Gå til innhold

"Dumt" å bruke barnevaktens andre fornavn?

Anbefalte innlegg

Barnevakten til eldstejenta vår heter Helene til andre fornavn, og hun bruker stort sett alltid begge navnene.. Fornavnet hennes er relativt vanlig, så kanskje det er årsaken til bruken av begge navnene.

Uansett, er det da "dumt" at vi kaller yngstejenta vår for Helene? Sannsynligvis vil "store" Helene sitte barnevakt for eldstejenta vår, og etterhvert også yngste, i lengre tid fremover da eldste forguder henne.

Mannen sier det ikke er noe å bry seg om og at denne barnevakten bare vil bli kry over det faktum at vi velger hennes andre fornavn til fornavn på jenta i magen, men jeg er litt usikker.

Hva synes dere?

Fortsetter under...

Gjest Siklerotte

Tja, jeg hadde ikke likt om noen brukte mitt navn. Men jeg er kanskje sær;) Har en venninne som skal ha en datter om noen mnd og hun hadde tenkt å gi datteren mitt navn som mellomnavn, og jeg likte det ikke - så det skjer derfor heller ikke. Men mulig det er mer greit for barnevakten.

Akkurat det tenker jeg også på - vet ikke hvordan hun vil reagere på det. Jenta er for øvrig 17, aner ikke om det spiller noe rolle, jeg.

Hadde ikke blitt superhappy hadde venninna mi kommet og skulle bruke mellomnavnet mitt på dattera si heller.. Selvsagt har jo ingen rettigheter på et navn, så i prinsippet kan man selvfølgelig kalle ungen hva man vil, men folk flest vil jo automatisk ta hensyn til om noen nære relasjoner har brukt navnet.

Annonse

Gjest Siklerotte

Tja, i mitt tilfelle sa jeg fint ifra at det ikke var aktuelt - da til tross for at jeg ikke har noen rettighet på navnet mitt. Hadde hun gjort det hadde jeg ikke blitt blid - og det er for min del ganske så respektløst. Ser ikke hvorfor folk på død og liv skal ha navn andre de kjenner godt har. Det tok lang tid før hun forstod at jeg mente alvor, og jeg synes vel uansett det ikke er noe særlig å kalle opp folk etter folk som er rundt deg - venninner, bekjente etc. Datteren min heter dog det samme som en av mine aller beste venninner, men det avklarte jeg selvfølgelig med henne og hadde det ikke vært greit hadde jeg heller aldri navngitt henne det samme. I mitt tilfelle handlet det også om at det var et gammelt arvenavn og det eneste som ikke var tatt av nær familie som jeg egentlig likte. Ellers synes jeg det er tåpelig. Har også en tremenning som hadde tenkt å kalle datteren min det samme som meg, hun også respekterte at jeg ikke likte det. Skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal oppkalle så nære.

Jeg for min del igjen hadde bare synes det var flatterende å bli kalt opp: ) Kanskje du kan spørre barnevakten, eller blir det litt teit?

Helene er jo også et vanlig navn (og nydelig), ikke noe sært familienavn - så da virker det heller ikke så rart

Forøvrig hadde ikke jeg spurt tremeningen min om "lov" til å bruke et navn, det blir for servilt. Venninne, ja, tatt i betraktning at jeg fortsatt ville ønsket å ha henne som venninne...!

Jeg har vært inne på samme tanken, ønsket å bruke min venninnes navn som mellomnavn.

Både fordi det er et veldig fint navn, og fordi hun har betydd veldig mye for meg.Ville ikke vært der jeg er i dag uten.

Men det kan nok være en idé å lufte tanken først, høre hva hun synes om å bruke navnet hennes.

Om hun er ukomfortabel med det, bruk et annet!

Skal høre med henne, jeg. Si at vi kanskje ønsker å bruke Helene, så får vi se hvordan det blir tatt i mot. For øvrig er hun veldig engasjert i dette svangerskapet og som nevnt tidligere - eldste forguder henne.

Og vi har flere navn på listen, så ikke noe "stress" om hun ikke liker det. Da respekterer vi det selvfølgelig fullt og helt.

Gjest Siklerotte

Avhenger vel helt på hvor nært forhold man har til en eventuelt tremenning... En jeg møter en gang hvert uke blir litt for nære til at jeg her komfortabel med at en unge skal hete det samme som meg. Men klart, om barnevakten ikke har et problem med det så er det jo greit. Min personlige mening er bare at det ikke er noe særlig.

Tydelig at det delte meninger om akkurat dette.

Selvfølgelig kommer det an på hvor ofte du ser tremenningen som ville bruke navnet ditt på datteren sin. Naboen vår har for øvrig kalt katten sin opp etter datteren vår, kan ikke si jeg ble superglad, men i bunn og grunn var det jo bare litt morsomt :-p

For øvrig synes jeg kanskje også det kommer litt an på hvor populært et navn er, det er klart at jeg ville reagert litt om naboen plutselig fikk en datter som het Ava (som jeg kun kjenner 2 andre som heter - og de bor ikke i Norge) enn om datteren min het Emma, liksom.

Men aller helst vil jeg jo unngå å måtte komme i "ubekvemme" situasjoner, jeg vil nok synes det er en smule flaut å si at yngstejenta vår heter Helene til denne barnevakten. Sambo synes ikke det gjør noe overhodet, men nå er ikke han overengasjert når det er snakk om navn heller. Så lenge han liker et navn, spiller det liten rolle hvorvidt søstra hans heter det samme, omtrent :-p

Gjest Siklerotte

Katt ja, hyggelig... Hadde jeg ikke satt særlig stor pris på. Jeg forstår jo selvfølgelig at jeg ikke har veto på et navn, men jeg ser heller ikke hvorfor folk skal absolutt navngi barnet sitt det samme som nære bekjente heter. Datteren min har riktignok et veldig vanlig navn, og hadde det ikke vært for at det var et av de få alternativene som kunne fungere (har så stor familie at de fleste navnene jeg liker allerede er brukt) - så ville jeg aldri gitt henne det navnet. Oppkalling er koselig, men ikke nære!

Annonse

Vet, jeg synes det var ganske unødvendig å kalle katten Ava, liksom. Samboeren min ble rett og slett litt irritert og lurte på hvorfor den ikke kunne hetet Anna, som datteren i huset het. Jeg anser i alle falll ikke Ava som et kattenavn.

Ingen har veto nei, men jeg skjønner veldig godt hva du sier. Oppkalling, eller bare det å bruke nære relasjoners navn, kan skape forvirring for både den ene og den andre - dessuten er det litt morsomt å ha et navn på barnet som ikke tusenvis av andre i omgangskretsen også bruker. Inners inne vil de fleste ha barnas navn delvis "for seg selv" med tanke på de man omgås ofte og mye.

Det må jeg si var frekt ja, å gi katten samme navn som datteren deres - da hadde jeg bare ristet på hodet til dem og kjøpt meg en gullfisk jeg hadde kalt opp etter naboen ;-)

Synes ellers ikke det er noe problem å bruke barnevaktens navn. Personlig ville jeg tatt det som et stort kompliment :-) Ellers er jo Helene et navn som er på navnetoppen, og et temmelig vanlig navn - så det er ikke et navn jeg vil mene noen kan ha "eierett" på. Har selv to venninner (som ikke kjenner hverandre) med hver sin nydelige lille Helene :-)

Helene er et såpass allminnelig navn at det burde være lov. Ingen som heter Helene tror de heter det alene.

Jeg ville dessuten bli glad om noen kalte barnet opp etter meg, som er i en annen generasjon, men om noen "stjal" navnet til ett av barna mine, ville jeg følt det var et spørsmål om plagiat - i allefall om de har et uvanlig navn.

Igjen, Ingen som heter Helene kan bli sur om andre tar det navnet.

Jeg tror hun bare blir glad jeg! Hva med å spørre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...