Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

lenge siden vi har vært her inne. koselig å se at folk lykkes etter hvert. :-) etter at kona måtte fjerne høyre eggleder som et resultat av xu, har hun konsekvent hatt el på høyre side, noe som gjør at vi synes det for usikkert å reise ned, så vi er litt stuck for øyeblikket.

derfor har vi bestemt oss for at jeg skal prøve, så nå er jeg i gang med prøvene. det jeg lurer på, er om det er avgjørende at progesteronnivået måles akkurat en uke etter el. jeg blingset tydeligvis litt da jeg leste papirene fra stork, for jeg forstod det som i løpet av den første uka etter el, ikke én uke etter el. jeg tok testen på dag 16 med et resultat på 38 (normalt i følge resultatutskriften). det er vel slik at nivået synker etter hvert som man nærmer seg mensen, så det er vanskelig å vite om verdien ville sunket under 25, som er minimum for stork (og innenfor normalen, antar jeg). jeg vet at de bare anbefaler disse målingene, men jeg synes det er greit å ha det i orden før første forsøk.

noe som vet noe mer om dette? er en måling fra dag 16 en god nok indikasjon, eller bør jeg ta en ny test? har ellers svært regelmessig mens med syklus på 28 dager hver gang.

takker for hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn som jeg har forstått det er grunnen til at man måler progesteron-nivå ca. 7 dager etter eggløsning at de aller fleste har maks. verdier mellom dag 6-9 etter el. Progesteronnivået øker etter el og synker igjen mot slutten av syklusen.

Så lenge man har målt en progesteron-verdi over 25 i lutealfasen tror jeg det betyr at man har hatt eggløsning. Hadde du derimot hatt en for lav verdi, tror jeg ikke man kan utelukke el når målingen er foretatt så langt unna toppen. Da kunne det vært aktuelt å ta prøven på nytt igjen. Men så lenge du hadde verdier innenfor normalen, skulle det ikke være nødvendig å gjøre det.

Skrevet

det høres logisk ut. hvis nivået er på vei opp frem mot dag 6–9 eller el, antar jeg at den uansett hadde blitt høyere enn 38, så da er det ikke noe problem.

takk for hjelpen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...