Gå til innhold

Alle dere med premature barn!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiser deres barn mye? Har de mye matlyst? Jenta mi er ikke flink til å spise i det hele tatt. Hun har sjelden lyst på mat og spiser lite. Hun er ikke tynn, men slank. Jeg lurer på om det er noe som kan ligge til premature, eller om det bare er jenta mi. Jeg vet liksom ikke hva som er "konsekvens" av å ha premature barn, for til nå har hverdagen vært veldig enkel og grei, sånn bortsett fra mat. Der har jeg slitt meg gjennom nesten hver dag føler jeg. Så jeg hadde håpet kanskje noen kjente seg igjen, og at jeg kunne fått en forklaring på "problemet".

Håper veldig på svar, selv om det er lite "trafikk" på dette forumet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

jenta vår har veldig matvett, ikke noen problemer m det.

Hun er født 35+1.

Skrevet

Hva med dere som har født litt tidligere enn det? før uke 30 for eksempel? jeg har ei jente som ble født i uke 28.

det er veldig bra forresten at du ikke har hatt problemer med mat til gullet dere =). det er utrooolig slitsomt. jeg syns vi strever oss igjennom hvert måltid hver eneste dag. og det tar på kreftene. jeg trodde jeg var en tåmlodig mor, men nå om dagen lurer jeg på om jeg må revurdere den tanken, spesielt når det kommer til å sitte og prøve å gi jenta mat. hun liker liksom ikke mat. noe jeg syns er så synd. for det er jo så mye mat som er så godt og deilige smaker. men jeg får håpe det er noe hun vokser av seg, og at mat blir bedre for ho når ho blir eldre...

Skrevet

HAr lest om mange premature med litt spisevegring eller dårlig matlyst. Hva det kommer av er vel vanskelig å svare på. Noen er jo medisinske tilfeller, andre er rett og slett ikke glade i å spise. Slik er det jo også med terminfødte barn. Ei jeg kjenner har en gutt født 17 dager over termin, og han var bare 7 kg på 1 årskontrollen. Nå, 5 år gammel er han 13 kg tror jeg det var, kanskje 14..

Jenta mi på 5 år er 6 uker prem. HUn spiste godt frem til hun ble 13 mndr og har hatt spisevegring frem til ca 3-4 år.. Kunne leve på 1 skive hvitost på et helt døgn nesten, med litt melk innimellom.

Gutten min på snart 9 mndr er også 6 uker prem, han har fått spisevegring etter vi begynte å innføre fast føde. Han elsker brystet, men jeg kan ikek fullamme ham lenger da dett eikke passer med studier og praksis. Han kan fint leve på 5 skjeer med fast føde hele dagen. Han er flink til å drikke vann..

Minsten har tydelig ikke noe særlig til vektoppgang lenger, men han er fornøyd, i 100 hele dagen og følger utviklingen til jevnaldr.

Eldste måtte en stund får proteinpulver med sjokoladesmak (tilsatte også ekstra oboy for å få henne til å drikke det) for å få i seg næringsstoffer, men nå er hun flink til å spise. Fortsatt særspist, men kommer seg litt mnd for mnd..

Barna våre vokser nok opp til å blir store og flotte ungdommer/unge voksne en gang de også, uansett hva vi måtte finne på å bekymre oss for. Noen vil være større eller mindre enn andre.

Skrevet

Sønnen min var sån passe matvett på når han var mindre, husker jeg klagde litt til helsesøster om at han spiste lite, men nå eter han som en gud! (19mnd.)

Han begynte å spise godt når han vente seg til fast føde, rundt den tiden han begynte å komme seg frem i værden:)

Og nå spiser han gjerne 3 brødskiver til frokost:)

Han er født i uke 26+5

Skrevet

Hei. Vi har en datter som ble født i uke 27+2 for drøye 5 år siden - veide 650 gram og var 33 cm lang. Hun ble tatt med KS fordi hun ikke fikk nok næring i magen. Morkakesvikt var diagnosen.

Kjenner meg veldig igjen i det du beskriver - hun var særdeles lite flink til å spise, og hun er fremdeles ganske finspist og ganske kresen av seg.

Da hun var liten kastet hun opp en del også (dette begynte da vi innførte fast føde), ikke hver dag, men flere ganger i uka. Dette gikk over av seg selv, da hun var et sted mellom 1,5 og 2 år. En periode hadde jeg fløte i melken og grøten hennes, og smør/olje i middagene hennes for å få vekten til å flytte seg oppover.

Da hun nærmet seg to, fant jeg ut at jeg ikke skulle stresse noe mer med dette, hun spiste ikke noe mer selv om jeg lurte, lokket og smisket - hun var mett når hun var mett!

Hun fylte 5 i september og er 106 cm og 14,2 kg, en slank ung dame!

Kan av og til sjokkere og spise svært godt, men vanligvis spiser hun halvparten (eller mindre) av det hennes venninner spiser - det er veldig synlig når hun har med venninner hjem fra bhg, men jenta er frisk og rask og følger sin egen kurve, så det er egentlig helt greit.

