Gå til innhold

Skeptisk til e-stoffer?

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei,

jeg er veldig skeptisk! Reagerer selv veldig kraftig på lettprodukter (som sukkerfri saft, pastiller, brus, suketter). Blir dårlig i magen og veldig kvalm. Dersom jeg drikker lettbrus om kvelden opplever jeg også å være voldsomt tørst når jeg våkner om morgenen. Har også hørt om folk som går opp i vekt, får migrene osv at overforbruk av slike varer. Jeg tenker at det da er bedre med et par teskjeer sukker i (den koffeinfrie) teen:) Når det kommer til mat, tror jeg på å lage selv mest mulig av maten vi spiser (bruke gode råvarer istf poser). Jeg baker også mitt eget brød. Det anbefales!

hmm ja er skeptiks. jeg får utslett rundt munnen hvis jeg drikker fanta eller rød saft. er ikke allerigisk men tror nok ikke de er noe bra. skjønner frustrasjonen din. er frustrert selv men orntli hjemmelaga ting har i hvertfall ingenting prøver å bli flinkere på det emn er ikke så enkelt.

• 3 uker senere...

Tror ikke dere skal være så skeptisk til e-stoffer, det betyr bare tilsetningsstoffer, og mange av dem er naturlige. Askorbinsyre er et e-stoff, det tilsettes for at ting skal holde lengre, og askorbinsyre er helt vanlig C-vitamin.

Søtstoffer kan man kanskje tenke litt mer over, men det eneste som er bevist og gå inn i morkaken er sakkarin, og det brukes sjeldent i dag.

Så alt med måte.

Du blir ikke feit at sukkerfri brus, men det kan øke appetitten, så man må kanskje være litt mer bevisst? Og ikke bruke det som tørstedrikk, men heller som et koseglass, hvor andre kanskje drikker vin?

Jeg blir også tørst av sukkerfribrus, fortrinnsvis pepsimax, men det kan kanskje være fordi det er vanndrivende stoffer i det? Vet ikke helt jeg...

Alt med måte.

sukkerfri brus handler ikke så mye om e-stoffer, men kunstig søtningsmidler som aspartame ol. Aspartame er et giftstoff som aldri burde vært tillat brukt i mat. Det har utrolig mange ugunstige effekter på kroppen, og jeg ville holdt meg helt unna det som gravid. ellers også.

det viktigste er å spise sunn og "ekte" mat, minst mulig ferdigmat. Lag middag fra bunnen med gode grønnsaker og råvarer.

og ja; veldig mange e-stffer er naturlige stoff og ikke skadelige. Men veldig mange av de er det. Akkurat nå husker jeg ikke hvilke som er værst, men det finnes helt sikkert oversikt på internett. bl.a vet jeg at en av de skumle e-stoffene finnes i vanlig majones. Tidligere var det merket med nummer, men nå er det merket med selve "navnet" på e-stoffet. Dermed blir det vanskeligere for oss bevisste forbrukere å få oversikten på hvor e-stoffene gjemmer seg.

Jeg prøver å holde meg mest mulig unna kunstige fargestoffer, e-stoffer, aspertame ol. Går du over til økologisk kosthold er dette mye enklere, fordi de fleste av de produktene inneholder mindre "skumle" saker.

Annonse

Så får vi stole på at Statens ernæringsråd, med sine utdannede folk som kan alt om dette og bestemmer hva som er og hva som ikke er tillatt, ikke tillater giftige stoffer, men at det kan stemme at det ikke er alle tilsetningstoffene som er gunstige for oss. Og siden aspartam ikke går inn i morkaken, går det ut over mamma, men ikke baby, men vi er jo voksne nok til å bestemme over hva vi putter i oss. og økologisk er det beste for oss, utvilsomt, men vi lever nok like lenge om ikke ;)

• 5 uker senere...

sikkert dumt spørsmål men, hvordan kan man vite at Aspartam ikke går inn i morkaken? Spiser aldri ting med aspartam i, reagerer med sterk hodepine. Men hadde noen sagt til meg at aspartam ikke gikk inn til fosteret,hadde jeg ikke umiddelbart trodd på det. Det må vel være at de aldri har funnet spor av det i morkaken?

Jeg tror jeg leste det i den svangerskapsboka de ga ut for to år siden, men er ikke helt sikker. Der stod det om søtningsmiddel og at det eneste som var bevist å gå inn i morkaken var sakkarin..

Er jo ikke vanskelig å forske på det da, det er jo bare å ha en morkake.

Regner med det er sant når det står i en sånn bok, men ingen søtningsmiddel er jo direkte bra for kroppen,det gir jo ingen nytte verdi, så hvis man ønsker å holde seg unna det så er jo det aller best.

Jeg studerer helse og er opplært til å ikke tro på det som står i VG, Dagblad og Shape-up, for å gi noen eksempler. Forskningsrapporter er det eneste vi forholder oss til. At noen kan påstå at aspartam er gift for barnet, syns jeg er litt heftig, og en påstand uten forskningsresultater. Så den dagen den rapporten fremligger, skal jeg stole på det.

Drakk forøvrig pepsi max hele sist svangerskap og fikk en meget frisk unge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...