Gå til innhold

KS grunnet mors høyde?

Anbefalte innlegg

Min jordmor sa jeg lå i grenseland, da jeg er rundt 155 cm. Siden jeg er liten og smal og ikke bredt bekken er jeg litt engstelig for vaginal fødsel. Min jordmor sa vi først skal se an hvor stor babyen blir, rundt uke 37 ca, og da snakke nærmere om evt KS.

Noen andre som har fått KS pga liten i høyden?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138889988-ks-grunnet-mors-h%C3%B8yde/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg er også liten av vekst og har smal midje. Men det har aldri vært snakk om at jeg skal få ks for det. Jeg fikk mitt første barn som 18 åring, de tok mål av babyen og fortalte meg at han ikke var stor. Gutten ble født, 3950 gr, 54 lang og hodeomkrets på 37 cm. Det er stort for en førstegangsfødende!!!!!!! Og jeg var bittelita. Så dersom du er engstelig for vaginal fødsel ville jeg bedt om et ks, for de fleste jordmødre ønsker vaginal fødsel for enhver pris!!!!

Da jeg skulle ha min andre kontaktet jeg sykehuset før jeg ble gravid og ville ha ks denne gangen pga at førstemann hadde vært så stor og jeg så lita.. de skulle se på saken men lovte at vi skulle finne en løsning på det. Etter at jeg ble gravid gikk jeg jevlig til kontroll hos jordmor på fødeavd og fikk grundig gjennom min første fødsel. Da jeg var 7 mnd på vei fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk ks med mindre jeg gikk til psykolog osv.. de målte denne babyen også og beroliget meg med at denne kom til å bli mindre enn førstemann, mye mindre så jeg hadde ikke noe å bekymre meg for. Gutten ble født, 4200 gram, 54 lang og hodeomkrets på 38 cm!!!!!!! Alt var skikkelig stort.

Jeg prøver ikke å skremme deg, jeg bare sier at stå på krava dine og krev ks om du ønsker det, det er ikke godt å sitte igjen med to dårlige fødselsopplevelser. Jeg er nå gravid med nr 3, er i uke 25 og denne gangen har jeg fått innvilget ks, fikk det allerede i uke 13.

Håper min "skrekkhistorie" kan være litt til hjelp. mener absolutt ikke å skremme deg, men ikke ta alt de sier iforhold til vaginal fødsel vs ks, for det sitter så mange jordmødre rundt omkring som er imot ks.

Ønsker deg masse lykke til:-)))))))))

Takker masse for svar :-)

Er ikke så greit å vite når man er førstegangsfødende og så og si veit ingenting om hvordan ting fungerer, hva man går til osv..

Ønsker helst vaginal fødsel, men vil heller ha KS og føle at jeg går til en "sikker" fødsel, istedenfor å få komplikasjoner under fødselen og da evt akutt ks. Som du sier, å sitte igjen med dårlig fødselsopplevelse er ikke noe særlig.

Da min mor fødte meg ble det akutt ks, hun gikk med rier i et døgn og ble aldri noe mer enn 3 cm åpning. Kan dette skje med meg også? Veit ikke hva som er "arvelig", for å si det sånn.

Min jordmor sier babyen er liten, men da jeg var på 3D UL i uke 25/26, lå babyen litt over gjennomsnittet, og jeg fikk da beskjed om at slik det lå an da kunne babyen bli opp imot fire kilo. En fire kilos baby er det ikke mulig at jeg får ut tror jeg!! Det trodde ikke jordmoren min heller faktisk, men hun sa jeg fint kunne klare en tre kilos baby.

Hvordan går man frem for å søke om ks isåfall? Og om jeg ikke får søkt om det før i uke 37 ca, hvordan blir det da? Ang. dato og behandlingstid på søknaden osv?

Hei igjen:-)

Vanskelig å si om du kan få samme fødsel som moren din... er dere like i kroppen da? Uansett så tror jeg det vil være veldig individuelt ja.

Ta kontakt med fastlegen din med en gang og be om å bli henvist til fødeavd. for keisersnittsamtale (dersom du ønsker ks da). Det er bare tull at dette ikke kan skje før i uke 37. Gjør det nå med en gang og bli ferdig med det. Det er ikke gøy å gå å være bekymret når man går gravid, det er en tid man skal kose seg masse i!:-)

Sørg for at du blir tatt på alvor. Hvilken fødeavd/sykehus hører du til da? Og hvor langt hadde du kommet nå?

Evt kan du få jordmoren din til å hjelpe deg med fremgangsmåten for ks.

Siden du har fått beskjed om at babyen ligger litt over gjennomsnittet så hadde jeg ville hatt det klart vedr ks jeg ja. Nå er jeg litt paranoid på det punktet her da.. hehe. Men de sa til meg to ganger at jeg hadde en liten baby i magen som maks ble 3500 gr, og så er begge kjempestore!! Mister litt tillit til de som driver og beregner vekt og mål da ja...

Håper alt ordner seg til det beste for deg:-)

Nettopp, man skal kose seg og glede seg til den store dagen, ikke være bekymret :-)

Jeg skal føde på sykehuset i Fredrikstad, SØF. Nå er jeg i uke 34. Så føler at jeg har litt dårlig tid om jeg skal få innvilget ks.

Tusen takk for svar :-)

Skal nå få orden i dette, og vite med sikkerhet hva det blir til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...