Olsokmamma Skrevet 11. oktober 2008 #1 Skrevet 11. oktober 2008 Heisann lurer på om noen kan gi meg noen råd om hvor stor varmvannstank vi bør skaffe oss. Jeg blir litt grinete når folk sier at den 200literen vi har skal holde til oss. Vi bor på gård, mannen min dusjer kvikt hver kveld. Babyen bades i tummytub, så den tar jo ikke mye vann. Har to jenter på 6 og 8 og de må også ofte dusjes til kvelden etter aktiv dag på skolen,fritidssysler og lek hjemme. De dusjer jeg sammen og de må dusje fort også, slik at vi har vann nok.Men nå virker det som de heller vil dusje hver for seg, så da går det vel enda mer vann. Poden er snart 15 år og må også dusje seg daglig. Siden de begynner så tidlig på skolen om morningen er det ikke aktuelt med å dusje de om morningen. Så jeg får dusje på morningen. Av og til kunne jeg tenkt meg dusje på kvelden jeg også, men da er det bare kaldvann. Svigermor bor i kårboligen, og hun er også koblet til 200litertanken. Dvs vi er 7 på 200 l. Hun bruker ikke så masse vann da, men når hun har besøk, da kan ikke ungene dusje.Vi sier til gjester, både vi og svigermor, at de ikke må bruke mye varmvann, men det går jo litt likevel da. Og når det er fullt hus, noe det ofte er, da er det ofte kalddusjer ja.Jeg har kjøpt meg en dusjradio med klokke på nå, slik at poden som er den som kan finne på stå ei stund i dusjen, får en mer følelse av tid. Han kan stå 10 minutter glatt i dusjen, og da tømmes tanken fort. Når vi har gjester ber vi dem spre dusjingen utover dagen, slik at ikke alle har bestemt seg for å dusje samtidig. Likevel er det ikke nok. Hvor stor varmvannstank har dere?Synes dere jeg er urimlelig når jeg sier at 200l ikke er nok? Mannen min har ikke helt forståelse for det. De har jo alltid klart seg på det før. Men før var det bare han og svigermor som nå bor i kårboligen, nå er vi jo 5 til-hvorav 4 av dem er barn. Og så er det jo alle gjestene............ Er en smule frustert. Og nå har jeg krevd større tank. Men hvor stor? Det koster jo i grunn flesk. Og jo større tanke i bare dyrere kjøpe, men koster også bruke.
camosilla Skrevet 11. oktober 2008 #2 Skrevet 11. oktober 2008 Vet ikke hvor stor dere bør ha... men er den dere har gammel? Da kan de bruke lengere tid enn de nye for å varme opp vannet. En nyere beholder vil da varme opp vannet fortere, og bruke mindre strøm enn den gamle. Prat med en fagmann og hør hva de anbefaler. De er jo eksperter:)
Olsokmamma Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. oktober 2008 Heisann og tusen takk for kvikt svar:) Den vi har er faktisk bare et par år gammel, fordi den gamle gikk i stykker under en oversvømmelse i kjelleren. Jeg ringte faktisk rørleggerbutikken her om dagen og snakke med ei dame der, for å høre hva hun anbefalte meg. Og hun mente at 200l burde jo være nok for oss!! Det var nesten som hun ikke ønsket selge en ny.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 11. oktober 2008 #4 Skrevet 11. oktober 2008 Det er jo tydlig at den er for liten, for deres bruk. Vi er 2 voksne, og 3 barn (7 mnd, 3 år, 10 år) til vanlig her hjemme, og vi har 300l. Hadde ikke klart oss med mindre (da måtte vi i så fall skrudd av vannet, mens vi såpet oss inn). Noen ganger er vi flere (datteren på 19 år, + fosterbarn på 16 år) og de fleste av oss dusjer/bader hver dag. Forstår godt din frustrasjon - en god, varm dusj, er for meg kjempeviktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå