Gå til innhold

Dette sa Helsesøster til meg i dag

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig plaget med bekkenet, enda nå etter fødselen. Var på sånn "samtale med mor" i dag. Der skal det fiskes opp evnt problemer man har etter fødselen. deprimert osv. Helsesøster sa at grunnen for bekkenproblemene var fordi jeg var for stor. Hun sa at jeg burde slanke meg. Jeg ble helt paff!!! Hadde aldri trodd noen skulle si noe slikt til meg, særlig rett etter en fødsel. Jeg har faktisk gått ned 13 kg sa jeg. Men 10 til kunne ikke skade. Å da kom jeg til å bli bra i bekkenet...hm..Det har aldri fysio eller manuell terapauten noen gang sagt var årsaken til mine langvarige bekkenplager.

Ble faktisk deprimert ETTER den samtalen. Å ikke ETTER fødselen.

Fortsetter under...

Ja, det var ufint. Trodde ikke helsepersonel skulle oppføre seg slik. Har faktisk vært mye større enn nå, sist svangerskap, men hørte aldri noe slikt da. Jeg har forresten mer enn 10 kg for mye...men, det er jo min mening.

Hun lyver faktisk til deg.

Det finnes ingen sammenheng mellom bekkensmerter og vekt!!!!!!

Det kan du lese på LKB (landsforeningen for kvinner med bekkenplager) sin hjemmeside.

Jeg kjenner til mange med vanlig vekt som aldri har blitt gode etter svangerskapene. Hun ene jeg går på vanntrening med var 55kilo når hun ble gravid og trente fast 5 ganger i uken. Hun fikk bekkenplager veldig tidlig i svangerskapet og ble aldri helt god etterpå. Svangerskap nummer 2 ble hun veldig mye verre i og nå er det 5 år siden den fødselen. Hun veier 58 kilo og går jevnlig til fysio og trener selv tilrettelagt trening 4 ganger i uken.

Hun er så plaget at hun fortsatt kun klarer jobbe 50%.

Du har ingen grunn til å bli deppet pga vekten. Den har ingenting med bekkenplagene å gjøre. Hun du har snakket med er tydeligvis ikke så flink å ta til seg viktig informasjon i yrke sitt og formidle det som er relevant.

Husk at du har rett på 6 mnd gratis fysio etter fødselen hvis du har bekkenplager. De 6 månedene gjelder fra første time hos fysio, ikke fra fødselen. Så hvis du begynner med fysio 2 mnd etter fødselen har du rett på gratis fysio til 8 mnd etter fødselen.

Lykke til med å trene opp bekkenet.

Hilsen ei overvektig med store bekkenplager som ikke gidder slanke eller trene meg ihjel for andre uvitene mener det er best. Jeg går heller på tilrettelagt vanntrening for kvinner med bekkenplager slik at jeg fokuserer på bekkenet-ikke overvekten!

Hei

Takk for støtte:)

Ja, jeg vet at overvekten ikke har noe med bekkenet å gjøre. Var litt ironisk den siste setningen i innlegget.

Har alleredet kommet meg i gang med behandling. Der jeg har gruppefysio en gang i uka. Så får vi se om det hjelper. Ønsker meg flere barn, så dette bare MÅ bli bra:)

Jeg skal ikke slanke meg mens jeg ammer uannsett, så Helsesøsteren skulle jo ha tenk på det også, når hun la ut om slankeplanene for meg...!

Men Jeg hever meg over det.

Håper det går bra med dine bekkenplager :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...