Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært hos fastlegen, som ikke kunne hjelpe noe særlig. Sa egentlig bare at "det må vi finne ut av selv", om hvordan vi kunne gå fram for å lage barn ved hjelp av donorsæd. Dette er jo foreløpig ikke lov i Norge for lesbiske. Føler oss litt "lost", trenger hjelp for å komme i kontakt med rette mennesker.

Hva anbefaler dere?

Ta kontakt med privat gynekolog?

Få henvisning av fastlege?

Noen tips om hvordan vi kan gå fram?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt fastlege. Det er lov med inseminasjonsbehandling av lesbiske i Norge fra 1.1.09 og en fastlege som nekter å begynne med nødvendige undersøkelser i forkant nå, vil neppe bli mer samarbeidsvillig med tiden.

Det blir antagelig veldig lang ventetid på behandling i Norge, så om dere vil sette i gang snart er nok Danmark det mest aktuelle. Dere kan velge dere en klinikk der og få informasjon om hvilke krav den klinikken stiller til undersøkelser i forkant av inseminasjon. Hovedforskjellen på klinikkene er at de som har leger (Nordica, Ciconia, Maigaard etc) bare tilbyr anonyme donorer, mens de som drives av jordmødre (Storkklinik, Vitanova, Diers klinik etc.) også tilbyr såkalt åpne donorer. For å få godkjent medmorskap etter den nye ekteskapsloven må dere benytte åpen donor, med anonym donor må en av dere stebarnsadoptere.

Prismessig vil det selvsagt lønne seg å få henvisning fra fastlegen til en gynekolog som er villig til å foreta alle nødvendige undersøkelser. Men det vil neppe koste dere noen formue å gå privat heller, det er tross alt litt begrenset hvor mange undersøkelser som må gjøres. Om dere velger å gå for scanning av follikler og eggløsningssprøyte for å ha mest mulig kontroll på eggløsningstidspunkt, kan det være lurt å gå hos en med offentlig avtale i tilfelle det blir noen turer. Greit å betale bare egenandel om man skal scannes en gang eller to i måneden over tid.

Skrevet

Ok, er det rett og slett så enkelt at man bare går til fastlege og ber om en henvisning til gynekolog? Kan man velge hvilken gynekolog man vil ha henvisning til? Eller er dette noe legen bestemmer, ettersom hvem han har avtaler med fra før? Sikkert mye dumme spørsmål, og sånn føler vi oss også...

Sikkert veldig greit å gå for scanning, og ha kontroll på eggløsn.tidspunkt i forhold til fri fra jobb osv..

Takk for godt svar!

Skrevet

Jeg gjorde det. Bad om en åpen henvisning, så kunne jeg velge gynekolog selv. Du kan også be om henvisning stilet til en spesifikk gynekolog. Fastlegen min anbefalte noen alternativer om hun jeg hadde hørt om ikke skulle ha time kjapt nok.

Det ligger en del tråder på forumet her med anbefaling av gynekologer ulike steder, mest i Oslo-området.

Vi valgte også å scanne og bruke eggløsningssprøyte. Var i Danmark for første gang 5. oktober, så får vi jo se hvor godt det fungerte. :-)

(Du får uansett ikke vite når danmarksturen blir mer enn et par-fire dager i forkant. Jeg scannet en onsdag formiddag og fikk beskjed om å sprøyte fredag og være i København søndag formiddag. Men mindre stress enn en positiv eggløsningstest lørdag kveld antar jeg).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...