Gå til innhold

Halvstekt hamburger på bedre restaurant???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var ute og spiste forleden. Ble sjokka da jeg fikk hamburgeren halvstekt. Dette er en god restaurant, så slik skal det vel ikke være?

Skrevet

på en god restaurant så regner jeg med at du får en skikkelig burger, altså en med litt størrelse. Om det er en god restaurant så ihjelsteker de ikke maten og du bør få en burger som er rosa inni.

Det er helt ufarlig og sannsynligheten for at kjøttet har oppnådd høy nok temp til å drepe det som er å drepe av skumle basilusker er stor,

Om man ønsker ihjelstekt (well done) kjøtt på restaurant så må man be om det:)

Skrevet

Synes heller ikke at burgere skal være halvstekt, det er en ting med rent kjøtt, som feks en biff, men burger vil eg ha gjennomstekt. I forrige graviditet var eg på Bølgen og Moi i Bergen og spiste halvstekt hamburger, eller dvs eg spiste halve burgen og lot resten ligge igjen.

Ikke at det har noen sammenheng med burgeren, men eg begynte å lekke fostervann neste morgen og plutselig var fødselen i gang :-)

Skrevet

Selvfølgelig hadde ikke fødselen noe med den hamburgeren å gjøre nei:)

Nettopp går du på en bedre restaurant så vet de hvordan maten skal serveres. En god burger blir også tørr av å være helt gjennomstekt.

Forøvrig så er hamburger rent kjøtt!!

Skrevet

For det første, så er burgere ikke et helt kjøttstykke, dvs. at evt. skit som er på utsiden likegjerne kan ha blandet seg på midten.

Med biff så er jo ikke kjøttet inni vært i kontakt med noe, og rent, derfor kan det godt være litt rosa.

Dessuten så blir jo en del burgere laget av blandingsprodukter, som kjøttdeig og annet som er kjent for sine flotte bakterier.

(Bør være ordentlig kjøtt på en finere restaurant da, men det er fortsatt blandet og bør gjennomstekes).

Skrevet

Jeg tror jeg hadde reagert mer om jeg hadde fått en kremert hamburger på en bedre restaurant..

Jeg har lært at når man er gravid og vil ha ting på en spesiel måte er det enkleste å si ifra.. Enklere både for deg og de som jobber der..

Det er ikke alltid de legger merke til magen, og det er ikke alle som tenker på det i det hele tatt.. Spesielt ikke de som har kjennskap til det å være gravid.

Det var først da jeg ble gravid selv at jeg lærte om alle matrestriksjonene.. Trodde man bare ikke skulle drikke og røyke jeg.. Hehe!

Skrevet

Joda, korrekt tilberedt skal burgeren være lett rosa inni.

Dersom det er viktig for en å få kjøttet (uansett type kjøtt) gjennomstekt er det viktig å si ifra om dette.

Så joda, alt er nok som det skal være på den restauranten :-)

Skrevet

Ja, på gode restauranter serveres alltid burgeren med rosa kjerne. Det har blitt utrolig populært å ha hamburgere på menyen på slike steder, og da brukes selvsagt veldig godt kjøtt og ikke blandingsprodukter. Det er kun veldig enkle steder som serverer burgeren helt grå inni, så om du spiser på et ok sted må du be om å få den helt gjennomstekt, ja.

Jeg synes å huske at dette ble diskutert på skravle for ikke lenge siden, så jeg skal se om jeg finner linken til deg.

Skrevet

Jeg har aldri fått servert burger som er rosa inni... og jobber selv som servitør på en restaurant som skal være "finere" og d har skjedd 1 gang at burgeren var litt rosa inni og den kom i retur fra en veldig misfornøyd gjest da...

Selv ville jeg aldri gått for burger på finere restaurant da....Syns d er håpløst..Men men, smak og behag:)

Skrevet

Jo jeg har fått en burger som var rosa inni og d var på et gatekjøkken ved hotellet i ayia napa, men d jeg mente var altså at jeg ser ikke d som en vane å få servert rosa burgere altså!;)

Skrevet

Jeg tror ikke du er heelt oppdatert når det gjelder dette, Babygullz. Samboeren min er kokk på en av de bedre restaurantene i Oslo, så dette vet jeg litt om.

