Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kommunen skal bygge ny barnehage til oss og vurdere begge alternativer, jeg sitter i samarbeidsutvalget og vi skal diskutere dette på et møte i neste uke!

Jeg har ingen erfaring i det heletatt med base barnehage og synes vi har det fint i avdelinger som vi har.

blir en ganske stor barnehage(i orhold til nå med 2 avd.) med enten 5 avdelinger eller tilsvarende baser.

Jeg trenger argumenter for og mot begge alternativer, kan dere hjelpe meg???

Fortsetter under...

Hei!

Jeg jobbet et år i avdbhg og som vikar i perioder i en basebhg (begge småbarn). Anbefaler absolutt avdelinger! Jeg tror barna er tryggest med så liten gruppe som mulig. Lettere å beholde ro og støynivå nede, Hørselsskader er vel en kjent sak for de som jobber i barnehage? Barna knytter lettere relasjoner til de på avdelingen. Når det er utetid får jo alle barna lekt sammen på tvers av avd uansett. Ut i fra den erfaringen jeg har hadde flere av barna hatt store problemer med å tilpasse seg om det hadde vært basedrift. Jeg håper å finne en avdbhg til sønnen min når han starter i bhg, og at basedrift er noe kommunene kommer bort fra etter hvert.

Sikkert positive ting med basedrift også, men langt ifra så bra som avddrift synes jeg. Men det er nå min mening :)

Jeg er førskolelærer og selv om jeg har forsøkt så skjønner jeg ikke pedagogikken bak basebarnehager. Ulempene er helt klart flere og større enn fordelene.

For barns utvikling, lek og læring er avdelingsbarnehager det beste. Barna får færre mennesker, både barn og voksne, å foholde seg til, og dette gir større muligheter for utvikling og læring. Det er bevist at barn leker og lærer best i mindre grupper.

Jeg vet om basebarnehager som fungerer, men det krever enormt mye planlegging og organisering for å finne en måte å drifte barnehagen på slik at ikke barna lider. Jeg synes energien de ansatte bruker på denne organiseringen heller skulle bli brukt på noe annet, f.eks. på direkte arbeid med barna.

Jeg vet også om veldig mange barnehager som opprinnelig var basebarnehager, men etter noen års drift har gått tilbake til avdelingsinndelingen. Det er utrolig dumt å bygge en basebarnehage for å deretter finne ut at det ikke fungerer. Barnehagebygget er jo bygget utifra driften, og det er ikke bare-bare å drive en avdelingsbarnehage i et bygg som er bygget for basedrift.

Jeg har jobbet i begge deler, og jeg foretrekker tradisjonelle avdelingsbarnehager uten å blunke! Det er til det beste for barna OG de ansatte. Og jeg merker at foreldrene opplever mindre kaos i avdelingsbarnehager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...