Gå til innhold

Insulatard og NovoRapid

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er helt umulig å svare på for andre. Det har ingenting å si om man bruker samme type insulin, det er ikke det som avgjør hvor stor dose man trenger å ta. Hva du spiser, kroppsvekt og mye annet er mer vesentlige faktorer.

Jeg bruker f.eks. 16+20 IE Humulin + 4-8 IE NovoRapid til måltider om dagen (når jeg ikke er gravid da), mens svogeren min (som bruker samme type insulin) bruker over dobbelt så mye. Hva du ender på er helt avhengig av hva slags blodsukkermålinger du har. En tommelfingerregel er at har du for høye verdier _før_ måltider trenger du mer langtidsvirkende insulin, mens har du for høye verdier _etter_ måltidene trenger du mer hurtigvirkende. Insulatarden skal sørge for jevnt blodsukker gjennom døgnet, mens NovoRapid skal holde blodsukkeret stabilt ved måltider.

Jeg regner uansett med at du får tett oppfølging av diabetessykepleier, så ikke fortvil om du føler det er mye nytt og du ikke forstår det. Etterhvert blir dette helt naturlig. :-)

Jeg får veldig god oppfølging heldigvis! Går til kontroll hver uke på sykehuset! Annenhver gang hos indremedisiner og annenhver gang hos diabetessykepleier! I tillegg til vanlige kontroller hos lege og jordmor! Takk for svaret! Er så mye man lurer på når det dukker opp noe sånt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...