ArtemisACT Skrevet 12. oktober 2008 #1 Skrevet 12. oktober 2008 Hei, Vi har nettopp vaert paa 1-aars kontroll (ja, paa en soendag!) her hvor vi bor i Athen og 1-aaringen vaar er baade kort og undervektig: bare 8,1 kg og 73 cm. Han var helt normal fra han ble foedt (3050 og 51) til han ble 6 mnd, men siden har kurven slaket ut, til tross for at han spiser godt. Jeg saa hva noen av dere andre skrev i forhold til hva 1-aaringer spiser, og jeg kan ikke se annet enn at gutten vaar har et greit matinntak: 07:30: Mormelk 10:00 Frukt (2-3 friske frukter most til groet) eller groet 13:00 Varm mat (200 gr, noen ganger 300 gr: fisk, kjoett, linser, groennsaker osv) 16:00 Morsmelk 18:00 Groet (60-70 gr) 20:30 Youghurt (evt. etterfulgt av morsmelk foer soving) Innimellom faar han ogsaa en broedbit aa tygge paa, men han er mest glad i varm mat, som han faar i barnehagen eller hjemme. Legen mener vi boer gi en flaske vanlig (hel)melk paa kvelden, i tillegg til morsmelk, ettersom hun tror at jeg sannsynligvis ikke har noe saerlig morsmelk "igjen" 1 aar etter foedselen. Akkurat det er vel en litt annen filosofi enn hva vi tenker om det i Norge, men melkeproduksjonen min har jo selvsagt gaatt ned selv om jeg fortsatt ammer 2-3 ganger om dagen. Jeg er redd for at en flaske melk ikke er nok til aa faa opp vekten hans, og selv om vi ogsaa skal ta blodproeve og sjekke at alt annet er ok foer vi gjoer drastiske endringer, lurer jeg paa om det er andre i samme situasjon som har noen tips. Jeg burde kanskje kutte ut amming paa ettermiddagen og heller erstatte det med et maaltid, for eksempel broed -? Jeg synes for oevrig det er vanskelig aa kontrollere hvor mye han faktisk spiser naar han faar broed ettersom han er veldig glad i aa smuldre det opp og leke med smulene fremfor aa spise... Takknemlig for raad! Hilsen bekymret mamma til Christopher 1 aar (i dag!)
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2008 #2 Skrevet 12. oktober 2008 Syns ikke han høres undervektig ut, jeg da. Vant til små barn, jeg:) Men tenker umiddelbart at kanskje han kan få litt ekstra mat vår han spiser frukt, f.eks både brød og frukt? Vi har gitt jenta vår samme mat som oss fra 1 år, altså brød til frokost og lunsj, brød pluss frukt til lunsjen, middag, grøt til kvelds.I tillegg til mme når hun står opp og legger seg. Du kan jo se om han vil ha mer mat hvis han får tilbudet? Det viktigste er uansett at barna er fornøyde og friske! Lykke til:)
dårlig ånde Skrevet 12. oktober 2008 #3 Skrevet 12. oktober 2008 Hei! jeg tenker det samme som hun over, at det første skrittet er nok å bytte ut frukt og yoghurt-måltidene med vanlig mat, fortrinnsvis grøt kanskje , med litt fruktmos i? ut fra det du skriver vil jeg ikke karakterisere sønnen din som en storspiser. vi har nesten samme problem, dvs vår er ikke undervektig men har ikke vokst siden 9-månederskontrollen og vekstkurven peker nedover... han er 10 kg, 80 cm. synes ikke størrlesen på din var hårreisende liten, men du kan prøve å gjøre som oss. vi fikk beskjed om å blande ekstra olje i all maten. linfrøolje, olivenolje- bare pass på å ikke varm den opp for mye, da ødelegges de gode fettsyrene. du kan prøve dette i yoghurt, men vår pode liker det ikke. det er jo lettest hvis det er grøt/middagsmat. det har funket for oss, cellulittene er tilbake på den lille stumpen hans, he he. ellers var ikke fastlegen vår så bekymret - hun mente at de små endrer aktivitetsnivå i den alderen og går fra baby- til barnekropp. lykke til!
