Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jada, dette skjønte jeg ikke så mye av. Jeg fikk min første nå den 16 september, og fikk påfølgende besøk av helsesøster. Jeg, uerfaren og litt panikkslagen, har jo ikke engang ofret barnehager en tanke, men helsesøster ga klar beskjed: med en gang sønnen din får personnummer, så søker du barnehageplass. Her om dagen kom personnummeret hans i posten, men ifølge Oslo kommune skal man kun søke før 1 mars hvis barnet fyller 1 år innen utgangen av August? Jeg har ingen spesiell interesse av at min sønn skal gå i barnehage før han har fyllt ett år, heller motsatt - hva gjør jeg? Når skal jeg søke? Dette ble litt for komplisert for meg her jeg sitter i verste ammetåka.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138875774-barnehages%C3%B8king-for-dummies/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er lovfestet at du SKAL ha plass i august 2010. Men det kan likevel hende at enkelte som er født helt på slutten av 2008 IKKE får plass i august 2010, fordi "sorry, det ble litt for få plasser, og de som har ventet kortest får vente litt til".

Jeg skrev "de som har ventet kortest". Det betyr egentlig de som er født sist på året, men Oslo kommune følger ikke fødselsdato (slik f.eks. Bærum gjør) men søketidspunkt. "De som har ventet kortest" blir derved folk som flytter inn til byen i 2009 eller 2010. Og enkelte dummies, som ikke har fått med seg at de må søke så snart de kan.

Hvis din veninnes barn er født i desember 2008, men hun søker før deg, så er hun sikrere enn deg på å få plass i august 2010. For da har hun "ventet lenger enn deg".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...