Gå til innhold

Jente 8.5 mnd. Lite utholdene i leken.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi ligger på magen når hun leker på gulvet. Hun krabber ikke men hun skyver seg bakover og rundt. Når hun ligger slik å studerer en leke en stund og hun mister den eller skyver den bort slik at hun ikke får tak i den, da blir hun så sint. Hun strekker seg etter leken ett lite øyeblikk, prøver å løfte rompa litt men med an gang hun skjønner at hun ikke får tak i den gir hun opp å begynner å sutre å se på oss. Til slutt begynner hun å grine, å hun gir seg ikke før hun bir tatt opp da. Dette er ikke alltid, men som regel. Noen ganger når hun mister en leke snur hun seg bare etter en ny en.

Jeg prøver å oppmuntre henne til å fortsette å prøve å nå den leken, å gi masse positiv tilbakemelding når hun holder ut. Skal jeg bare oppmuntre henne å gi henne lekene når hun ikke lengre når de, å ta henne opp når hun blir sint? Eller skal hun bare få sutre å klage å finne måter selv for å nå den leken på? Hitill har jeg oppmuntret henne å sånn så lenge jeg har klart også tatt henne opp når hun begynner å skrike veldig. hun skriker svært sjelden, men når hun først gjør det så holder hun på en stund så jeg tror ikke det funker å bare la henne streve. Skjønner hun blir veldig frustrert når hun ikke kommer seg fremover og hun møter begrensninger, men det er jo viktig at de blir utholdene i leken. Gleder meg til hun kommer seg fremover, da tror jeg hun oppdager en helt ny verden. Er vel en frustrerende fase for henne nå, når hun bare kommer bakover når hun egentlig vil frem.

Hvordan er det hos dere? Hva gjør eventuelt dere? Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sånn er jenta vår også men hun er bare 5,5 mnd.. Vi har bare latt henne ligge og bli "sinna" så nå har hun begynt og åle seg framover. Og da ser jeg at frustrasjonen også blir borte..tror det var litt kjedelig og bare komme seg rundt i ring vet jenta mi er litt mindre.

Men jeg syns de skal få ligge og prøve seg.Bli sinte , irriterte og frustrerte .Du hører fort om det er å tide og hjelpe til eller ta de opp:)

Lykketil i alle fall:)

Skrevet

lillepetrus er egentlig en fornøyd liten kar som i grunnen har vært litt treg med å bevege seg - helt til det løsnet .- nå fyker han i sirkler og i full fart bakover - noe som selvsagt er fryktelig frusterende når du har så innmari lyst til å få tak i lekene dine, men ender opp under sofaen;) Vi lar han ligge å jobbe litt, tar en god stund før han blir frustert, men lar han ligge da også, men når han begynner å hylskrike så tar vi han opp eller flytter han frem til lekene sine igjen:)

Skrevet

Tipset vi fik fra fysio , akk samme problem, var å IKKE ta opp barnet når det gråter og vil opp. Da lærer vi det at trøsten er å få komme opp, altså det er bedre enn å være på gulvet\magen.

Legg dere ned på gulvet da, vær selskap. Avled, ved f eks finne en ny leke og få barnet til å ha lyst å utforske den. Lur den litt i munnen, da blir den spennende. Snu gjerne barnet til rygg, men ikke ta det opp.

Pass på at når det ligger på magen har riktig stilling på armene, at det kan hvile på underarmene og albuen.

Min gutt har en tendenes til å strekke seg på strake armene hele tiden, han vil opp og se.

Det gjør dem slitne, og de trenger av og til hjelp til å bøye armene i hvilestilling, altså bøy i albuen .

Prøv å fokuser litt på hvordan hun ligger på magen, kanskje det er samme problemet som vi har? Vår også"mister" lekene pga av denne stillingen.

Fysio gneldrer så mye at jeg blir nesten irritert, men det er visst veldig viktig at de skal slappe av i mageleie.

Skrevet

En ting til, vi må ikke legge lekene foran dem, men på siden. Dersom de ikke har kommet til det stadiet at de kommer frem da. Går de enda i ring og bakover skal vi legge dem slik at de klarer å få tak i dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...