selma07 og engel Skrevet 12. oktober 2008 #4 Skrevet 12. oktober 2008 Jeg tenker heller ikke at gutten din er undervektig.. Husker ikke helt va jenta vår var da hun var ett år.. men nå når hun er 20 mnd er hun nesten 9 kg.. et sted mellom 8,7 og 9 vil jeg tro, og kanskje 80 cm. Hun er i god form, blid, aktiv, skravlete osv osv. Det tenker jeg er det aller viktigste! Hvordan ungen har det!! I sommer var hun ganske syk, og da gikk hun ned til 8 kg og var kanskje 75 cm, da var jeg bekymra! Men hun har spist seg opp igjen! Det verste jeg hører, og det hører jeg ofte.. er "hvor lett hun er..." har hun vokst siden sist? he he... "Det er så stor forskjell på vekten på din og min unge" osv osv.. akkurat som om jeg ikke bekymrer meg nok som det er... men som sagt, trivesel er den beste målestokken på barna!! Så mitt beste råd til deg er å slutte å bekymre deg!! Vi kan prøve å slutte med det sammen! For det er ingen vist i åb ekymre seg!! De spiser når de er sultne!! Jeg ammer fortsatt, og synes det er koselig!! Gi han rikelig med smør på maten, smør i middagen, avokado, og ellers fettrik kost! lykke til!! Klæm fra mæ tel dæ!
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 12. oktober 2008 #5 Skrevet 12. oktober 2008 min gutt veier ca 9,5 og er ikke undervektik. han er 1 år. men som de andre sa er det lurt å bytte ut frukt måltidene med brød/ skive og middag. min gutt har ingen måltider med kun melk liksom . bare etter mat., min gutt spiser grøt kl 8 skive + jogurt kl 11.30 ca miidag ca 15-16 grøt ca 18+ h-melk 19 00 ( han får også h-melk kl 23 hvis han spiser dårlig til kvelds)
Snupi27 Skrevet 12. oktober 2008 #6 Skrevet 12. oktober 2008 1 års kontrollen var emilie 8.3 kg og 73 cm lang. jeg hørte ikke noe om undervekt på henne.. men de har fulgt med på vekten hennes endel fra hun var født. hun spiser som en hest men det ser ikke slik ut på henne. jeg tror dette ligger i genene. både jeg og faren til emilie var kjempe tynne som liten. vi er ikke bekymret for emilie. det er sånn hun er og det får vi ikke gjort noe med.. hun spiser kjempe godt med mat så da er det ingen grunn til bekymring. jeg syns barnet ditt oxo spiser godt gjennom en hel dag =) helsestasjonen kan det med å skremme foreldre når det gjelder vekt og lengde på barna våre..
ArtemisACT Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 12. oktober 2008 Takk for alle svar, det hjelper aa hoere at det er andre som er smaa..spesielt her i Hellas hvor mange babyer er veldig runde blant annet fordi de har faatt morsmelkserstating fra dag 1! Christopher er heldigvis sunn og frisk paa alle andre maater; han er stort sett veldig glad og fornoeyd og aapen for det meste av mat, selv om han virker som han ofte blir fort mett. Jeg bruker for oevrig mye olivenolje i maten hans, og jeg har ogsaa blitt tipset om aa ha groetpulver eller kjeks i den mosede frukten. Vi faar proeve alt dette+smoer+helmelk og se om det hjelper...samtidig som vi sikkert ogsaa maa slaa oss til ro med at gutten vaar genetisk sett er og blir en slank type.
*Rutletutt* Skrevet 12. oktober 2008 #8 Skrevet 12. oktober 2008 Først av alt - gratulerer med ett-åringen:o) Er enig med de andre over her....han høres langt fra undervektig ut. Jenta mi er 14 mnd og var på kontroll da hun var 13 mnd og hun var da 7005g og 70cm. Hun er liten da, og vi har vært på utallige undersøkelser pga det, men undervektig har aldri vært noe legene/hs har kalt henne....bare liten og kort. Hun spiser som en hest til tider, mens andre ganger har hun veldig dårlig matlyst. Hun spiser jevnt over endel mer enn gutten din da. Jeg ammer også enda, og hs sa det var veldig bra, spesielt siden hun er såpass liten - da gir jeg henne næring hun ikke kan få på annen måte - men lurt å amme etter måltidene, slik at hun ikke drikker seg mett. Milla spiser dette i løpet av en dag sånn ca: Morsmelk (med en gang hun våkner, frokosten får hun i bhg) Frokost - brødskive med leverpostei eller skinke (1 eller 2) Lunsj - enten brødskiver eller varmmat som fiskeboller, pasta med skinke, havregrynsgrøt el. Mellommåltid: Frukt eller yoghurt Morsmelk etter bhg Middag - enten et 1-års middagsglass eller det vi har(er ikke alt hun liker...) Morsmelk Kvelds - grøt Morsmelk Ville nok byttet ut frukten og yoghurten med "skikkelig" mat som grøt ellert brødskiver. Frukt og yoghurt er ok som mellommåltid, men ikke som måltid.
