Gå til innhold

Må man først gå sykepleier for å bli barsel/barnepleier??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, det må du ikke. Sykepleier er en høyere utdannelse (høgskole og gir bachelorgrad). Barnepleier/barselpleier er en videregående utdanning. Tror du da må starte på grunnkurs helsefagarbeider og deretter gå videre. Men jeg må også si at jeg har hørt at dette er et "utdøende" yrke, og det er mulig at det er derfor du ikke finner informasjon om det. Har også lest et sted at dette kan være en videreutdanning for hjelpepleiere. Mitt råd er å ta kontakt med en veileder/rådgiver ved en videregående skole, h*n kan sikkert gi deg svar og råd i forhold til denne utdannelsen.

Ønsker du derimot å bli barnesykepleier eller jordmor, må du ta sykepleierutdanning først. Disse to studiene er videreutdanning for sykepleiere og tar hhv. 1,5 år og 2 år som fulltidsutdanning. For å komme inn på barnesykepleier må du ha jobbet minst to år fulltid som sykepleier. For å bli jordmor må du ha arbeidet minst 1 år fulltid som sykepleier, men du kan regne med å jobbe enda lenger for å komme inn, da det som regel er konkurranse om studieplassene.

Lykke til med ditt valg av studie :)

• 1 måned senere...
Gjest Nordavind fra sør

Det er et videregående kurs for autoriserte hjelpepleiere. Man vil trenge mange barnepleiere eller hjelpepleiere med videreutanning innen barsel og barnepleie, som det heter nå, de nærmeste årene. Dette er pga det er så mange barnepleiere som snart vil gå av med pensjon. Jeg her tatt første semester barsel og barnepleie på folkeuniversitetet i Drammen.

• 4 måneder senere...

snakket med overjordmoren på vårt sykehus ang d å gå barselpleier. hun frarådet meg dette, på grunn av at de barselpleierne som ble pensjonister nå ble byttet ut med jordmødre. så det er et utdøende yrke.. synn for hadde lyst til å gjøre dette selv. derfor starter jeg spl nå og går jordmor etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...