Skrevet

Ha, ha, endelig kom det noe fra hamburger-orakelet Babygullz!!! Ha, ha, jeg dauer av latter - husker godt den tråden for litt siden :D

Håper noen finner den tråden for jeg trenger en latter!!!

Skrevet

Jeeeeze, er ikke det smak og behag da? Jeg mener burgere skal være gjennomstekt! Uansett om jeg kjøper den på en restaurant eller på et gatekjøkken.. Fjåsekjerrig (anonym 16:34) Du må jo ha fryktelig lite å gjøre som må ha en tråd om hamburgere for å få deg en latter.. (!)

Skrevet

Utrolig hvor kjappe folk er til og slenge med leppa så fort man fikk anonym knapp her.....

Skrevet

Er det å slenge med leppa å si det som det er? Man trenger vel ikke å jatte med når noen tar helt feil, vel! Selv om det er babygullz det gjelder?

Skrevet

He he

Jeg syns både denne og den andre hamburgertråden ble ganske morsom.

Jeg syns også det er ganske morsomt når noen jobber der eller der plutselig tror de er eksperter fordi det gjøres på DEN måten der de jobber.

En bedre restaurant bør servere burgeren rosa ! Det er nå min mening

Jeg er enig i at servitørene kan bli flinkere til å spørre og ikke bare gå ut ifa at om man ikke sier noe så skal den være medium stekt.

Så til HI du må nok regne med at man blir servert rosa burger, men du har nok ingenting å bekymre deg over når det gjelder hva du har spist.

Husk at kjøttet som oftest har fått høy nok varme for å ta knekken på bakterier selv om kjøttet er rosa...

Skrevet

HI her :)

Ble da litt humor ut av denne tråden, ja. Var det jeg håpet på, he-he!

Skrevet

Det er stor forskjell på en hamburger som er halvstekt, og en hamburger som har rosa kjerne!

Skrevet

Ja, en god hamburger skal ha rosa kjerne, og det betyr ikke at den er halvstekt fordet. Jeg synes det tyder på lite kunnskap at noen sier de er servitør på en god restaurant når de ikke vet såpass.

Skrevet

De aller fleste hamburgere har vært frossen før steking og under fryseprosessen blir faktisk toxoplasmose bakterien drept, så da kan en ikke få toxoplasmosebakterien i seg, og det er den som er farlig for oss gravide.

Skrevet

Nå har ikke HI sagt at det var kun kjernen som var rosa. HI har skrevet at hamburgeren var halvstekt, det finnes ingen videre beskrivelse. Syns du skal ta å skjerpe deg litt nå, og se litt gjennom hva du egentlig holder på med. Dette er rett og slett patetisk. Du er jo sykelig opptatt av disse burgerne. Freaky!

Skrevet

Hvorvidt det er farlig er absolutt ikke det Hamburger-ekspert-anonymen er ute etter å bevise. Jeg aner heller et visst ønske om å bare lage kvalm.

Skrevet

En nedfrossen hamburger skal tine i 30 min før man i de hele tatt steker den. Dette for at desse "fryseflekkene" skal gå vekk å hindre at hamburgeren faller sammen under steking.

Mattilsynet var innom der jeg jobbet før å vi fikk kjeft for at vi i de hele tatt stekte frosne hamburgere som kom rett fra frysen.

Det er også noe som heter at hamburgeren ikke skal stekes på full varme før etter 2 min for at den indre kjernen skal få bli varm siden den blir tint sist.

Nyere restauranter har lokk som ligger på under hele stekeprosessen for at bakterier ikke skal komme på dem.

Mattilsynet sier at om hamburgeren er stekt ihel eller er svart noen plass er det egentlig ulovlig å servere.

Skrevet

Ha,ha, utrolig hva som kommer ut av denne tråden! Ser dere ikke at HI bare kødder?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...