Storesøster i juni Skrevet 11. oktober 2008 #1 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg er virkelig tatt på senga... Jenta mi på 2 1/2 år er virkelig begynt å utforske sexualiteten sin... Før så har hun bare undersøkt seg nedentil ved lek og for å utforske, men nå er det snakk om onanering. Hun tar dynen sin mellom beina og ligger slik og gnir lenge, blir helt rød og forkavet. Hun gjør det flere ganger om dagen akkurat nå. Det er ca en uke siden det startet. Hva skal jeg si til henne? Jeg vil jo ikke at hun skal føle at hun gjør noe som ikke er lov, men jeg vil jo at hun skal gjøre det i private former, som i dusjen, på rommet sitt eller et annet sted hvor hun er alene. I dag gjorde hun det mens vi hadde besøk og senere foran barne tv. Jeg har hittil brukt avledning som metode, men det er ikke alltid det fungerer. Jeg prøver å si at hun kan gå på rommet sitt om hun vil det, men det vil hun ikke. Hun er utrolig usjenert som sikkert de fleste på hennes alder. Er det noen andre i samme situasjon eller med erfaringer å dele???
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #2 Skrevet 11. oktober 2008 Har ikke erfaring med det enn så lenge, men det kommer vel. Kan du ikke snakke litt med henne og si at det ikke er noe galt med det, men at dette er noe man gjør når man er alene?
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #3 Skrevet 11. oktober 2008 Det er da vel helt ok å si rett ut at det er en privat greie som hun må gjøre når hun er alene??Si det rett ut at skal hun gjøre sånt, må hun gå for seg selv.
Tanja-oktober og november barn Skrevet 11. oktober 2008 #4 Skrevet 11. oktober 2008 Heisann! Endelig noen som også har det sånn, vi har følt oss litt hjelpesløse. Tulla vår fyller 2år på mandag å holder på akkurat likt. Hun ligger også å gnir på stol kanten og på fanget vårt. Jeg har egentlig begynt å overse det litt fordi det har hjulpet å ikke gi henne noe oppmerksomhet når hun holder på. JEg bare flytter litt på henne å prøver å avlede f.eks ved å leke eller lese bok å sånn. Jeg trur at de er litt små enda til å forstå at de skal gjøre det de gjør på rommet eller andre steder for seg selv. De vil da få den følelsen av at de gjør noe galt, det mener nå jeg. Jeg sier rolig at man gjør sånt på rommet men jeg tar henne ikke inn der. Snakket med en pedagogisk leder i barnehage og ho sa det var veldig normalt og at man måtte overse det litt fordi det ga seg. De kommer i en periode hvor dette er veldig spennende.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2008 #5 Skrevet 12. oktober 2008 Jeg har enda ikke opplevd det med jenta mi på 2,5 år, men hun er slik andre barn å har ikke fått vite enda at man f.eks ikke sprer beina når man er naken så alle ser alt. Jeg vet at gnikkinga mot alt kan komme, å har hele tiden prøvd å fortelle henne at tissen hennes er kun hennes, ingen andre får lov å ta på den annet enn når noen vasker henne. ( jeg synes ikke hun er stor nok enda til å si at hvis hun føler det er ekkelt så kan hun nekte noen å vaske også), har sagt at hvis hun skal ta seg på tissen sin ( hun tar jo der nede av å til uten noen grunn) da må hun være alene for slikt gjør man ikke med andre folk tilstedet.
mizz25 Skrevet 12. oktober 2008 #6 Skrevet 12. oktober 2008 Jenta mi e nu 7 år... Men ho hadde en periode i den alderen kor ho holdt på sånn,ho kunne si: dokker vet ikke ka æ gjør under pleddet osv... Ho tok sæ ofte der nede... Vi måtte slutte å nevne det te ho å ikke fokusere så mye på det,jo mere vi ble obs på det jo mere gjorde ho det,da ble det liksom gøy å gjøre det... Men det gikk over etterhvert =)
mor_til_2_84 Skrevet 15. oktober 2008 #7 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg syns kanskje at barn i denne alderen er litt for små til at man kan forvente at de skal skjønne at de må gjøre det på rommet og alene. Kan lett bli at de forbinder det med noe de må gjemme og skamme seg over. Jeg ville bare latt det gå sin gang, samme om dere har besøk eller ei. Fortsetter det like hyppig når hun blir litt eldre, kan dere jo snakke mer ordentlig om det da. Er jo såklart viktig å fortelle ungene våre at det er kun de som skal kose med tissen sin, at man ikke trenger å gjøre det foran besøk osv. Men jeg tror ikke man kan forvente at en toåring får så mye ut av en slik samtale. Da får dere heller bare si ifra når dere har besøk at hun er inne i en sånn periode, og at dere forsøker å ikke gi det så mye oppmerksomhet. Det ville ihvertfall jeg gjort.
Madamina Skrevet 16. oktober 2008 #8 Skrevet 16. oktober 2008 Det gjør da ingenting og det er jo bare sunt. La henne være i fred og avled heller oppmerksomheten om det ikke passer at hun gjør slikt der og da. Alt for tidlig å bevisstgjøre henne på hva hun faktisk driver med. Det er viktig at de får bli kjent med hele kroppen sin. Og det går nok fortere over om dere ikke gjør noe nummer av det. Men med 7-åringer kan man jo ta en prat.
Storesøster i juni Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 29. oktober 2008 Tusen takk for mange gode råd. Jeg har til nå valgt å overse det når vi er hjemme. Tingen er at hun nesten bestandig gjør det mens hun ser på barne-tv. Og tven står jo i stua, så det blir liksom som en fast ting hun gjør mens hun ser tv. huff, dette er skikkelig vanskelig. Hun er for lita til å forstå at hun bør gå på rommet sitt å gjøre det. Da vi var hjemme hos besteforeldrene hennes begynte hun å gjøre det der også forann tven. Og hun gjorde det faktisk ute på trappa vår også, da var jeg konsekvent på plass å sa tydelig NEI og prøvde igjen å si at hun kan styre på med tissen sin når hun er alene...Men da sa hun bare nei og fortsatte, da ble gode råd dyre og det ble både kjeks og godterier for å avlede. I barnehagen gjør hun det også, og de ansatte der sier at det er slikt som går i perioder.... Men det kan se ut som at denne perioden kan bli laaaang. Må vel slutte å se på tv for å få henne til å "glemme" det??? Trenger flere råd
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 30. oktober 2008 #10 Skrevet 30. oktober 2008 Vi har bare sagt at sånt gjør vi på rommet vårt med døren igjen. Forklar at å kose med seg selv er privat
mor_til_2_84 Skrevet 30. oktober 2008 #11 Skrevet 30. oktober 2008 Og åssen skal man forklare et så lite barn hva som er privat??? Skjønner ikke helt tankegangen jeg altså... Er det virkelig vits å si så mye til et barn på den alderen? Jeg har en sønn på 2 år og 3 mnd. Hadde jeg satt meg ned å sagt til han at sånn og sånn er privat, så hadde han bare sett dumt på meg, garantert. Tror mye av problemet er usikkerhet rundt barnas seksualitet, at vi syns det er pinlig osv. Hadde sønnen min begynt med slikt nå, ville jeg latt han holde på, og ikke gjort noe ut av det. Klart, hadde vi fått besøk, eller det skjedde blant masse folk, så får man avlede avlede avlede da. Men en seriøs prat rundt tema privat, og sånt gjør du på rommet ditt syns jeg fortsatt man kan utsette et par år....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå