Gå til innhold

"Hva skal barnet hete?" Rapport direkte fra Navnehelvetet

Anbefalte innlegg

Helt fra vi fikk stadfestet graviditeten har jeg - i likhet med de fleste andre vordende mødre- lett etter det perfekte navnet for barnet vårt. Problemet er bare at min kjære og jeg har totalt forskjellig oppfatning av hva som er det "perfekte" navnet....

Når alle navn var prøvd og forkastet satt vi igjen med Amalie som det eneste navnet vi begge kunne være enige i var et fint navn og som passet til vår lille datter. Men nå er herr og fru Ubestemmelig ikke så sikre på at navnet passer så godt likevel... Så vi leter etter et kort, kult navn å sette foran Amalie. Ikke så lett å bli enige der heller... Samtlige av mine forslag har blitt forkastet og nå er jeg tom for ideer. Noen som kan hjelpe så vår lille tulle kan få et endelig navn???

Her er mine forslag så langt med min manns kommentar til navnet i parentes:

Dorthe Amalie ("Ikke faen!")

Odine Amalie ("Er du seriøs?")

Eline Amalie ("Liker det ikke")

Mille Amalie ("Du milde Amalie?")

HJELP!!!!

Fortsetter under...

Huff, høres ikke greit ut!

Synes disse er pene:

Ada Amalie

Ina Amalie

Oda Amalie

Line Amalie

Caroline Amalie

Lotte Amalie

Sandra Amalie

Selma Amalie

Frida Amalie

Tuva Amalie

Synne Amalie

Ingrid Amalie

Ingeborg Amalie

Mie Amalie

Venninnen min har en Nora Amalie, men det synes jeg fort blir "Normalie"... Så ingen god kombo etter min mening, selv om det er flotte navn hver for seg. Hva med:

Tiril Amalie

Siril Amalie

Tilde Amalie

Vilde Amalie

Lilly Amalie

Stine Amalie

Annonse

Ella Amalie

Elise Amalie

Elida Amalie

Emine Amalie

Frida Amalie

Ingrid Amalie

Ida Amalie

Jenny Amalie

Karine Amalie

Kristine Amalie

Kajsa Amalie

Live Amalie

Martine Amalie

Malene Amalie

Miriam Amalie

Mia Amalie

Marie Amalie

Mina Amalie

Nora Amalie

Pia Amalie

Rikke Amalie

Sarah Amalie

Sofie Amalie

Stine Amalie

Seline Amalie

Serine Amalie

Trirl Amalie

Vilde Amalie

Ylva Amalie

En må ha tunga rett i munnen for å uttale disse lange navnene!

Amalie har i seg selv 4 stavelser og er langt å si, tenk når tøtta skal si navnet sitt når hu er to-tre og begynne å skrive det når hun er fem...

Skal dere ha to ville jeg tatt ett veldi kort enkelt forran som er lett å uttale. Likte Mie Amalie og Ella Amalie....

Hehe fy søren jeg kjenner meg igjen. Masse kommentarer men ingen konstruktive forslag. Jaja, menn! Uanestt, personlig synes jeg dere burde gå for KUN Amalie. Det er nydelig og står pent alene spør du meg. Hvis ikke liker jeg Karen Amalie, men det er pga jeg kjenner noen som heter det.

Amalie er nydelig, syns absolutt det står best alene.

Lilly Amalie er kjempe fint, min favoritt.

Andre forslag:

Leah Amalie

Luna Amalie

Ella Amalie

Ida Amalie

Mina Amalie

Liker vanligvis ikke at navn slutter på samme bokstav som andre fornavn begynner på, men syns det fungerer foran Amalie.

Ville nok gått for bare Amalie. Det er langt nok i seg selv. Setter dere et navn foran ender det med at dere bare bruker det første navnet til daglig.

Et forslag til dobbeltnavn har jeg likevel:

Linn Amalie

Annonse

Synes navnene som slutter på en vokal ble veldig tunge sammen med Amalie, jeg.

Mitt forslag er Ingrid Amalie, syntes dette klinger ganske bra sammen, selv om Amalie som mellomnavn sikkert blir så tungt at dere bare kommer til å bruke det første navnet uansett. Og da er det vel viktigere å finne et første navn dere kan like begge to, antar jeg?!

Gaah, ja du har rett i det. Men det er også der stridens kjerne ligger: Vi har totalt ulik smak når det gjelder navn. Jeg vil ha et navn ikke "alle" andre har, han vil ha et mest mulig ordinært navn. Vi kalte henne først Amelia, men fordi han var så tydelig misfornøyd ble det til Amalie. Hans argument: "Alle blir å si Amalie om hun heter Amelia uansett". Er egentlig bare flisespikkeri mellom de to navnene, men for min del gjorde det den lille, viktige forskjellen. Og etter som dagene går, er det jeg som blir mindre og mindre fornøyd med valget. Pussig i grunnen, vi har lik smak på nesten alt annet, men når det gjelder navn er vi natt og dag.

Vi får vel bare diskutere videre. Ble faktisk krangel og skikkelig dårlig stemning av navnehelvetet i kveld. :( Er en måned igjen til dåpen, så forhåpentlig er vi enige til da........................... argh.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...