Gå til innhold

inkasso og foreldelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tipper du blir slått konkurs i god tid før inkassosaken er foreldet.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

sorry, jeg måtte le...

aner ikke svaret på spm, men tror nok ikke det er så langt unna det svaret du fikk over her

Skrevet

Ser ikke helt humoren.......

men får å svare deg, det som skjer er at en inkassosak er blitt så gammel at den slettes. Hvor lang tid dette tar avhenger av type sak og kreditor.

Et eks: Et mann fikk slettet sin gjeld etter 5 år, fordi han var uten inntekt og mulighet til å betale ( de overvåker økonomien til skyldner over tid for å se om det finnes betalingsmulighet/vilje)

Skrevet

nei eg ser heller ikke humoren da dette er faktisk noe som kan skje. takk for svar mamman til isak. dere to andre vet visst tydeligvis ikke så mye så det er dere som er latterlig. man blir heller ikke slått konkurs av en filleting, så haha til dere.

Skrevet

Jeg TROR at du vil fortsatt være skyldig beløpet, men at du blir kredittvennelig igjen.

Men jeg er ikke 100% sikker altså.

Skrevet

Nei den vil slettes, i allefall i 90 prosent av tilfellene. Men dette avhenger av kreditor og type sak. Ta kontakt med de å få hundre% riktig svar :)

Skrevet

Ok, da kan en bli kredittvennelig før forelding da. :)

Skrevet

når en inkasso sak blir slettet pga foreldelse så er den borte. kreditor og inkasso byrået kan da ikke kreve den inn lenger selv om mange allikevel gjør dette.

den skal slettes og er den det eneste du har på deg er du igjen kredittverdig igjen.

men dette tar lang tid. og en lang prosess som nok ikke er så innmari hyggelig opplevelse.

Skrevet

Foreldelse er normalt 3 år - dvs at om foreldelsesfristen ikke blir avbrutt innen tre år med for eks rettslige skritt (forliksklage) eller at debitor erkjenner kravet, faller det bort. Det er noe annet at gjelden blir slettet - da er en under gjeldsordning pga økonomiske problemer - og det er slett ikke det samme som foreldelse. En behøver ikke ha problemer med økonomien for at en krav en har mot seg blir foreldet;o)

Skrevet

Det er svært sjeldent den blir foreldet. Da må det være snakk om en veldig liten sum slik at kreditor ikke "gidderr" ta saken videre. Gjeld slettes ikke uten videre, da må du inn i en gjeldsordning. Det er en lang prosess, men kan være verdt det om du har mye gjeld du ikke kan betjene. Da må man leve på et minimum i min. 5 år. Etter de 5 årene er man kredittverdig igjen. Men vil bli "overvåket" i 2 år om man skulle vinne i lotto eller arve eller komme til mye penger på annet vis

Skrevet

Når det gjelder krav etter gjeldsbrev er foreldelsesfristen 10 år, dette gjelder da opprinnelig lån ikke rentene. Ellers er fristen 3 år som nevnt over her.

Kommer saken så langt som dom i forliksrådet begynner ny foreldelsesfrist på 10 år å løpe. De fleste inkassofirmaer vil nok passe på at å avbryte foreldelsesfristen, ved at krav legges til overvåking og tas frem når fristutløpet nærmer seg sånn at fristen kan avbrytes.

Avbrytelse av foreldelse kan skje ved at skyldneren betaler avdrag eller rente, erkjenner kravet skriftlig, eller saken bringes inn f.eks for Forliksrådet (på nytt).

Foreligger det dom (f.eks fra Forliksrådet) for kravet foreldes denne etter 10 år. Det samme gjelder hvor det er avholdt tvangsforretning (f.eks utleggsforretning) hvor det da begynner å løpe en frist på 10 år.

Ved begjæring om og avholdelse av, utleggsforretning innen 10-årsfristen forlenges fristen med nye 10 år. Vet ikke om begrepene er kjent for deg, men det har med tvangsinndrivelse å gjøre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...