Gå til innhold

Store smerter under uthenting

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går var jeg til uthenting på Nordica, og det var en fryktelig opplevelse! Jeg har tidligere hatt tre forsøk i Haugesund - har hatt noe smerter ved uthenting, der også, særlig på høyre side fordi eggstokken ligger litt ukurant til. Men det har aldri vært så ille som i går. Fordi jeg har hatt behov for ekstra morfin i Haugesund, så sendte jeg en e-post til Nordica før uthenting og forberedte dem på at jeg trenger mer smertestillende enn 'vanlig'. De svarte da at jeg skulle få det jeg trengte, og at de hadde en god lokalbedøvelse. Men jeg skjønte tidlig i inngrepet at jeg ikke hadde fått i nærheten av det jeg pleier å få i Haugesund. Etter hvert klarte jeg ikke ligge stille, jeg begynte å hyperventilere og til slutt kjente jeg at jeg var nær ved å svime av. Først da kom de løpende med mer morfin, men siden jeg var i helspenn så klarte de ikke få satt i slangen, og det sprutet morfin utover alt. En ting er sikkert: Jeg kan ikke gjennomføre det der én gang til! Dersom jeg skal kjøpe en pakke med tre forsøk hos Nordica, så må jeg få en bekreftelse på at de klarer å gi meg bedre smertelindring enn de gjorde denne gangen. Hvis ikke blir det ingen flere forsøk hos dem. Når det er sagt, så har jeg faktisk hatt mindre vondt etter selve inngrepet denne gangen, så jeg har faktisk klart å gå litt rundt i byen i dag og sittet på kafe i sola. Noen som har lignende opplevelser, og som kan berolige meg med at det går bra dersom man bare insisterer på mer smertestillende? Skal til innsetting i morra, da får jeg snakke litt med Lindenberg om saken (det var en annen lege som tok uthentingen). Ellers forsikret legen meg om at dette nok ville være siste gangen jeg trengte å komme til uthenting, han regnet med vi ville lykkes nå :-) Håper han har rett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine tre første forsøk hadde jeg ganske mye smerter, slik at jeg ble kvalm og kaldsvettet. Jeg hadde korte uttak, 10-15 minutter, så da bare prøvde jeg å slappe av og holdt ut så godt jeg kunne. Ikke snakk om å få noe mer for smertene der (Ullevål). Jeg hadde også vondt i flere dager etterpå hver gang (men er vant til ganske problematiske menssmerter, så det kan jeg leve med).

Sist uke hadde jeg mitt fjerde uttak, i privat regi, og hadde en diskusjon om smertestillende på forhånd. De gir i utgangspunktet mer enn man får der jeg var før, og jeg fikk litt ekstra i tillegg, så det var det minst ubehagelige uttaket jeg har hatt. Jeg ble ikke susete eller halvrar av medisinene heller - i alle fall ikke mer enn jeg vanligvis er ;-)

De burde jo også nå ha skjønt at du trenger mer smertestillende, så jeg vil tro dette går bedre hvis det blir en neste gang. Det skal jo sitte nå - og bli en fin liten spire!

Skrevet

Hei MK73!

Takk for støttende svar! Det er tydelig at det er litt ulik praksis rundt omkring på dette området. Jeg har vært i Haugesund på mine tre første, og der var det ikke noe problem å øke morfindosen. Jeg fikk dobbel dose i august sammenlignet med hva jeg fikk første gangen. Men av en eller annen grunn er de mer restriktive på Nordica. Jeg tok det ikke opp med legen i dag, da jeg var til innsetting, men dersom det blir aktuelt med flere forsøk kommer jeg til å si at jeg må ha en bekreftelse på at jeg kan få mer smertestillende for at jeg skal fortsette hos Norcia. Hvis ikke er det fristende å bare fortsette i Haugesund. Og ja, la oss håpe at vi ikke behøver flere forsøk noen av oss :-)

Skrevet

Jeg hadde også `veldig`vondt ved uttak på høyre side, særlig første og andre gangen. Legen forsto det ikke, for "eggstokken ligger jo så fint til". Før andre uttak ba jeg om mer smertestillende, men fikk til svar at smertene sikkert ikke er lik andre gangen. Og jo, de var verre!!!

Tredje gangen var jeg drittnervøs, men da fant jeg ut at jeg skulle ta de 3 paracetene en time før, ikke halvtime som de sa. (Og så tok jeg en ekstra halv beroligende i tillegg til den de ga meg. Det hjalp i allefall på nervene...) Paracet`n rakk å virke, og sannelig fikk jeg en halv dose petidin til! De hadde endelig tatt meg seriøst. Men da var høyre side ferdig. (Hører til i Porsgrunn)

Bare stå på krava dine, de `har` bare å gi individuell smertelindring, synes jeg. Folk reagerer jo ulikt...!

Men håper jo at du ikke trenger flere uttak.

XXX

Skrevet

Jeg har hatt tre uttak.1. gang gikk greit (ble ikke gravid). 2. gang var GRUSOMT ONDT (ble gravid!!=) og 3. gang (søskenforsøk) gjorde ingenting vondt (ble ikke gravid). SÅ - om det gjør sinnsykt ondt, så kan det kanskje bety at man lykkes?? he.he.

Lykke til!!!

Skrevet

he he sånn for meg å ! grusomt ondt = gravid.

Trur du det er vitenskaplig bevist nå ?

Skrevet

Jeg hadde et forferdelig uttak på Haukeland i mai. Jeg hadde på forhånd sagt ifra om at jeg vanligvis trenger mere bedøvelse enn vanlig, og at jeg trenger oftere påfyll. Det er fordi jeg (ufrivillig) kjemper bort virkningen, fordi jeg får angst når jeg føler meg litt "rar". Men de lyttet ikke til meg, de ga meg større doser smertestillende istedet for oftere. Som vanlig kjempet jeg bort virkningen, kastet til og med opp. Da det var tid for uttaket hadde jeg ingen virkning lengre. Det var da en time siden jeg fikk noe sist. De mente at etter en time var virkningen best, mens jeg hadde virkningen bare i 20 minutter etter at de satt sprøyten...

Uttaket var veldig smertefullt. Jeg hadde i tillegg en lege som de nå har fått inn mye klager på. Hun bommet en del og det virket ikke som om hun visste hva hun holdt på med. Spurte sykepleieren om råd til alt, jeg ble ikke beroliget av dette hehe... Hadde store smerter etterpå, fikk ikke sove om natten, spydde, klarte ikke gå neste dag. Hadde tenkt å bytte sykehus, men nå vet jeg at hun legen har fått så mye klager at jeg håper jeg ikke får henne mer. Til neste forsøk vil jeg snakke med de på forhånd, minne dem på mitt forrige forsøk (som ble avbrutt!) og minne dem på at jeg kjenner meg selv best, og at jeg trenger oftere påfyll, og en annen lege. Jeg tror det neste uttaket vil bli bedre :-)

Skrevet

Hei jenter,

Jeg synes det er trist at dere har så vondt!

Selv har jeg hatt 3 uttak på Nordica, jeg merker ingenting! Første gangen der inne, sier Lindenberg at han skal sette bedøvelse, jeg undrer meg for hvorfor han stikker i folliklene - han var i full gang med uttak! Jeg tar ingen smertestillende ved siden av heller, ikke engang de 2 panodil... Jeg skal til pers igen i morgen tidlig og jeg gleder meg!

PS! min erfaring på Nordica er at du får det du ber om!

Skrevet

Den mannen kan sine saker, det er sikkert !

Skrevet

Hei Kristy-42

Det høres jo helt forferdelig ut! Håper virkelig du får tilfredsstillende smertelindring neste gang, og en annen lege. Men de har kanskje ikke så mange leger på hvert sykehus som kan gjøre disse inngrepene? I såfall er det jo alltid en mulighet å bytte sykehus. Vi er i Haugesund - jeg likte ikke legen jeg snakket med på Haukeland, jeg heller..

Skrevet

Dvs sist var vi på Nordica, men vi har vært i Haugesund før det. Tar kanskje neste forsøk i Haugesund igjen. Det blir jo så utrolig mye billigere enn Danmark, også. Særlig nå med ugunstig kronekurs.

Skrevet

Det høres jo ut som du, Snooopi, har det veldig lett under uttakene! Rart at det er så forskjellig egentlig. Når det gjelder meg, så vet jeg jo at det skyldes at eggstokken ligger forkjært til. Neste gang må jeg bare ha dobbelt så mye morfin, tror jeg.. hvis ikke jeg går tibake til Haugesund, da. Jeg hadde forresten en annen lege enn Lindenberg nå sist, men det burde ikke ha så mye å si, det vel?

Skrevet

Hei Astra, ja, jeg har det lett ved uttakene.. Da jeg var inne i mandags og tok ut, hadde jeg vel 18 follikler, og nøydes med lokalbedøvelsen. Det var ikke Lindenberg som tok ut, og jeg var bittelitt skeptisk, da det er Lindenberg som har tatt ut de andre ganger. Ingen grunn til bekymring, han var akkurat like flink som Lindenberg:-)

Husk å påpeke det en gang for mye neste gang - så får du helt sikkert all den smertelindring du vil ha!

Skrevet

Godt å høre at noen har positive opplevelser med uttak. Virker som om dette er veldig individuelt. jeg skal sannsynligvis ha uttak på Nordica i midten av neste uke og det er godt å lese om dine gode erfaringer snooopi !!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...