nick_343393 Skrevet 13. oktober 2008 #1 Skrevet 13. oktober 2008 Jenta vår på 8 år begynte på Concerta for 14 måneder siden og hun har hatt veldig god effekt av medisinene. Det har også vi som familie... Men i høst syns jeg det har vært stritt. Hun er mye av den gamle seg sjøl igjen, med alt det innebærer av raserianfall, uro, sinne, munndiare osv osv. Mest slitsomt er det at hun er så ondskapsfull mot søstera si og at faren takler dette med å trekke seg heilt unna enhver situasjon som kan bidra til konflikt. Og nå begynner jeg å kjenne meg ganske sliten fordi jeg overfungerer når familien begynner å fungere på sparebluss. Jeg lurer på om det er sånn at effekten av Concerta kan minke, eller om det er alle forandringene rundt henne som fører til at hun er mer hyper. Vi har jo opplevd at det svinger tidligere også, og at hun i perioder er mer adhd enn andre ganger, men nå syns jeg det er mer ekstremt. Det hører med til historien at vi hadde en utrolig fin sommer (beste ever) fordi jenta vår var så harmonisk og velfungerende. Og nå i høst er vi tilbake i 90% stillinger, både jeg og mannen min. I fjor gikk en av oss hjemme i fødselspermisjon heile året og kunne være buffer på hjemmebane. Sånn er det ikke nå, men vi forsøker å tilrettelegge rundt henne med redusert sfo, korte arbeidsdager, rolige morgener osv. Likevel er det jo striere i år enn i fjor. Jeg skulle ønske at vi hadde råd til at en av oss var hjemmeværende! Det blir så slitsomt nå. Mitt spørsmål er dette: er det sånn at virkningen av Concerta avtar med tiden (da tenker jeg ikke på at dosen må justeres fordi ungen vokser og kroppen trenger større doser), eller er det hverdagen rundt ungen som gjør at lidelsen noen ganger er mer synlig? Og sist, men ikke minst: har noen et godt råd til hva vi kan gjøre for å komme ut av situasjonen?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #2 Skrevet 13. oktober 2008 Det kan ta tid for henne å komme inn i nye rutiner. Lenger enn for andre. Virkningen av Concerta skal ikke avta slik at større dose trengs av den grunn, men her har vi hatt det sånn at i de periodene med "mer" ADHD, har vi av og til supplert med Ritalin(10 mg) sånn på ettermiddagen. Da kan det virke litt som om det trengs litt mer medisin. Min er så stor nå, at vi har mange års erfaring med medisineringen, og han kjenner litt selv at han kan trenge litt ekstra en dag eller flere. Da sier han fra. Dette klarte han ikke da han var yngre(på alder med din). Han er begynt å kjenne sin kropp og sitt sinn, slik at han vet litt mer hva som utløser ekstra energi osv. snakk med legen hennes, og hør om dere kan prøve Ritalin som supplerende for å se om det kan hjelpe. Evt om dosen hun har er for stor, for det kan gi ADHD symptomer. Så ta en prat med legen:)
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #3 Skrevet 13. oktober 2008 PS! Har dere hjelpestønad, evt grunnstønad. Hvis ikke, så søk om det(NAV).
nick_343393 Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 15. oktober 2008 Hei og takk for svar. Ja, vi har både grunn- og hjelpestønad. Det utgjør et fint ekstratilskudd og det føles som en anerkjennelse av både merarbeid og merutgifter. Jeg skal snakke med legen om problemene våre hvis de ikke løser seg, men jeg tviler på at vi får resept på så mye mer. Hun er oppe i 54 mg Concerta og er bare 8 år. Jeg tror likevel ikke hun er overmedisinert i og med at hun har stått på denne dosen i over ett år og det har virket så godt tidligere. Det er likevel litt beroligende å høre at medisinene ikke skal slutte å virke på den måten som jeg frykter. Det er nemlig mitt livs store mareritt og alle vonde drømmers jackpot om noe sånt skulle skjedd. Tror ikke vi vil takle det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå