gifteklar gravid og kvalm Skrevet 13. oktober 2008 #1 Skrevet 13. oktober 2008 noen som vet? når man ønsker å ha vinduer som ser gammeldagse ut... slike store avlange og med ulike former for poster eller sprosser... skulle gjerne vist forhold mellom bredde og høyde for å få riktig stil noen med gamle svetiserhus her som vet?!
prekæs Skrevet 13. oktober 2008 #2 Skrevet 13. oktober 2008 Dette mener jeg å kunne temmelig bra:) Et sveiserhus i vanlig str har vinduer med krysspost. Det vil si: Fire vinduer til å åpne i ett vindu. Gjerne to små oppe og to større nede. Litt avhengig av alder på huset er noen ganger det nederste glasset delt på midten med en sprosse. Vinduene går lenger ned på veggen enn standard i dag. Ca 60 cm fra gulv til vindu er ikke uvanlig. Innvendig mål på ett slikt vindu er ca 1 meter bredt og ca 1,6 meter høyt med noe avvik. Da snakker jeg om ett hus i vanlig familiestr. Jeg har ikke sveiserhus, men har restaurert ett fra bunn av. Legger til. Du får også utvendige hengsler og gammeldagse kroker til slike vinduer for en ikke altfor dyr penge. Skal du restaurere gammelt finner du ofte tidligere vindusåpninger under panelen.
prekæs Skrevet 13. oktober 2008 #3 Skrevet 13. oktober 2008 og da er selvfølgelig alle sprosser faste og ikke utenpåliggende.
gifteklar gravid og kvalm Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 13. oktober 2008 supert takk for svar!! vi fant ut hvilken strørrelse vi skulle bestille! så får vi slike skikkelig gamle og fine vinduer, men gjennomgående sprosser ja, skikkelig krysspost. liker ikke de fakemodellene som er ute å går... så nå blir det 80x130 vinduer på oss (lavt under taket i huset vårt) og 70 cm fra gulvet... gleder meg til å komme igang. hva slags pynt har dere valgt til huset da? vi ser på ulik pynt til møner, belte og vindu om dagen... tror kanskje vi går for glatt belte med klosser og glatte blondebord over vinduet med klosser og tannbord under?!
prekæs Skrevet 13. oktober 2008 #5 Skrevet 13. oktober 2008 Profilert listverk. Og klosser på hver side av vinduet oppe og nede. Jo mindre hus, desto mindre pynt. Sjekk sveiserbygninger i nabolaget. Ofte en type pynt med stedets særpreg er vanlig. Dvs. man ser samme type pynt på samme type hus i ett område. Lister skal ha en sveiserprofil. Det får man ofte ferdig hos buggevarebutikken. Og sørg for gode og kraftige dimensjoner. Ofte omramming av vinduer ser litt "pinglete" ut på nyrestaurert:) Overpynta småhus var aldri vanlig før. (De hadde ikke råd) Oftest bare på store bygninger.
gifteklar gravid og kvalm Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 13. oktober 2008 vi har titta en del på andre sveitserhus i miljøet her, de fleste er mye større enn vårt men vi føler vi vil få samme forhold på huset bare mindre. har helt klart bestemt oss for å ha ganske rolig pynt, ikke masse utskjæringer og slikt som de store husene bærer godt. kommer nok til å bli profilerte lister med klosser og glatt bord der mange har utskjæringer over vinduene.. samme med beltet, glatt bord med klosser... gleder meg til å komme igang!! syns det er så koselig med sveitserhus man har satt i stand i riktig stil, ikke slik etterligning mange hus har fått med sprosser o.l. andre tips til hva vi må ha? innvendig da? vi tenkte hvitmalt panel på vegger og tak og brede lister i tak og litt forseggjorte rundt vinduer samt slike gammeldagse dører med avlange speil...
prekæs Skrevet 13. oktober 2008 #8 Skrevet 13. oktober 2008 Innadslående dobbel utgangsdør med glass over. Gjerne med frostet glass. Samme her som vinduene. Døren skal være smal. Og med karm utvendig. Hvert av dørbladene ca 60 cm. Hvis det er profilert dør, skal profilen i døren være høy og smal den og.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå