Gå til innhold

Stroganoff. HVORDAN få kjøttet godt og mørt? Og hvilket kjøtt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lagde det i går. Brukte biffstrimlepakke fra Rema. Og selv om jeg stekte det riktig og hadde det i gryta på slutten ble det seigt og lite godt.

Så..hvilket kjøtt egner seg? Og hvordan gå frem for å få det mørt? Koke det lenger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker gjerne bankekjøtt. Vender det i mel, salt og pepper og steker det i smør i jerngryte. Fres litt løk og ha oppi. Dekkes med vann og har oppi buljong og lar det syde til det er mørt.

Har så oppi champignong, en boks tomater og fløte. Smaker til med krydder til slutt.

Skrevet

Takk for tips. Hvor lenge er denne syde tiden som du skriver her, ca? ;)

Skrevet

Tror faktisk kjøttet skal koke 1 time for at det skal bli mørt.

Skrevet

Sånn gjør jeg det når jeg skal ha det ekstra mørt... :)

Først så bruner/steker jeg kjøttet og løken på panna, når kjøttet er ferdig stekt heller jeg det over i en kaserolle, så heller jeg på vann på panna og koker ut kraften som blir der, heller den så over kjøttet. Dette gjør jeg helt til alt kjøttet er ferdig stekt.

Så koker jeg kjøttet en stund i kraften for å få det mørt, ca 1/2 time, men ta en smaksprøve så kjenner du når det er ferdig.

Så heller jeg av kraften (men ikke tøm den ut) for å måle opp riktig mengde, så helles riktig mengde tilbake i kaserollen sammen med rømme og tomatpuré, salt og pepper. Så rører jeg til sausen har fått blandet seg før jeg heller i soppen. :)

Så er det bare å koke/trekke til soppen er ferdig.

Skrevet

Kommer mye ann på hva slags kjøtt du bruker.. Jeg bruker vanligvis flatbiff og det lar jeg småkoke i ca 20- 30 minutter..

Bruker man kjøtt som er mindre mørt enn flatbiff så må det koke lenger og kjøtt som er mer mørt skal koke kortere...

Skrevet

Kommer mye ann på hvor mørt kjøttet er når det tas i bruk å..

Kan hende du må småkoke flatbiffen i 1 time som Leadern sier her..

Jeg plukker alltid kjøtt på jobben og da tar jeg det som er mørest:)

Skrevet

Kommer litt an på mengde kjøtt og hvor store biter du har skjært det i. Jeg kjøper gjerne rundt halvannen kilo kjøtt og skjærer i biter som ikker er for tynne. Og da beregner jeg syding/koking på svak varme i ca halvannen time. Da blir det som smør:-)

Skrevet

Stek kjøttet først og kok det ca 1 time etterpå for å få det mørt.

Skrevet

Takk for mange gode råd. Ingen seig stroganoff heretter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...