Gå til innhold

Spørsmål når bare far har opptjent rett til foreldrepenger, litt langt men håper noen kan hjelpe!

Anbefalte innlegg

Mor har ikke opptjent rett til foreldrepenger (nylig ferdig student og hjemme med minstemann på 1,5 år), og tar derfor ut engangsstønad. Da er det 29 uker igjen som kan benyttes av far etter at alt annet er tatt bort. Så langt så greit.

Men hva om mor begynner å jobbe ETTER ordinær stønadstid (et år etter fødsel), kan da far ta ut de 29 ukene da? (Innen det har gått tre år selvfølgelig.)

Grunne til at jeg er noe forvirret er at det i regelverket står at far MÅ ta ut permisjonen innen et år, mens det flere steder står påpekt at foreldrepenger kan utbetales inne tre år (kanskje gljelder dette bare gradert uttak?). Og for å gjøre forvirringen større står det at far kan søke om å utsette permisjon, men da må mor også jobbe e.l. mens far utsetter. Dette gjelder visst om man søker om utsettelse i det første året, men det stilles ikke lignende krav dersom far søker om utsettelse utover ordinær stønadsperiode. Itillegg står det at det må være tatt ut seks uker permisjon før det søkes om utsettelse.

så derfor lurer jeg også på følgende i tillegg til spørmålet over:

1) Må far søke arbeidsgiver om utsettelse for å ta de 29 ukene ETTER ett år etter fødsel?

2) Må mor jobbe e.l. under eventuell utsettelse perioden selv om far ikke skal ta permisjon innefor det første året?

3) Er det far som må ha tatt seks uker sammenhengende permisjon før han søker om utsettelse, eller menes det bare at det ikke kan søkes om utsettelse av de første seks ukene etter fødsel (som allikevel er forbeholdt mor), eller er det eventuelt fedrekvoten det menes som må taes ut dersom det hadde vært aktuelt?

Mange spørsmål men...:-) Jeg har prøvd det lokale nav kontoret uten hell, ingen klarer rett å slett å svare meg på dette. Andre nav kontor i fylket ber meg henvende meg til mitt eget kontor, så lite hjelp å hente der. Skulle tro dette egentlig var en ganske vanlig problemstilling, så håper noen av dere som har vært i samme situasjon kan hjelpe! Eller andre som tilfeldigvis vet! :D

Fortsetter under...

Om far skal ta ut 29 uker permisjon på eget opptjeningsgrunnlag må disse ukene starte rett etter at dine 6 uker rett etter fødsel er tatt ut. Du må da ut i minst 75% jobb eller 100% studie.

Han kan ta dette ut som gradert utak over innen 3 år, men de må starte etter dine 6 uker.

Fedrekvoten får han ikke siden du ikke har tjent deg opp rett, men om han hadde hatt disse er det de dere kunne ha søkt om utsetterle for.

Om du går hjemme ulønnet etter fødsel går permisjonen og han kan ikke ta den senere.

Fra nav.no

Link: http://www.nav.no/Familie+og+omsorg/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Fleksibelt+uttak

Hvor lenge kan du benytte deg av fleksibelt uttak?

Dersom det bare er far som har rett, kan hele perioden på 29 uker (100 % dekningsgrad) eller 39 uker (80 % dekningsgrad) benyttes til fleksibelt uttak. Dette gjelder både ved fødsel og adopsjon. Vær likevel oppmerksom på at ved utsettelse må stønadsperioden ha løpt sammenhengende i minst 6 uker før den kan utsettes.

Fleksibelt uttak kan maksimalt løpe i tre år etter fødsel eller adopsjon.

Hvordan søker du?

Er du arbeidstaker må du inngå en skriftlig arbeidsavtale med din arbeidsgiver. Har du flere arbeidsgivere, kan du bare inngå avtale med en av dem. Avtalen skal inneholde opplysninger om arbeidsperioden lengde, stillingsprosent og hvordan uttaket av foreldrepenger skal være. NAV har utarbeidet skjema til bruk ved inngåelse av arbeidsavtaler.

En ting til forresten, forstår jeg det rett at jeg da enten må ut i 75 % jobb eller 100 % studie e.l. for at han skal få utsettelse også? Greit å få det inn med teskje:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...