Gå til innhold

Hvem kan man bruke som referanser til et jobbintervju?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var nyutdannet bibliotekar i sommer, og har søkt mange jobber siden da. Dessverre har det vært mange søkere til hver jobb, så hittil har jeg ikke kommet i betraktning. Men nå har jeg ENDELIG blitt kalt inn til intervju til en jobb jeg gjerne vil ha, hurra!

De vil ha tre referanser, men jeg har bare to. Blir lærere fra utdanningen min godkjent som referanser? Hvilke andre kan jeg spørre? Lenge siden jeg har vært på intervju, skjønner dere :-)

På forhånd takk for svar!

Fortsetter under...

Skrevet

Vil da tro at læreren din kan brukes ja.. Men du må høre med henne først.. Det er vel ingen skreven regel på hvem man skal bruke.. Men jeg har brukt tidligere sjefer eller daglige ledere av steder jeg har jobbet.. =)

Skrevet

Egentlig kan du bruke hvem som helst som referanser. Dette skal være personer som kan si noe om deg. For din egen del er det jo greit å velge noen litt objektive, men jeg vet om en som satte opp venninda si som referanseperson til et omsorgsyrke. Sjefen falt for ideen. Men lærere kan du trygd sette opp!!! Men gi beskjed til læreren da...sånn at hun/han vet at han kan si noe om deg

Skrevet

Ja, skal selvfølgelig spørre de det gjelder :-) De to referansene jeg har er tidligere sjefer. Takk for svar, Blekkis :-)

Skrevet

Du kan jo egentlig bruke hvem du vil som referanse. Men en potensiell arbeidsgiver vil nok gjerne ha en referanse både fra tidlige lærer og tidligere kollegaer. Dersom du har jobbet tett med læreren din kan du selvfølgelig bruke han/hun som referanse.

hele poenget med referanser er jo at en potensiell arbeidsgiver skal få et intrykk av hvordan du er som arbeidstaker og kollega, hvordan du jobber, hva som er dine kvaliteter osv. Har du hatt sommerjobb? Referanser derfra kan fint brukes

Dersom du er nyutdannet, vil nok en potensiell arbeidsgiver helt fint kunne godta at du bare har 2 referanser..

Skrevet

Det høres bra ut! Takk for svar, Lilletrollogmamma :-)

Annonse

Skrevet

Takk for fint svar, kamomille :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...