Gå til innhold

Hva regnes som FATTIGHETS grensen i Norge?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Vet ikke helt. Den er høy i forhold til fattige land selvfølgelig, men hvis du ikke har råd til å bo greit, spise vanlig mat/kjøpe vanlige klær + medisiner. Da er du fattig....

Skrevet

Hi her!

Jeg satt nemlig å så på 1 sesong av ungemødre i går og da kommer det opp sånne fakta bobler innimellom... da var det en som sa noe om at x% av alememødre levde under fattighets grensen nesten hele livet.... Så jeg lurte på om det var noen spess sum den lå på?

Skrevet

Ja, det er en sum for dette. Nå husker jeg ikke hvem som har satt den summen, men jeg vet at det har vært snakk om at til og med sosialsatsene har vart/er for lave i forhold til denne summen.

Skrevet

Det er en sum ja. Husker ikke den jeg heller. Det er jo stadig diskusjoner om den er for høy eller lav.

Jeg synes ikke at disse alenemødrene du refererer til kan kalles fattige. De har det de trenger..... Men dette kan vi diskutere til vi blir blå.

Skrevet

hehe.. og du har levd på det en alenemor har? Det hører jeg at du IKKE har. Jeg har det, og fikk til og med supplerende fra sosialkontoret, fordi jeg hadde mindre til det nødvendige i mnd enn det de ga i sosialhjelp.

Når du ikke har råd til frukt og grønt i hele tatt, og ikke kan kjøpe kjøkkenpapir, og vurderer hva som er viktigst av mme, brød eller bleier, så er du virkelig fattig. Du ligger våken om natta og lurer på hvordan du skal klare alt denne måneden, og vet at neste måned blir lik denne. Du mister sosialt liv, for du har ikke råd til en kaffikopp på kafeen i mnd engang. Ikke kan du invitere noen hjem, for hva skal du da servere?

Annonse

Skrevet

Hi her igjen!

Nei, jeg er ikke ute etter å starte enda en evig lang diskusjon om hvor mye man får eller hvor godt man har det/ikke har det som alene mor.

Jeg ville bare vite hva den norske stat setter som "takhøyden" på fattigdom.....

Skrevet

Legger meg flat jeg. Hvis du må velge mellom mm eller brød og bleier så er det klart du er fattig. Da burde du få mer.

Er ikke i tvil om at noen faller mellom to stoler i blant.

Har en søster som har 175 000 i lønn og et barn å forsørge.

Hun tror jeg kommer under denne fattigdomsgrensa, men som hun selv sier. Jeg har det ikke fett, men fattig er jeg ikke.

Prøvde bare å si at nok den fattigdomsgrensa er satt litt høyt i Norge. Men klart det er mange som sliter.... Og det er veldig synd.

Skrevet

Hei!

Man måler fattigdom på to ulike måter: 1: absolutt fattigdom, der du ikke har mulighet til å planlegge overlevelse fra dag til dag, og ikke eier noe som kan gi deg mulighet for slik overlevelse. Verdensbanken opererer med 1 dollar pr dag som grensa for absolutt fattigdom på verdensbasis. Her i Norge hadde du ikke kommet langt med en femmer om dagen (eller hva valuttakursen er om dagen) Så sammenligna med verdens fattige er de som har det verst her hjemme superrike. MEN da de ikke heller har mulighet til anstendig livsstil sammenligna med "naboene" dvs resten av landets befolkning, kaller vi det relativ fattigdom (2). I Norge regner vi fattigdomsgrensa som 50% eller 60% av gjennnomsnittsinntekta i landet. Det vil vel si ca 100 000 netto eller no? Det finnes ulike modeller for utregning av fattigdomsgrenser, og de varierer fra land til land.

Skrevet

EUS STATISTISKE sentralbyrå, Eurostat, har lagt frem sine fattigtall for Norge og fattigtallet gikk til himmels over natten. At EUs fattigdomsgrense fattigdefinerer minstepensjonistene er betimelig. Fattigdomsgrensen er imidlertid primært en statistisk konstruksjon etablert for sosialøkonomiske analyseformål.

Er fattigdomsgrensen i Norge, her for en enpersonhusholdning, 6800 kroner per måned (50 prosent av median inntekt i Norge) eller 10 000 kroner (60 prosent i EU)? Spørsmålet kan bare besvares hvis vi trekker inn normale levekostnader og gjør etiske vurderinger av behovsdekningen. Median inntekt er 13 600 kroner per måned. Median inntekt er ikke en urimelig fattigdomsgrense i Norge i dag. Hvorfor bruker ikke Eurostat 100 prosent av median inntekt for høykostlandet Norge? Ganske enkelt fordi det da blir 50 prosent fattige i Norge.

De reelle økonomiske levekår endres selvsagt ikke av hvor man legger fattigdomsgrensen. Det er bare det statistiske fattigdomsmålet som endres.

Tiltaksplan mot fattigdom (2002-2003) kan likevel karakteriseres som et statistisk mesterstykke i bortforklaring av fattigdommen i Norge. Meldingen er en katastrofe for de fattige fordi regjeringen nå, i realiteten, presser inntekten til store husholdningsgrupper ned mot sin egen fattigdomsgrense, paradoksalt nok uten at det blir flere fattige (les; fattigdefinerte).

Reell fattigdom rammer flere i Norge enn også EU-tallene viser. 25 prosent av husholdningene i Norge, 500 000 husholdninger, har svært lav inntekt (gjennomsnittlig 105 000 kroner i årsinntekt). De nest fattigste 25 prosent har ikke mer enn 210 000 kroner.

Fattigdomsgrensen gir signaler om hva politikerne mener er akseptable levekår i et gitt land. Fattigdomsgrensen misbrukes følgelig fordelingspolitisk. Siden minstepensjonistene ikke er fattigdefinerte i Norge, så får ikke disse glede av noen «fattigdomsbekjempende tiltak».

Nå trenger vi egentlig ikke statistisk konstruerte fattigdomsgrenser. De forblinder og er bare til besvær. Det vi trenger er et meningsfylt fattigdomsbegrep, en behovsdekningsindeks og en styrende levekårsstandard. Da kan vi igjen få øye på fattigdommens smertefulle realitet

Skrevet

Skjult nød og fattigdom i Norge?

Finnes det fattigdom i et av verdens rikeste land? Ja, viser en rapport som Redd Barna nå legger fram. Drøyt 26 000 barn, eller 2,6 prosent, i alderen 0 til 17 år bor i hushold med inntekt under fattigdomsgrensen.

- 27.05.2004

- Noen av disse barna er fattige på en synlig, vond måte. De kan mangle både mat og klær i perioder. De som arbeider direkte med fattige i Norge, som Frelsesarmeen, Fattighuset og Kirkens Bymisjon, forteller at stadig flere barnefamilier ber om hjelp, sier generalsekretær Gro Brækken. For mange av barna er det uaktuelt å delta i fritidsaktiviteter som andre barn tar som selvfølge. De kan ikke være med i bursdager, på klasseturer eller andre fritidsaktiviteter fordi det koster penger. Konsekvensen er at disse barna blir utestengt fra det sosiale fellesskapet.

Fattigdomsgrensen har blitt regnet ut på bakgrunn av familiens totale inntekt. Husstander som har en inntekt på under 215.000 kroner for en familie med to voksne og to barn, eller 126 000 for en enslig forsørger, er under fattigdomsgrensen i Norge.

Rapporten viser at noen grupper er mer utsatt enn andre. Dette er blant annet barn med enslige forsørgere, foreldre med lav utdanning, barn med minoritetsbakgrunn eller barn med foreldre som enten er arbeidsledige eller trygdet.

Løsningen på fattigdomsproblemet er komplisert, medgir Redd Barnas generalsekretær.

- Fattigdom rammer på ulikt vis. Noen ganger har foreldre så lite å rutte med at barna lider under det. Andre ganger pålegger kommunene barn å betale skyhøye egenandeler for å få lov til å være med på vanlige aktiviteter. Vi vil utfordre både kommunene, politikerne og voksne til å være ansvarlige rundt disse problemene. Vi trenger en ny debatt og en ny ansvarliggjøring

Skrevet

Hvis du ikke kjenner grensa for når du hetser de fattige, så bør du skolere deg litt!

Skrevet

Måtte bare si en ting.

Har en slektning som er alenemor for 2 unger, en på snart 6 år, og en på nermere 3 år.

Hun har UTBETALT 28 000 pr mnd.

Men så vet jeg ikke hvor lenge man får utbetalt så mye, hun går også på skole, så får vel gjerne mer på den måten, ikke vet jeg.

Tror nok mange alenemødre sliter mye med økonomien, men så har man samtidig dem som klarer seg vanvittig godt, som har funnet ut akkuratt hvor mange kroner man klarer å vri ut av situasjonen.

Men når du bor i leilighet med foreldrene dine syns jeg det er ekstremt mye å få utbetalt 28 tusen pr mnd, og syns det på en måte er litt "snylt". men det er da mitt syn på saken.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...