Det er ikke alltid like enkelt å si hva som er konsekvens etter prematur fødsel eller ikke. En venninnes datter som er 1/2 år eldre enn min, er mindre av vekst og like finspist, veier omtrent det samme. Hun var født til termin, men er bare ikke glad i mat - finspist og kresen, akkurat som vår premature. Hun var langt over året før de fikk i henne noe grøt, for eksempel; der var det kun pupp som gjaldt, men det måtte jo opphøre når hun skulle starte i bhg. Hun liker kun et pålegg på brødskiva, det er nugatti, og har disp fra bhg, for å kunne få det på skiva si der. (Tro meg, de har prøvd ALT for å få henne til å spise annet pålegg, bl.a. ved å nekte Nugatti over en periode, men da spiste hun ikke brødskive i det hele tatt....)

Jeg kan vel ikke gi deg en forklaring på problemet, men mitt råd er å prøve en periode å gi litt blaffen, la henne spise det hun vil (av mengde) men prøv å introdusere henne for ny mat ofte, vi ventet litt for lenge med det, og vi sliter med å få introdusert henne til ny mat.

Lykke til: )

Skrevet

Det er forferdelig slitsomt med ekstremt småspiste eller spisevegrende barn! Mange premature / dysmature som sliter med det. Tvillingjentene mine er to år, minstejenta er 7,4 kg, ( størstejenta rundt 10,7 ) hun har alltid vært ekstremt småspist. Hele dagen går til å få i henne nok næring. Nå skal hun operere inn peg da, vi håper det vil hjelpe..selv om jeg gruer meg til operasjon.

Kan skrive under på noe av Maggi skriver her:) Hun blir vel en sånn femåring vår også:)

Jenta vår er også frisk og rask, men følger ikke kurven sin så bra.

Lykke til HI!

• 2 uker senere...
Skrevet

Mine tvillinger på 2,5 år er nå 13,5 kg og kom til verden i uke 27+1. De har hele tiden spist godt, til tider at middagen ikke er særlig populær, men da spiser de mer til kvelds. Elsker brødskive med prim og kornblandinger. Vi har aldri pushet de ti å spise, bare servert de variert kost og de ar fått gå fra bordet når de ikke vil ha mer. Da spør vi om de er mette, de svarer gjerne "takk for mat". Skjønner at det er tungt med barn som ikke spiser. Det blir vel lett slik at man blir veldig opptatt av å få i de mat ved hvert eneste måltid. Så det kan lett bli en ond sirkel. Prøv, hvis det er mulig, å la barnet få mulighet til å spise selv og velge hvor mye de vil spise. En skje en dag, to skjeer neste dag.. Lykke til!

Skrevet

Jeg fødte 28+3. Sønnen min er nå 5mnd, og har rikelig med matvett. Men jeg husker de første 2-3mnd at jeg måtte vekke han til hvert måltid og bruke lang tid med ammingen, -gjerne ta en liten pause med stell for å vekke han litt.

Skrevet

Jeg fødte i uke29, morkakesvikt, blei oppdaga fort, så var normalvektig i forhold til uker.

Vi har ikke noe problem med småspising, aldri hatt det.

Fikk inntrykk av at kanskje det hang sammen med at hvis barnet hadde fått lite næring i magen over lang tid, at mange da blei småspiste, høres jo logisk ut, men ikke sikkert det stemmer, bare en tanke!!?!

Håper det retter seg, og hvis det ikke er farlig lite hun spiser, kjenner jeg mange som ikke var premature som omtrent ikke spiste de første åra, og det har gått helt fint.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei

Vi fikk høre at med for mye negativ stimuli i ansiktet/svelget og med mat press, kunne dette gjerne føre til spise nekt.

Og det er jo forståelig...vår lille jente lå til sammen 10 uker på respirator og da var det til tider de sugde hver halv time... Og på Cpap ble jo dette enda værre, da de måtte føre et sug langt ned i halsen...

Hun spiser ikke bra, legger på seg ca 100gr i uken. Legene er fornøyde med dette da...

Men vi fikk veldig klar beskjed om å ikke presse henne til å spise, men la henne spise det hun vil. Og det funker bra, enn så lenge. Hun spiser grøt, velling og MME. Hun er 7mnd, 3,5korrigert...

Lykke til!

Skrevet

Mine tvillinger er snart 10 mnd og snart 10 kg... I godt hold med andre ord! Aldri vært noe matproblemer her nei. De er født 32+6.

Skrevet

Mange av vennene vi fikk på nyfødtavd. er småspiste lettvektere. Men jeg vil påpeke at de er veldig friske og raske likevel! Men selvsagt må det være slitsomt - det vet helt sikkert alle som sliter med maten...

Vi har vært heldige. Mine ettåringer, som er født i uke 27, var på ettårskontroll i dag. Vekta viste 11 og 12 kg. M.a.o. glade i mat...;-)

Skrevet

Fødte en gutt i uke 30+4..alltid spist godt..har ikke kunnet amme han,så fått flaske fra ca 7 uker gammel...fast føde fra ca 5.5 md.

Han er nå 7.5 md å ca 9.5 kg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...