Kokkeli nyter våren:) Skrevet 11. oktober 2008 #1 Skrevet 11. oktober 2008 Hva er galt? Hva slags oppskrift bruker dere til pizza bunn? Har noen en god, liker best tynn bunn.. Og hvor lenge steker dere hjemmelaget pizza?
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter #2 Skrevet 11. oktober 2008 Og steker dere den på rist eller brett?
moota m storebror&lillebror Skrevet 11. oktober 2008 #3 Skrevet 11. oktober 2008 Tja nå er ikke min bunn så tynn, men går an å halvere den for å få den tynn. Det gjør vi noen ganger hvis det bare er sambo og meg. 1 liter hvetemel 1 pose tørrgjær 2 ts salt 1 ts pepper 1 ts hvitløkspulver ca 6dl lunka vann + 8ss matolje (til deigen er klissen, ingen fingre oppi) Settes på heving 30 min. Ha bakeark på en langpanne, ha olje på bakearket, tøm deigen på bakearket, ha olje på hendene og trykk med fingrene til deigen dekker så stor flate som ønsket. Ha på fyll, stek i 35-40 min til kanten et gyllen, men ikke brent.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 11. oktober 2008 Takk skal du ha:) Skal prøve den en gang. Er nå lagret i mine oppskriter:)
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 11. oktober 2008 #5 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg har verden beste pizza bunn, mener jeg selv( god i arv etter pappa) brukt den i 30 år her i familien , og alle som spiser min pizza vil ha oppskrift.... selv om den er såååååååå enkel, at jeg bare slumper hver gang.... men tror sånn ca: 8 dl hvetemel 1/2 ts salt 1 ss sukker 1 pk gjær og lunket vann til deigen er passe... har lært at vist du bruker olje i pizza deigen, vil den bare trekke seg sammen etter hvert som du elter den ut, veldig irriterende, så det bruker jeg ikke.... har også lært at alt som har salt i seg av gjæebaks, skal også ha minst 1ss sukker... steker pizzaen midt i ovnen på vanlig plate over/undervarme eller varmluft ved 230 grader i 15-20 min, tar da ut pizzaen å legger på osten og steker 2 min til.. lykke til:)
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 11. oktober 2008 Nå er denne også kopiert. Så nå har vi to og prøve:) Det skal bli herlig:) Skal sette mannen til å lage mer pizza en annen dag:)
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 11. oktober 2008 #7 Skrevet 11. oktober 2008 kan også nevne at jeg bruker akkurat samme oppskriften til nan-brød (indisk brød)... godt å bruke istedet for loff:))
moota m storebror&lillebror Skrevet 12. oktober 2008 #8 Skrevet 12. oktober 2008 Den deigen jeg lager trekker seg ikke sammen selv om jeg har olje i. Men hvis du har olje under deigen så blir den litt sprø.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 12. oktober 2008 #9 Skrevet 12. oktober 2008 Det viktigste tipset jeg kan gi deg er å steke bunnen i fem minutter (kanskje mindre hvis den er tynn) før du har på fyllet. Da blir ikke deigen våt av fyllet.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 12. oktober 2008 For ett herlig nick du hadde "tøsøtesmå-enrødogenblå Ja den tanken slo meg igår at jeg burde kanskje stekt bunnen litt først.. Får prøve oss litt fram, og prøve noen av de andre oppskriftene her.. Takk for tips og oppskrifter til alle:)
Gorosa Skrevet 12. oktober 2008 #11 Skrevet 12. oktober 2008 Kjempegod pizza 4 dl lunkent vann 4 ss olje 1 ts salt 2 ts sukker 10 dl hvetemel Alt eltes til smidig deig. Heves til den er ca dobbelt så stor. Kjevles ut på stekebrett. Deigen er stor nok til et fullt stekebrett + en rund pizza, eller til to store runde. Bunnen blir da passe tynn synes vi Sett på stekovnen (230-250 grader). Dekk til pizzaene, og la dem etterheve til ovnen er varm, evt til du har laget ferdig fyllet. Ta på saus, fyll og ost. Stekes midt i ovnen til den ser ferdig ut, og det bobler i midten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå