skjegget i postkassen og får alle foreldrene på nakken for det er DITT barn som biter...... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138897923-jenta-mi-blir-bitt-i-bhg/#findComment-138902940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #6 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hvis dere fik vite hvem det er og dere skulle ta det opp med foreldrene hva skal dere si da? At det ikker er lov å bite?? Ehhh tror de foreldrene vet det fra før. Hva skal de gjøre? Ja de kan fortelle barnet sitt at det absolutt ikke er lov og at det ikke må bite, men de kan absolutt ikke kontrollere hva som skjer i barnehagen. Er det en noenlunde oppegående barnehage tar de selvfølgelig tak i problemet og jobber med det/barnet som biter og passer godt på. MEN små barn er raske, det kan skje utrolig fort, hvis du skal hindre sånne ting fra å skje, ja da bør voksen tettheten være betraktelig mye større. Noen små barn biter, noen slår ,sparker,klyper, lugger osv osv osv Noen gjør ingenting og det er det vi vil at de skal lære seg. Men shit happens, jeg skjønner at det er lite hyggelig å se lillejenta di sånn, men det er ikke så mye du får gjort med det uten å be barnehagen passe på. De gjør nok det de kan, ingen ønsker at barn skal bli skada....ha litt tiltro til mennesker rundt deg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138897923-jenta-mi-blir-bitt-i-bhg/#findComment-138903609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #7 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hei! Vil vare si at det er utrolig viktig å få vite /avklart hvem som har bitt barnet ditt, og ikke minst fått en stopp for dette. Menneskebitt er temmelig farlig! Når man som foreldre til Barnehagebarn ikke får vite noe om hvem som har evt hiv/aids eller hepatitt C av barna i barnehagen, har en lov å være bekymret når slikt oppstår! De som jobber i en barnehage skal alltid verne om de som er smittebærere og passe på at de ikke biter andre, eller at andre kommer i kontakt med blod fra desse. Men det er jo sikkert ganske vanskelig å passe på til enhver tid. Vi som er engstelige for dette får jo ikke vite om hvilke barn som har desse sykdomene... Barnehagen har jo taushetsplikt! Og tro meg, det er mange barnehager som har barn som har slike sykdommer!! (info fra Helsestasjonen her vi bor lokalt) Noe å tenke på, kanskje...?! Hilsen meg "har vært bekymret for lignende" Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138897923-jenta-mi-blir-bitt-i-bhg/#findComment-138904736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #8 Del Skrevet 15. oktober 2008 ''hvem som har evt hiv/aids eller hepatitt C'' ''det er mange barnehager som har barn som har slike sykdommer!! (info fra Helsestasjonen her vi bor lokalt)'' ...har aldri hørt om at disse sykdommen er spesielt utbredt blant bhgbarn men... Og helsepersonell er ganske så sprikende mht hvor farlig/ikke farlig menneskebitt er. Det er noen som anbefaler å dra til legevakta med en gang synlig merke, mens andre mener det ikke er nødvendig med legetilsyn før det er et ordentlig blødende sår. Hadde jeg vært såååå redd og bekymret som man får inntrykk av at du er, så ville jeg gjort alt i min makt for å holde barnet mitt hjemme hos meg selv...;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138897923-jenta-mi-blir-bitt-i-bhg/#findComment-138904967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #9 Del Skrevet 15. oktober 2008 Til assistent fra "10.05": Nei, jeg er helt enig at en unnskyldning fremsagt under tvang ikke er noe særlig - verken for den ene eller andre. Men i vårt tilfelle fikk jeg vel ikke helt inntrykk av at det var slik det var - kanskje ikke de brukte det ene ordet en gang. Poenget var vel heller at de to små barna gjennom voksenledelse "sluttet fred" - denne gangen var det et annet barn som gikk over streken - neste gang kan det jo være mitt barn. For meg var det viktig at min sønn forsto at "slik gjør man ikke, det er ikke greit at jeg gjør det samme som det andre barnet gjorde mot meg". Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138897923-jenta-mi-blir-bitt-i-bhg/#findComment-138905533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2008 #10 Del Skrevet 15. oktober 2008 HI her: Snakket med bhg i går. Fikk høre litt om rutinene deres ved nettopp biting osv. De prøver å "ta det der og da". Foreldrene til biter'n blir nok fortalt hva som har skjedd, de ringer også legevakten hvis det er nødvendig (Vi reise jo til legevakten i tillegg fordi det vår "blodig sår". Var litt redd for ineksjon. Større sjanse for det ved menneskebitt enn ved dyrebitt faktisk). Virket som bhg tok det alvorlig i alle fall, så jeg føler meg litt roligere nå. Jeg har ikke noe behov for å vite hvilket barn det var som bet, sånn skjer i en bhg. Som sagt, neste gang kan det være min jente som biter. Men jeg synes det er riktig at foreldrene til biter'n får vite om det. Jeg ville i alle fall ha visst om det hvis jenta mi bet andre barn. Det jeg var mest bekymret for var om jenta mi på en måte ble "mobbet". Hun er jo minst i bhg og kan ikke gå. Dvs. at de ansatte må bære henne oftenre enn de bærer andre barn. Kan jo være litt sjalusi osv trodde bhg. Men i en alder av 1-2 år så forsår de nok ikke betydningen av å mobbe ennå...takk og pris! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138897923-jenta-mi-blir-bitt-i-bhg/#findComment-138906475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
