lizaloo Skrevet 11. oktober 2008 #1 Skrevet 11. oktober 2008 Hei. Lurer litt på når dere begynnte å innføre litt rutiner? Tenker da spes på soving på dagtid. Vi har ei på 2 mnd og hun har frem til nå sovet når hun er trøtt. Men kan mange ganger være vansklig å få til å sove på dagen spes siste tiden. Noen dager kan hun trå til med en tre timers, mens andre som i dag har hun sovet veldig urolig og bare små halvtimer her og der og små ti minutter. Så når er det hensiktsmessig å holde henne litt våken mellom duppene? Nå kan hun sove en halvtime, være våken i 20 min sove i 10 være våken i 1t, sove i vogn i 45m...osv Veldig travelt for mor:) Hun legger seg sånn ca 7-8 hver kveld og det er morgen 6-7 og spiser 3 ganger, på dagen er maten mer rotete. Så jeg tenkte at litt rutiner vil gjøre måltidene bedre også. Noen som har erfaringer med dette? Og hvordan gjorde dere det?
sanka Skrevet 11. oktober 2008 #2 Skrevet 11. oktober 2008 innfør rutiner i 3 mnd alderen...da begynner de å skjønne ting .. fikk beskjed på ammepoliklinikken,at hvis e ville ha fred og en rolig beby så måtte e begynne med soverutinene når han var 3 mnd..fulgte det råde.. og han er snill som et lam..sovner av seg selv..1en sliter vi med enda.. må være med han til han sovner og skriker etter oss på natta ett par ganger,og han er 3 1/2..
*En rosa og en blå* Skrevet 11. oktober 2008 #3 Skrevet 11. oktober 2008 Tulla mi er 12 uker i dag, og hun har driftet inn i en rutine av seg selv - sover ca en times tid etter hun har fått morgenpuppen og fått morgenstellet, så får hun formiddagspuppen, og etter den sover hun 2-3 timer. Etter dette sover hun kanskje 1-2 timer før vi tar kveldspupp, kveldsstell og så til sengs ca 19.30. Da sover hun til mellom 3 og 5, og så videre til morgenen igjen. (mellom 7 og 9)
Bunnies by night Skrevet 12. oktober 2008 #4 Skrevet 12. oktober 2008 Vi har tatt med ro og ikke stresset med å få inn rutiner, ved at vi ser at lillegutt sier klart fra når han er klar for rutiner og setter dem selv. Ting begynte å ordne seg av seg selv da han var tre måneder, sagte, men sikkert begynte han å sovne til fast tid på kvelden(18tiden), men var fremdeles mye våken i løpet av natten og hadde utallige nattmåltider. Nå er han 6 1/2mnd, sover 13timer i strekk om natten. Dagsovingen justerte seg selv for en måned siden. For oss har det fungert optimalt å ikke innføre noen faste rutiner før vi har sett at junior har vært klar for det:) Når det gjelder soving har vi aldri holdt han våken, men han har fått sove når han har behov for det:) Og han er en utrolig fornøyd, rolig og blid krabat:) Men forstår godt følelsen din... husker jeg tenkte i mitt stille sinn at når alle andre snakket rutiner så følte jeg at det bare var totalt kaos i sovetider og spisetider her hjemme, men det var mer for oss foreldre at det var kaos, lille petrus var fornøyd som bare det;) Men rart med det - det går over av seg selv - stort sett i hvert fall!
Nordhagenjentene :) Skrevet 12. oktober 2008 #5 Skrevet 12. oktober 2008 Frøkna her har laget egne rutiner hun, i form av at hun nå sovner mellom 19.30 og 20.30 på kvelden, og det eneste på dagen er at hun sovner ca 1,5 time etter vi sto opp... Jeg gidder ikke stresse ennå, tar det litt osm det kommer, og kveldstiden har hun klart å få til selv, vi har ikke presset på noe med legging. Nå sier hun fra når hun er trøtt, og da legger vi henne i mørket på soverommet med en flaske og så sovner hun. (Ofte må vi innom rommet med smokk, og kanskje en attpåtår) På dagen varierer det så masse; noen dager spiser hun lite, andre dager (i dag!) spiser hun masse og ofte. Men vi prøver nå å ikke la henne sove etter 18, slik at vi opprettholder sengetiden. Jeg er førstegangs, så vi bare prøver oss frem vi.
2SmåTroll Skrevet 12. oktober 2008 #6 Skrevet 12. oktober 2008 Når det gjaldt legge tid på natta begynte vi rundt 3 mnd. Legger seg rundt 19:00 - 19:30. Men soving på dagtid har vi lite rutiner på. Sover når ho er trøtt. Er nå 4 mnd. Og har vel en grei rutine på maten nå.
ZZzZzzZ Skrevet 12. oktober 2008 #7 Skrevet 12. oktober 2008 jeg styra aldri med det...han fikk regulere selv... fra og legge seg rundt kl 23 hver kveld...så ble det plutselig kl 1830...! da var han ca 4,5 mnd. det var også da han begynte med faste sovetider på dagen!
Barbafin Skrevet 12. oktober 2008 #8 Skrevet 12. oktober 2008 Vi begynte ganske tidlig, rundt 2 mnd. Begynte med å skrive ned vanene med soving og spising i en uke og så hva som fungerte best mht. soving om natta etc. Så begynte jeg bare å gi mat og legge til mer faste tider, og til samme tid hver dag. Det var en prosess som tok litt tid selvfølgelig, og man må være veldig fleksibel og lydhør for barnets behov. Resultatet ble en fornøyd baby som sov hele natten og glade foreldre med mer forutsigbar hverdag. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå