Gå til innhold

Hva skjer på genetisk veiledning?

Tobarnsmamma!!!

Anbefalte innlegg

Jeg har fått innkalling til genetisk veiledning på Ullevål når jeg er i begynnelsen av uke 11. Hva skjer på denne timen, dere som har vært på tilsvarende? Er det bare prat?

Har ennå ikke tatt stilling til om jeg vil ha duotest eller fostervannsprøve - ville helst hatt begge. Dvs,. jeg vil gjerne ha en indikasjon i form av ultralyd tidlig, men vil også gjerne ha et sikkert svar.'

Men det er vel mye forlangt. Men hva skjer på denne timen, er det bare prat, eller setter de i gang med duotest hvis man vil ha det?

Fortsetter under...

Hei,

På genetisk veiledning forteller de deg om de ulike måtene man kan gjøre fosterdiagnistikk- duotest, fostervannsprøve og evt. morkakeprøve. De forklarer hva de ulike testene kan fortelle deg og ikke, og legger frem fordelene og ulempende ved de ulike. De kommer ikke med anbefalinger- valget skal være deres.

Jeg tok først duotest (med fantastisk resultat), men fikk tilbud om fostervann på grunn av noen prøver de hadde tatt av min mann (i spesielle tilfeller kan de ta blodprøve av mannen, dersom det er mistanke om at han bærer på noe arvelig).

Denne gangen vil jeg uansett ha fostervannsprøve, så jeg kommer til å ha samme samtale med dem som du kommer til å ha: ja takk begge deler? Men regner ikke med at de synes at fellesskapet skal kaste bort energi på en ekstra ultralyd, og det synes jeg for¨såvidt er greit.

Ultralyd i forhold til duotest er ca. uke 12, man kan ta fostervannsprøve (som kan inkludere en grundig ultralyd av barnet) fra uke 14. Så det er snakk om bare en ca. 14 dagers lengre ventetid. Jeg vil be om at jeg får en hurtigtest- dvs. et foreløbis svar etter ca. 5 dager- men det må de han beskjed om/akseptere på forhånd ettersom de må ta ekstra fostervann.

Lykke til!

Tror det er vanlig at man får time til ultralyd ev bare blodprøve samme dag, det var satt opp sånn hos oss også. Vi valgte fostervannspr, og da slettet de duotesten og fikk ny time til fvp. Syns de er flinke til å gi veiledning på ullevål, og balansert så du får ikke inntrykk av at de mener noe ene eller andre veien. Etter veiledningen får dere noen minutter alene på å bestemme dere. På ullevål får du ikke fostervann hvis duotesten gir greit resultat, det vil sikkert si at risikoen må være over et visst tall før de gir deg begge tilbudene. Hvis det da ikke er spesielle ting som tilsier begge prøver.

Ultralyden ved fostervannsprøven er ikke særlig grundig, de kikker på hvordan fosteret ligger ift til hvor de skal stikke, og så sjekker de fosteret etter at prøven er tatt sånn at du får se:) Er bare ca et kvarter avsatt til hver prøve så ikke forvent grundig ultralyd:) Lykke til!

Det ser ut som at vi alle opplever dette forskjellig. Jeg har vært inn til genetisk veiledning på Ullevål siste uke og kan bekrefte at samtalen har vært veldig oppklarende. Jeg har også opplevd mennesker som jeg har vært i kontakt med som kompetene og informative men også ikke mer enn det. Var i utgangspunkt heldigvis forberedt at samtalen er ikke "hyggelig" og det hjelp meg mye men situasjonen føltes for meg rimelig ubehagelig.

Kontoret for veiledning er en katastrofe og jeg føler nesten synd for de mennesker som må utføre en jobb under slike forhold. Alt annet en hyggelig atmosfære med et bittelite kontor uten vindu som minner på et kott og en venteværelse som minner meg litt på "jernbanestasjon", samme opplegg i laboret hvor blodprøven fant sted. Pga uklarhet med terminen måtte vi ta neste dag en tur innom gyn. poliklinikk og der opplevde vi egentlig det samme. Sykesøster, lege pluss legestudent som deltok i undersøkelsen, samt en atmosfære som ikke tilhører for meg en slik situasjon ( men kanskje jeg er bare bortskjemt etter at jeg har vært i behandling på Volvat i lang tid)

Skal nå inn til nakkefoldscreening i neste uke og håper bare at dette vil gå over og at jeg kan legge all usikkerhet bak meg og at jeg slippe og må ha kontakt med den delen av helsevesenet altfor ofte.

Men som sagt dette er sikkert min individuelle opplevelse og oppfatning og jeg vil ikke skremme deg. Ville bare minne deg på at dette er proffe folk som utfører en jobb men som jeg ikke opplevde som støttende eller spes. hyggelig. Kanskje det er et godt utgangspunkt at du vet hva du selv ønsker og at du be om de opplysniger som du lurer på.

Masse lykke til og husk uansett er valget ditt!

Annonse

jeg opplevde det samme som de andre med forklaringen.Jeg ble også spurt om hva jeg ville gjøre hvis prøvene ikke var fine....

Etterpå tok jeg duoprøve og i uke 16 tok jeg fostervannsprøve..Skulle egentlig få hurtigsvar,men det var for lite fostervann til at jeg fikk det.Men fikk svar etter 2 uker......

Og jeg får en liten gutt i Februar.Lykke til;-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...