*Rutletutt* Skrevet 12. oktober 2008 #9 Skrevet 12. oktober 2008 Ja, det er jo ofte slik at de som får mme i stede for mm legger med på seg enn mm-babyer. Som legen min sier, mme er jo laget av kumelk, kumelk som er beregnet for kalver som begynner å gå fra første dag...er klart de trenger mer energi enn våre små babyer som bare sover og spiser første tide;o) Noen små vokser saktere enn andre også - da vi var på vekstkontroll på Haukeland sa legen at noe små "sparer" på veksten den første tiden, for så å ta det igjen senere. Gener spiller også en rolle. Hverken jeg eller samboer spesielt store og høye, og jeg var veldig liten som baby og min samboer var veldig lav helt til han konfirmerte seg - og det kunne være en forklaring på hvorfor Milla vokser så sakte. Har tatt "all verdens" prøver av henne og alt der bra ut, så har slått meg til ro med at hun bare er liten. Hun ser ikke tynn ut eller noe, bare ynge ut enn hun er - hun har gode bollekinn og smilehull på hendene;o)
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2008 #10 Skrevet 12. oktober 2008 Mange er bare lette uten at det er noe galt, så lenge gutten din er fornøyd og aktiv er vel det det viktigste. Det jeg stusset litt på i forhold til måltidsrytmen du beskriver er at han ikke får mat før kl 13. Morsmelk og frukt er flott det, men egentlig ikke mat. Mange barn har gjerne spist 2 brød- eller grøtmåltider før den tid. Tror de fleste 1 åringer trenger frokost. Kanskje du kan legge til frokost og beholde fruktmåltidet? Hørtes deilig ut med frisk moset frukt :-)
Hilsen Aud Skrevet 12. oktober 2008 #11 Skrevet 12. oktober 2008 Grattis m dagen Christopher:) Jeg synes ikke gutten din høres undervektig ut - slank ja - men ikke udnervektig. Min gutt er akkurat 13 mnd idag og er 74cm lang og 8,7 kg. Fikk beskjed på sist kontroll at han var slank. Jeg vil også - som mange over her - si at han kanskje kunne fått flere "ordentlige" måltider. Yougurt og frukt er gode mellommåltider, men bør ikke erstatte et av de fire hovedmåltidene. Vår mat-dag er slik: kl 07 morsmelk kl 09 frokost (1-2 skiver) kl 12 lunsj (1-2 skiver og/eller grøt) kl 15 middag (middagsglass eller rester etter vår middag) kl 18 kvelds (1-2 skiver og/eller grøt) kl 19 morsmelk Utover dette får han en del mellommåtider bestående av frukt, kumelk, skalker eller hva enn vi spiser for anledningen. Han får ofte litt ekstra middag kl 17 når vi har vår middag - men da er mest for å underholde han i ro mens vi skal spise. hvis ikke så klatrer han opp etter beina våre og skal på død og liv ha en smakebit. Når det gjelder å få i han skive så funker det best når jeg mater han med bit-for bit. Da er det lettere å holde kontrollen at han ikke bare leker med maten. Noen ganger får han en 1/2 skive og storkoser seg med å spise denne på egenhånd. Morsmelk er vel og bra til barna våre, men det er ikke særlig "mat" i det når de er blitt så store. Så det bør ikke gies som et måltid, men mer som tillegg eller kos. Når det er sagt så tror jeg Christopher hadde hatt godt av et solid brødmåltid på morgenen. Men jeg er ingen ekspert, bare sammenligner med hva vi har funnet ut fungerer med vår gutt
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 13. oktober 2008 #12 Skrevet 13. oktober 2008 nei kjære vene, det er ikke noe kort og undervektig ved gutten din. Han er nok bare en litt liten fyr og det er det da ikkie noe farlig med. å lenge han er frisk og fin. Jenta mi veide knappe sju kilo og var 72 cm på 1 årskontrollen hun, og hun er i full fart overalt og i superform. Hun er bare litt mindre enn de fleste av sine jevnaldrede. Du trenger nok ikke bekymre deg for det, de målene hørtes ikke unormale ut selvom de er litt under gjennomsnittet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå