Gå til innhold

HJELP.. Er i knipe! Hva gjør vi?? Gravid ..

Anbefalte innlegg

Problem problem! Gravid.. (nettopp funnet ut) Er for øyeblikket i utdanning, 1 års skole godkjent som yrkesrettet attføring gjennom NAV. Opparbeider dermed ikke rett på fødselspenger. Er ferdig med skolen i mai og skulle dermed egentlig etter planen ut i jobb til sommeren. Men da kommer jo denne babyen.. Jeg har ikke lyst til å ta abort. Vi har hus og gjeld osv, og er avhengig av at jeg har inntekt. Mannen min jobber. En venninne mener beste løsning for meg er å søke opptak til et studie nå til vinteren, og så søke permisjon fra studiet, slik at jeg har rett på fødselsstipend fra Lånekassa i 42 uker eller hva det nå er. Noen som vet om det er en mulighet? Og om jeg i så fall må fullføre dette studiet jeg har permisjon fra, eller om jeg kan gå ut i jobb etter at fødselsstipendet stopper?.. Noen student- og/eller attføringsmammaer her??

Fortsetter under...

Du persomlig må ha hatt rett til lån fra lånekassen 6 av de 10 siste mnd før du går ut i permisjon så om du er på yrkesrettet attføring helt frem til ungen kommer har du nok ikke opparbeidet deg rett på det.

Men du kan være hjemme 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel med engangsstønaden og så begyne å jobbe minst 75% jobb eller studere 100% mens mannen din er hjemme med ungen på eget opptjeningsgrunnlag i enten 29 uker med 100% lønn eller 39 uker med 80% lønn.

Jeg har støtte fra Lånekassa i tillegg til attføring (det er jo bare 66% av lønnen så jeg ble nødttil å ta opp fullt lån i tillegg). Så slik jeg forstår det har jeg da opparveidet rettigheter der (hos Lånekassa) ??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...