missy mamma til jonatan Skrevet 16. oktober 2008 #11 Del Skrevet 16. oktober 2008 minsten her ble bitt når han var vel over 1 år gammel. da var det en i avdelingen hans som hadde bitt han i tommelen. det hadde gått gjennom huden. så man såg veldig godt at det var et dypt sår. de i barnehagen sa at de hadde renset det osv. så det var ikke noe mer man kunne gjøre. men har hørt at man må komme seg til legen om man har blitt bitt av eit menneske. stivkrampe osv. ventet i 2 dager og såg at det ble berre verre. det ble et kjøtt sår. såg skikkelig stygt ut. da tenkte eg . nå må eg ringe til legevakten. sykepleieren som tok tlf. var kjempe forbanna på meg og s at eg skulle ha kommet med engang etter bhg. men hva visste no eg. det skulle bhg opplyst meg om med engang vel. legen derimot. han tok det piano. fikk skrevet ut en resept. og han sa. han har tatt stivkrampesprøyten. så dette går fint. hehe . men var en periode på 5 mnd da hele gjengen i avdelingen til minsten. slo,bet,lugget og kloret hverandre. vet ikke hvor mangen ganger han hadde klore,bite merker når eg hentet han. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138897923-jenta-mi-blir-bitt-i-bhg/#findComment-138918571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #12 Del Skrevet 17. oktober 2008 Til 10:05 Ja, det er jo bare flott når det går slik du beskriver: 3) Barnet som bet sa unnskyld og ga klem til sønnen vår Happy ending; har ikke merket noen "etterdønninger" på noe vis og ikke heller at sønnen vår er redd noen på noe vis... Når barnet som bet har skjønt at det ikke var lurt å bite, og har fått lyst til å trøste. Problemet jeg tok opp, er at det er svært vanlig i barnehager at når dette ikke skjer, så pålegger de gode miner til slett spill. (unskyldning og klem som bare er tvungne handlinger). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138897923-jenta-mi-blir-bitt-i-bhg/#findComment-138918926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2008 #13 Del Skrevet 17. oktober 2008 Barn over ett år som har fulgt vanlig vaksinasjonsprogram trenger ikke stivkrampesprøyte etter bitt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138897923-jenta-mi-blir-bitt-i-bhg/#findComment-138919206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bhg. ansatt Skrevet 17. oktober 2008 #14 Del Skrevet 17. oktober 2008 Alle barnehager har i følge norsk lov en taushetsplikterklæring som låser fast alle ansatte til å bryte denne plikten. Denne erklæringen binder deg også ved oppsigelse eller slutt på ett arbeidsforhold. Foreldre og andre utenforstående har ikke rett, eller krav på å vite hvem som er den skyldige... Ansatte i barnehagen plikter å beskytte med familier og barn i slike eller andre situasjoner. Opplysninger som foreldre får eller ansatte utgir skal være av en slik art at man ikke skal kunne finne ut om hvilken person det er snakk om. Små barn som biter, klyper, lugger og slår gjør ikke dette fordi de ønsker å være slemme med hverandre, men gjør som oftest dette i frustrajon for å bli sett og hørt, eller har problemer md å bli forstått. Det er viktig i disse situtajonene med småbarn og takle dette som en behersket voksen som ikke er sint men som heller veileder barna og foklarer hvorfor man ikke skal gjøre dette. Der jeg jobber vektlegger vi hele tiden å stoppe handlingen før en forekommer slik forhindrer man ubehagelige situasjoner. Stopp barnets handling med å avlede, ta vedkommende bort fra situasjonen eller man kan ta barnets håndflåte og gi alternativ løsning på det som vil skje. la barnet klappe ungen han vil søke kontakt med feks. på kinnet, på ryggen, og på hodet. Jobb bevisst med dette i barnehage og hjem og dersom barnet vil prøve seg på negativ adferd på mor eller far vis hva barnet kan gjøre istedet for hva kan ikke får lov til å gjøre. Fortsett dette med ros. Nå synes jeg du var flink, nå ble jeg glad. Ved negatvi adferd gi barnet et alternativ "NEI". bruk andre ord enn ordet: " jeg vil ikke at du skal slå meg fordi det gjør vondt", Jeg har ikke lyst til at du skal gjøre det fordi det er vondt", Du får ikke lov til... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138897923-jenta-mi-blir-bitt-i-bhg/#findComment-138924041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #15 Del Skrevet 18. oktober 2008 Litt opplysninger til deg anonym 00:25 15.10.2008 Barnehagen har taushetsplikt om hvem som har bitt barnet. Det betyr at en ikke har lov å si hvem det er som har bitt. Hiv/aids og hepatitt C er ikke utbrette sykdommer i norge uansett hva din helsestasjon har opplyst deg om, i så tilfelle må det være et lokalt problem. Barnehagen skal i tilegg ha fått opplyst og arkivert et helseskjema om alle barna og går inn der å sjekker sykdom av både biter og "offer" i slike situasjoner, slik at de kan fortelle deg om den anonyme biteren er syk, eller ikke har fulgt vaksinasjonsprogramet.... Dersom begge barna er friske og har fulgt vaksinasjonsprogramet er det igen umidelbar fare ved biting, med mindre det er snakk om besøk på legevakten for å sy litt. Hilsen fagperson! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138897923-jenta-mi-blir-bitt-i-bhg/#findComment-138930959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå