Gå til innhold

Håper noen kan svare meg=)

luckymum

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på en del ting.Fra tidligere erfaring er det ikke lett å få hjelp på hverken NAV eller Lånekassen. Så derfor spør jeg her=)

Jeg er 50% student og 50% i arbeid. Har termin i juni 09, da rekker jeg forhåpentligvis å gjøre ferdig 2. året av utdannelsen.Men har jeg rett på det jeg får i studielån i stipend + lønna jeg har fra arbeidsgiver?

Hva er dette forsørgerstipendet lånekassen har? Jeg får ikke det nå selv om jeg har et barn fra før,men man må kanskje søke spesielt om det?

Og hvordan er det med far?Han er i 100 % jobb. Vet han får betalt for de 2 ukene etter fødsel fra arb.giver.Så det er jo bra,men hvordan er det med fedrekvoten?Har han rett på de?Og hvis det, regnes pengene da ut fra hva han har tjent eller ut fra min lønn.

Og hvis far ikke har rett på fedrekvoten, kan jeg få de overført til meg?

mange spørsmål her og litt vanskelig å forklare seg godt=) Håper ihvertfall noen kloke mennesker kan svare på noe av dette.

Fortsetter under...

Siden du har jobbet 50 % har pappaen rett på fedrekvoten. Pengene regnes ut fra hva han har tjent ,ikke du.

Og ja, du har rett på det du vanligvis får fra lånekassen + lønn fra arbeidsgiver. :)

Når du søker om fødselsstipend fra lånekassen sjekker de automatisk om du også har rett på forsørgerstipend. Pappaen må tjene under en viss sum for at du skal få forsørgerstipendet. Det ligger på rundt 1300 i mnd tror jeg.

Tusen takk for svar!!!=)

Men, vet du om NAV kan regne ut fødselspenger ut fra de 3 siste årene når jeg gikk fra å være i 100% stilling til 50% for å studere ved siden av for 1 år siden?(har startet på 2. året nå). Og de resterende 50% av stillingen min har jeg tatt permisjon fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...