-dolly- Skrevet 12. oktober 2008 #1 Del Skrevet 12. oktober 2008 Jeg får (forhåpentligvis) jobb i bergen kommunes vikarservice, der jeg sannsynligvis får jobbe alt jeg orker. Men lurer på, siden jeg kan når som helst si nei til jobb hvis det ikke passer, hvordan er det da med sykemelding? hadde et tungt sv.skap sist, så ser ikke for meg at jeg klarer å jobbe ut i 7 mnd. vet jo aldri, håper jo på det beste:) Nødt å tjene opp retten til fødselspenger. sliter mildt sagt med økonomien..... håper noen har peiling..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138889923-opptjening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #2 Del Skrevet 13. oktober 2008 Det som står inne på nav sine sider og det nav sa til meg når jeg spurte dem om dette var at de i utgangspunktet beregner ut fra det du har jobbet de 4 siste ukene før du ble sykemeldt. Dett gjelder dersom du får sykepengene direkte fra nav. Mulig de kan ta individuelle vurderinger om du har store lønnsvariasjoner men du må iallefall ha jobbet 4 uker før sykemeldingen.. Jeg ble sykemeldt i en måned fra et vikarbyrå men hadde da avtalte vakter hele den månden jeg var sykemeldt, fikk da penger fra arbeidsgiver for disse vaktene jeg skulle ha gått også får arbeidsgiver tilbakebetalt fra nav. Håper dette var til hjelp Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138889923-opptjening/#findComment-138892718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glaj21 Skrevet 17. oktober 2008 #3 Del Skrevet 17. oktober 2008 Jeg forstår det sånn at man må ha jobbet 6 av de ti siste mnd før man går pga svangerskapet for å ha tjent opp noen penger. Og da blir det regnet ut i fra det du har tjent i løpet av den stunden, i forhol til det du får utbetalt. Hadde du dermed hatt en jobb i over tre år, regner de ut i forhold til det du har tjent i løpet av den stunden:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138889923-opptjening/#findComment-138921993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisand Skrevet 18. oktober 2008 #4 Del Skrevet 18. oktober 2008 Det avhenger litt av hva slags kontrakt du får. Dersom du har en kontrakt med varighet på under 6 mnd og blir sykemeldt vil du motta sykepenger etter det du har tjent i jobben i 6 mnd, så vil du gå over på et dagpengegrunnlag. Grunnlaget ifht jobben er vanligvis et snitt av siste mnd, evt siste tre mnd dersom inntekten din er veldig variabel. Du må ha vært ansatt i 4 uker for å få rett til sykepenger og når du evt blir sykemeldt må det ikke ha gått mer enn 14 dager siden forrige vakt. Dersom du jobber som vikar og det er 14 dager eller mer siden du jobben anses arbeidsforholdet som opphørt i følge folketrygdloven. Arbeidsgiver skal betale for de første 16 dagene, men dersom du er vikar vil de bare utbetale deg lønn for de vaktene som er avtalt. Dvs at dersom du ikke har avtale om vakter når du blir sykemeldt vil du tape sykepenger i 16 dager da NAV utbetaler fra 17.dag. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138889923-opptjening/#findComment-138928567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2008 #5 Del Skrevet 18. oktober 2008 Glaj 21 Du har nok misforstått litt. Som utgangspunkt så er det inntekten du har i mnd før permisjonen begynner som er grunnlaget for permisjonspengene. Har man variabel inntekt kan det tas et snitt. Det vil du refererer til vedr. 3 år i arbeid er litt vanskelig å forklare, men kort fortalt så kan man om man har veldig variabel inntekt bruke et snitt fra de 3 siste årene. Det skal brukes om dette gir et bedre grunnlag enn den siste inntekten (det er ikke slik at de som har jobbet i mange åår får et snitt fra de 3 siste årene, det ville blitt velidg galt da de fleste stiger i lønn.) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138889923-opptjening/#findComment-138928898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Førstegangsmamma!! :) Skrevet 20. oktober 2008 #6 Del Skrevet 20. oktober 2008 Du MÅ ha jobbet 6 av de siste 10 mnd før permisjon for å ha RETT på foreldrepenger i permisjonen! Hvis ikke får du engangsstønaden. Hvis du feks. går på dagpenger, regner de ut de beste mnd av de siste 10 mnd før permisjonen, eller bruker gjennomsnittet av de siste 3 år hvis det skiller mer enn 25%. De regner ut det som lønner seg best økonomisk. Er jo ikke ment å straffe deg... Hvis du er "vanlig" arbeidstaker (ikke dagpenger..)så legges de siste 4 uker før permisjonen som grunn for utregningen. Det du da tjener regner de 80% /100% ut fra hva du har valgt! MEN dersom inntekten de siste 3 år vs inntekten de siste 4 uker har en referanse på over 25% i forskjell, kan du få regnet fra der du tjente mest... Anbefaler deg å få en time hos en saksbehandler på nav! De hjelper deg! Skriv gjerne også på et eget ark og legg ved foreldrepengesøknaden (pkt.7), der du selv skriver og forklarer hvordan du mener de skal regne pengene fra..da får du iallefall dem til å vurdere det!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138889923-opptjening/#findComment-138940493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Førstegangsmamma!! :) Skrevet 20. oktober 2008 #7 Del Skrevet 20. oktober 2008 Til Dolly 09! Jeg også trodde jeg skulle få jobb hos Bergen kommune vikarservice... De lovet mye jobb fremover i barnehager, kunne bestemme selv hvor mye etc.... Jeg skrev kontrakt med dem i august, men har IKKE fått en eneste tlf fra dem!!!! Jeg har masse erfaring fra barnehager og gode referanser, så d står ikke på det! Så anbefaler deg å IKKE gå å vente på tlf fra dem! Søk stillinger selv rundtom! Gjør gjerne som meg, besøk steder du kunne tenke deg å jobbe og lever søknad personlig, også selv om de ikke har søkt etter folk! Jeg fikk vikarjobb med å oppsøke dem selv. De hadde ikke søkt etter folk, men ønsket å bruke meg:) Alltid noen som var syk, eller skulle ha fri etc, så jeg jobber ca 80% der !! Kjempefornøyd! Får da også opparbeidet de 6 av 10 mnd vi må ha. Det hadde jeg IKKE fått om jeg skulle ventet på Vikarservice:( De sa at graviditeten ikke var en sykdom, så jobb kom d til å bli...men d var d!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138889923-opptjening/#findComment-138940545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Førstegangsmamma!! :) Skrevet 20. oktober 2008 #8 Del Skrevet 20. oktober 2008 Ps! Skulle du bli sykemeldt må du jo ha en jobb å bli sykemeldt fra... Det er ikke bare siste 4 ukene før permisjon som må være jobb for å få foreldrepenger!!!! Du MÅ ha jobbet 6 av de siste 10 mnd uansett før du har rett på foreldrepengene!!!!! Har nettop vært i masse samtaler med nav fordi jeg var usikker på dette selv...men fikk dette grundig bekreftet!!! Så kom deg i jobb fortest mulig!!! Lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138889923-opptjening/#findComment-138940571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisand Skrevet 20. oktober 2008 #9 Del Skrevet 20. oktober 2008 Dette er delvis riktig "førstegangsfødende". Det er rett at man må ha jobbet 6 av 10 for og ha rett til foreldrepenger. Men sykepenger sidestilles med arbeidsinntekt. Så dersom en kontrakt sier at man skulle ha jobbet så har man rett på sykepenger. Dette med gjennomsnittet av 3 siste år har du nok misforstått. Dersom det er 25% avvik mellom oppgitte inntekt og snitt på de siste tre år KAN det åpnes for bruk av skjønn. Men det er ikke slik at man får det som man kommer best ut av. Dette avhenger av årsaken til avviket. Har man fått en jobb der man har jobbet mindre og derfor går ned i lønn og dette er årsaken til avviket er det den nye lønnen som er det rette - helt uavhengig av hva man tjente årene før. Dette med 25% regelen er en slags "kontrollfunksjon" vi har for å "fange opp" store avvik i inntekter. I de fleste tilfeller er det en naturlig årsak til avviket og vi bruker den inntekten som er oppgitt av arbeidsgiver. Det er veldig sjelden vi går inn og endres inntekt selv om vi får opp avvik på 25%. Det er kun selvstendig næringsdrivende som automtisk får snittet av de tre siste år. Det er heller ikke alltid at man legger de siste 4 ukene til grunn. Dette gjør man der inntekten har vært jevn de siste månedene før sykemelding eller permisjon. I dette tilfellet er det snakk om ei som skal jobbe som vikar og inntekten vil derfor variere. Da brukes det som regel et snitt på 3 siste månedene før for å få et mer riktig bilde av snitt-inntekten. Men støtter deg helt i at man skal ta kontakt med NAV og spørre om sin konkrete sak. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138889923-opptjening/#findComment-138941607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Førstegangsmamma!! :) Skrevet 20. oktober 2008 #10 Del Skrevet 20. oktober 2008 Siden du sier det er delvis riktig lurer jeg da på hvorfor jeg har fått det regnet ut slik..... Tror du må sjekke det ut, for tror ikke de hadde gitt meg beregningen slik hvis det ikke var riktig!!! De vet nok hva de holder på med! Så er nok jeg som har rett akkurat der ja;) Jeg sa aldri at alle får gjennomsnittet av de tre siste år!! De som går på dagpenger blir vurdert på de beste av de siste 10 mnd, eller de 3 siste år dersom dette utgjør høyere inntekt, 25% avvik!! Dette har jeg fått skriftlig bekreftet, så har nok mitt på det rene der...Så det er IKKE kun selvstendig næringsdrivende som får det vurdert slik! Det med sykepengene har jeg også rett i;) Deilig å kunne si det for en gangs skyld;) Jeg svarte nemlig på dette med at hun hadde skrevet kontrakt med det samme byrået som meg (BKVS), og der får ingen penger/lønn uten å få jobboppdrag!! Kontrakten der sier ikke noe om at noen skulle jobbet.. Får ikke sykepenger om man blir sykemeldt bare fordi man er i et vikarbyrå der man ikke har mottatt jobb enda!! Halloo, det ville jo være helt urimelig! Da kunne jo hvem som helst meldt seg i et vikarbyrå fordi de var arb ledig, for så å sykemelde seg for da får de penger uten å ha jobbet..hehe.. å nei, d funker nok ikke slik! Man må ha vært i jobb for å få sykepenger! Så derfor anbefalte jeg å søke jobber selv, for blir hun sykemeldt nå får hun ikke noe.... Har familiemedlem i nav, så vet da litt;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138889923-opptjening/#findComment-138943211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisand Skrevet 20. oktober 2008 #11 Del Skrevet 20. oktober 2008 Mulig du har familiemedlemmer i NAV og vet litt. Men jeg jobber i NAV og jobber hver dag med beregning og utbetaling av sykepenger og foreldrepenger. Så som du skriver - vi vet hva vi holder på med! Vær klar over at hver eneste sak er ulik og det kan være en liten detalj som gjør utfallet forskjellig. At du har fått din sak skriftlig bekreftet betyr ikke at andre som ser ut til å være i en lignende situasjon vil få det samme. Poenget med 25% regelen er nemlig at den ÅPNER for bruk av skjønn. Det er derfor opptil den enkelte saksbehandler og fakta i saken. Så ja - du har ditt på den rene fordi du har fått det skriftlig i DIN sak, der er dermed ikke automatikk i at andre får samme utfall. Dersom du er så skråsikker på at det du har fått er det rette for alle vil jeg gjerne at du viser til lovverk og paragrafer. Og når det gjelder beregning av sykepenger. Hvis du leser svaret mitt et annet sted så skriver jeg at det avhenger av hva som står i kontrakten. Har man en kontrakt på f eks 6 mnd og blir sykemeldt etter og ha jobbet fire uker så har man rett på sykepenger. Jeg kan jo ikke vite hva kontrakten sier og det står det ikke noe om i spørsmålet hun stiller. Selvfølgelig må man ha jobbet og hatt inntekt der først. Hvor er det jeg har skrevet at man ikke må det? Du skriver at du er så sikker på at du har rett med tanke på sykepengene. Jeg vil også gjerne se at du begrunner det du skriver i henhold til lovverket. Mener du også at man alltid legger 4 uker i grunn for grunnlag også? At man har familiemedlemmer i NAV gjør en ikke ekspert i lovverket. Folketrygdloven er enorm med både forarbeider og rundskriv, og man må gjerne svare så godt man kan ut fra egne erfaringer. Men og være så skråsikker som du er svaret ditt gjør meg nesten litt skremt. Skal man være så sikker når det gjelder tolkninger av lovverk som kan gi store konsekvenser for andre( i den grad de velger å stole 100% på et slikt forum) bør det begrunnes i lovverket og dens paragrafer og ikke på egne erfaringer og hva familiemedlemmer har sagt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138889923-opptjening/#findComment-138944207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Førstegangsmamma!! :) Skrevet 20. oktober 2008 #12 Del Skrevet 20. oktober 2008 Voldsomt så sinna du var da! Jeg har svart utifra det som ble spurt om, så sånn var det. Ga råd i henhold til det vikarbyrået hennes, og hva er da vitsen med å gjøre noen stor sak av det? Hjelpe meg.. Skjønner ikke hvorfor du skal ha beviser med paragrafer o.l. ??? Du hadde faktisk noen feil i din vurdering, så da er d jo litt skremmende at du sier du jobber i NAV?? Men men ..deg om d! Hvor er dine paragrafer da?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138889923-opptjening/#findComment-138944352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisand Skrevet 20. oktober 2008 #13 Del Skrevet 20. oktober 2008 Jeg er hverken sinna eller lager stor sak ut av noe. Er ikke på dette forumet for å krangle med folk, men prøver så godt jeg kan å svare på det jeg mener jeg kan svare på. Jeg er aldri skråsikker i svarene mine fordi jeg sjelden har alle fakta i sakene. Så ja, det kan godt hende jeg svarer feil og oppfordrer derfor alltid folk til å kontakte sitt NAV kontor for å få svar i sin sak. Det er ikke snakk om jeg vil ha beviser, men alle vurderinger og utbetalinger i en sykepenge- eller foreldrepengesak gjøres på bakgrunn av et lovverk så dersom folk er skråsikre synes jeg det er en fordel at de viser til lovverket. Beregning av foreldrepenger - § 14-7, første og andre ledd: § 14-7. Beregning av foreldrepenger (2006/2-21) Foreldrepenger til hver av foreldrene beregnes på grunnlag av vedkommendes inntekt etter de samme reglene som for sykepenger fra trygden, se kapittel 8. Foreldrepenger til selvstendig næringsdrivende ytes likevel med 100 prosent av beregningsgrunnlaget. Det ytes ikke foreldrepenger for den del av inntekten som overstiger seks ganger grunnbeløpet. For en kvinne som mottar dagpenger under arbeidsløshet eller sykepenger etter § 8-49, kan (2006/2-22) beregningsgrunnlaget pr. uke fastsettes ut fra inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før hennes uttak tar til, se § 14-10 første og annet ledd. § 14-7 viser altså til kap. 8. § 8-30 har med grunnlaget og gjøre og det er her 25% regelen kommer inn: § 8-30. Sykepengegrunnlaget når trygden yter sykepenger Når trygden yter sykepenger, fastsettes sykepengegrunnlaget ut fra den aktuelle ukeinntekten (§ 8-28), som omregnes til årsinntekt. Se likevel andre ledd. (495) Dersom omregnet årsinntekt etter første ledd avviker mer enn 25 prosent fra den pensjonsgivende årsinntekten, skal sykepengegrunnlaget likevel svare til den sistnevnte inntekten. Sykepengegrunnlaget fastsettes i så fall etter bestemmelsene i tredje, fjerde eller femte ledd. Sykepengegrunnlaget skal svare til den pensjonsgivende årsinntekten som beregnes på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene (§ 3-12) som er fastsatt for de tre siste årene. Det gjennomsnittlige poengtallet omregnes til pensjonsgivende årsinntekt ut fra grunnbeløpet på sykmeldingstidspunktet. Dersom sykepengegrunnlaget etter tredje ledd ikke er representativt for den pensjonsgivende årsinntekten på sykmeldingstidspunktet, fastsettes sykepengegrunnlaget ved skjønn ut fra den pensjonsgivende årsinntekten som kan godtgjøres på dette tidspunktet. Dette gjelder også for et medlem som ikke har pensjonspoeng for de siste tre årene på grunn av for lav inntekt. For en arbeidstaker som blir arbeidsufør i et tidsbegrenset arbeidsforhold på under seks måneder, fastsettes sykepengegrunnlaget etter første ledd, selv om dette sykepengegrunnlaget avviker mer enn 25 prosent fra sykepengegrunnlaget etter andre ledd. Dette gjelder bare for det tidsrommet arbeidsforholdet skulle ha vart. Deretter kan det ytes sykepenger etter tredje eller fjerde ledd dersom medlemmet kan dokumentere inntektstap. Når det gjelder hvor lang periode som legges til grunn ved beregning av sykepenger/foreldrepenger reguleres dette av § 8-28: § 8-28. Sykepengegrunnlaget i arbeidsgiverperioden Sykepengegrunnlaget som nevnt i § 8-10 fastsettes i arbeidsgiverperioden etter en beregnet aktuell ukeinntekt, se § 8-29. (491) Den aktuelle ukeinntekten skal beregnes etter den gjennomsnittlige arbeidsinntekten pr. uke som arbeidstakeren har hatt i arbeidsforholdet i en nærmere bestemt periode før han eller hun ble arbeidsufør (beregningsperioden). Lovlig fravær uten lønn skal holdes utenfor beregningsperioden. Beregningsperioden fastsettes slik: a) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og timelønn skal de siste fire ukene legges til grunn. I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden legges til grunn. c) I et arbeidsforhold som har vart mindre enn fire uker, skal dette kortere tidsrommet legges til grunn. d) I et arbeidsforhold der arbeidstakeren har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn. e) I et arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter skal et lengre og mer representativt tidsrom enn fire uker legges til grunn. For timelønnede arbeidstakere med skiftende arbeidsperioder omgjøres den aktuelle ukeinntekten til et sykepengegrunnlag pr. dag i arbeidsgiverperioden ved at inntekten fordeles på det gjennomsnittlige antall arbeidsdager pr. uke i beregningsperioden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138889923-opptjening/#findComment-138944793 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #14 Del Skrevet 21. oktober 2008 Må si meg enig med Førstegangsfødende over her.... Jeg også fikk godkjent/beregnet min utregning på samme måten som henne!! Så tror nok de gjør det som er beste for oss når det gjelder pengene. Dette sa de også til meg på nav i drammen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138889923-opptjening/#findComment-138952965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisand Skrevet 22. oktober 2008 #15 Del Skrevet 22. oktober 2008 Prøver en siste gang å forklare hva jeg mener. Ved 25% avvik åpnes det for bruk av skjønn. Da ser man på hvorfor dette avviket forekommer. Ser bla a på tidligere inntekter, nåværende arbeidsforhold, kontrakt om det er et kort arbeidsforhold osv. I noen tilfeller får man det som er det beste for medlemmet, i andre tilfeller ikke. Det kan man jo se på andre innlegg på dette forumet der folk er skuffet over beregningene de har fått. Så her er ingenting rett eller galt, men det blir tatt en vurdering i hvert enkelt tilfelle. Men at noen får de betyr ikke at andre som er i lignende situasjon får det samme. Man må gjerne lese råd og andres erfaringer i slike forum, men man må alltid kontakt sitt lokale NAV kontor for å få en beregning i sin sak. Tro aldri at de alltid tar det som er best for den enklelte, da kan bli veldig skuffet! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138889923-opptjening/#findComment-138953740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisand Skrevet 22. oktober 2008 #16 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg kan komme med et eksempel på at man ikke alltid drar fordel av å komme innenfor 25% avviket. Fikk en sak tilbake fra trygderetten i forrige uke der et medlem hadde klaget på grunnlaget som var satt på foreldrepenger. Hun fikk ikke medhold. Hun hadde jobbet 100% i 4 år før hun ble gravid. Har altså høye poeng (snitt av tre siste år). Blir gravid og har permisjon. Etter permisjon velger hun og ikke jobbe 100 % igjen, men heller ta ekstravakter slik at hun kan være mer hjemme med barnet. Etter 10 mnd med ekstravakter blir hun gravid igjen og sykemeldt. Hun får da sykepenger etter snitt av siste tre mnd i og med at hun hadde jobbet noe variabelt. Foreldrepengene gir samme snitt, altså under halvparten av det hun tjente i full stilling. Totale stillingsprosent blir også under 50% slik at far ikke får rett på fedrekvote. Hun klager på grunnlaget og mener vi bør se på at hun har jobbet 100% før hun gikk ut i permisjon første gang i og med at vi få opp avvik på 25% på det nye grunnlaget. Vi stod på vedtaket da vi mener at hun har valgt en varig endring ved å jobbe mindre etter første permisjon. Selv om 25% regelen åpner for at vi kan se på tidligere inntekter ble ikke det riktig i dette tilfellet. Og hun kommer dårligere ut enn om vi hadde gitt et snitt på tre siste år. Trygderetten var altså enig i vårt vedtak. Så her er et typisk eksempel på at man ikke alltid regner det som er best for den enkelte. Det er så mange faktorer som spiller inn i hver enkelt sak. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138889923-opptjening/#findComment-138955464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå