Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Eldste vår blir tre i vinter, er ca 16 kilo og i underkant av en meter, og det virker som om han er inne i en ordentlig vokseperiode nå. Han sitter bakovervendt i et 0-18-kilo sete.

Yngste sitter fortsatt i babysetet sitt, men må bytte veldig snart (er 73 cm og holder på å vokse ut av setet).

Så spørsmålet mitt er da, kan jeg anta at eldstemann kan bruke setet sitt mye lenger? Vet jo at det er tryggest om han sitter bakovervendt, men dersom vi uansett må bytte i løpet av noen måneder er det jo logisk å kjøpe nytt sete til ham nå og la yngste overta setet hans.

Vi tenker da på å kjøpe en solid beltestol (f.eks Cybex solution x eller Britax Kid plus, må jo selvfølgelig sjekke i butikk hva som passer best for oss).

Har noen her byttet til beltestol enda? Hvor store var evt barna da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan også nevne at han blir kvalm mer eller mindre hver gang vi kjører bil, så håper jo det bedrer seg når vi snur ham. Men det går vanligvis greit når vi åpner vinduet så han får luft som blåser på ham, så da har vi foreløpig prioritert sikkerhet framfor behag må jeg innrømme.

Skrevet

vi bytta bilstol i sept og da var Sander 2,5 år og han veier ikke mere enn 12,6 kg og vi kjøpte et maxi codi rodi XR og det bruker vi bare bilbelte paa og det synes jeg er kjekt for da kan vi bytte fra bil til bil uten aa plundre med aa sette inn sete osv!

saa har linnea faatt det gamle sete hans ....

synes du er ganske ego og tenker paa sikkerheten naar du er ute aa kj;rer naar du vet at han blir kvalm sa maa du da sette sete forovervendt!

skal du liksom lufte naar han er kvalm naar det er vinter ogsaa da eller

Sander har sittet forovervendt i allefall 6mnd han er lang i beina og naa sitter han mere konfortabelt!

Skrevet

Men det setet du har er vel ikke godkjent for så små barn? På Babyshop sine sider står det at det er godkjent fra 15 kilo. Har du sjekka opp at det er trygt?

Uansett, takk for at du svarer på i hvert fall deler av innlegget mitt :-) Andre som har innspill?

Skrevet

Heisann! Eldste vår blir 3 år i mars. Hun veier 15,2 kg, så sånn sett er hun "godkjent" for nytt sete. Yngste sitter fortsatt i babysetet, og jeg har tenkt at når yngste trenger å bytte til det som eldste sitter i nå, så får eldste nytt 15-36 kgs sete.

Eldste har sittet forovervendt med sitt sete i over et år allerede, skyt meg de som vil, men det har fungert absolutt best for jenta vår. Det er anbefalt at de sitter bakovervendt så lenge som mulig, men det var ikke mulig hos oss. Bilturer var et mareritt, men det bedret seg VELDIG når hun kunne sitte riktig vei.

Hvor lenge du kan anta at eldste kan bruke sitt sete kan ikke jeg svare på, men jeg syns det hadde vært unødvendig å ha to seter av samme slag, og så kjøpe nytt til eldste etter 2-3 mnd. Når han er "godkjent" for den tredje typen sete, så gå for det når minsten trenger det setet eldste har nå.

Beltestol blir det her om...ja...innen et halvt års tid tenker jeg. Tar det som sagt når minsten må bytte.

Skrevet

her byttet vi i juni, da han var 2,5 år. Han veide da 17 kg, og var 100 cm. Han satt fremovervendt i det gamle setet også da, fordi han ble så uvel av å sitte bakovervendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...