Gå til innhold

Forvirret av termin etter ivf

74skytte

Anbefalte innlegg

Jeg er så forvirra ang termin. Jeg har vært til ivf på Riksen, og der sa de at man skulle gå ut i fra uttaksdagen. Jeg hadde uttak på en tirsdag, så jeg bytter uke da. Altså på uttaksdagen, så er man 2 uker "på vei". Så når jeg taster inn to uker før uttak som siste mensdag, så får jeg termin 19. mars. (40+2) Men legen min på Riksen og fødselslegen jeg går til hjemme gir meg termin 17. mars, og at jeg da bytter uke på en søndag. Blir jo helt forvirra. Er det sånn at legene teller 40 uker og nettsidene (her og babyverden) teller 40+2? Og åssen dag bytter jeg uke?

Skjønner ikke dette.

Fortsetter under...

Det er jo egentlig ikke annerledes enn ved vanlig unnfangelse - du har en menstermin og en UL-termin. I vårt tilfelle som har vært IVFere er det en termin utfra uttak/innsettelse istedenfor mensterrmin. Når jeg la inn min dato for innsettelse fikk jeg termin 14.juli, mens UL-termin i uke 18 sa 9.juli. St.Olavs sa at vi skulle forholde oss til UL-termin. Selv om man vet nøyaktig dato for befruktning utvikler jo fostre seg i ulike rykk og napp.

Min snuppe kom da til verden 15.juli, men det er jo likevel umulig å si hvilken termin som var mest rett egentlig. De kommer når de kommer. :)

Lykke til :)

To dager fra eller til er jo ikke så mye da. Jeg har hele tiden regnet termin og bytte av uke fra uttaksdato med termin 5. mars, og selv om jeg på UL fikk flyttet termin 2 dager frem til 3. mars, regner lege og jordmor fortsatt at jeg bytter uke på samme dag som jeg gjorde i henhold til opprinnelig termin.

Det er litt forvirrende, men spiller jo uansett liten rolle i forhold til når bebien kommer. Det eneste jeg kan se at det har litt betydning for, er dersom man skulle gå over termin og må settes i gang...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...