Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #1 Skrevet 12. oktober 2008 Det regner, og jeg har tid til å sitte inne og sjekke gamle navnelister jeg kom over på nettet. Her er det bare å plukke navn som garantert ikke topper listene de siste årene: Gutter: Ananias, Baste, Brynjel, Ditmar, Ellef, Emandus, Engel, Eydun, Fuse, Gjeble, Gjerke, Gjert, Gullak, Helleman, Heming, Klemet, Vilken, Villum Jenter: Aletta, Arntina, Arentina, Alet, Aletta, Antoline, Berendine, Bersina, Bina, Branseflor, Bol, Bothild, Brytteva, Dordi, Dønet, Engel, Elevina, Femja, Gerarda, Magdeli, Massi, Olsina, Oluffa, Periana, Udna, Øllegård Engel var altså både jente- og guttenavn på 1800 tallet.
prebs Skrevet 12. oktober 2008 #2 Skrevet 12. oktober 2008 Kult med regn, hehe... Ja, her ser du hva slags navn jeg må slite med. Navnet mitt er praktisk talt der, mangler bare en bokstav - ha det gøy ; ) Ellers synes jeg Engel er pent - på jente, men synes det blir litt for ambisiøst å kalle jenta si det (akkurat som Lykke, selv om det også er pent). Olsina var også litt kult. Øllegård er så groteskt at det blir kult av den grunn... Gjert kjenner jeg en voksen mann som heter, ellers liker jeg Gjest ganske godt. Fuse bør ha vært den førstefødte... Baste var litt søtt. Sønnen til Gahr Støre heter Gullik, sikkert samme navn som Gullak. Nei - ville gått for Thea og Jonas, jeg altså. (Ja da, vet at de også har vært sære en gang.)
Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #3 Skrevet 12. oktober 2008 Jonas er jo et levedyktig navn, tusen år gammelt, internasjonalt, utallige har båret det navnet. Fuse og Vilken var vel heller døgnfluer. Eller er det noen som vil ta dem i bruk? Bina var litt tøft, syns jeg. Men jeg blir jo veldig nysgjerrig på hva du heter Kan det være Ollufine?
prebs Skrevet 12. oktober 2008 #4 Skrevet 12. oktober 2008 Nei, gudskjelov - det var enda verre enn Taletta - som jeg heter. Man venner seg til alt ; )
Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #5 Skrevet 12. oktober 2008 Taletta er da ikke så galt )) Gratulerer med originalt navn! Har ikke set DET diskutert her på siden. Men kanskje nå ?
Gjest Skrevet 12. oktober 2008 #6 Skrevet 12. oktober 2008 Taletta var jo veldig flott Skjønner hva du mente med at det kan minne litt om Tallulah Liker begge navnene, jeg da
karebear Skrevet 12. oktober 2008 #7 Skrevet 12. oktober 2008 rimelig saere navn! naar det er sagt saa vet jeg om en ellef, en gjert og hele to klemet, samt en dordi. og masi er et kvinnenavn som visstnok gaar igjen paa slektstreet vaart, ifoelge min slektsgranskende mor. dessuten kryr det av engel-relaterte stedsnavn der jeg er fra, saa navnet engel maa har vaert relativt vanlig paa et tidspunkt.
Gjest MariRari Skrevet 12. oktober 2008 #8 Skrevet 12. oktober 2008 Bina var kallenavnet til min bestemor. Hun het Jakobine Randine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå