Gå til innhold

Rare Steinerskolefolk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så språket i en nettdebatt gir deg klare indikasjoner om høyskoleutdanning og barn på steinerskolen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da kan jeg imponere deg enda mer ved å opplyse at jeg har jobbet flere år i Steinerskolen og kjenner systemet innefra. Skal ikke si at jeg direkte angrer på at jeg kastet bort tiden der. Velger heller å tenke at man lærer så lenge man lever. Men er det noen som er snevre så er det enkelte av Steinerskolemenneskene. Ikke alle selvfølgelig.

Skrevet

Og selv om jeg er en av de som hadde et kritisk spørsmål til Steiner skolen (selv gått der). Så vet jeg de gjør mye bra. Tror det er mye mindre mobbing der. Mye mer involverte lærerer som tar tak i ting og engasjerer seg. Hvis mine barn opplever å bli mobbet på skolen kommer jeg til å sende dem på Steiner-skolen med en gang. Da får det briste å bære om de tror de skal bli skuespillere..... uten de helt store evnene.

Skrevet

Nettopp. Folk har forskjellige grunner til å velge forskjellige ting, det være seg skoler, vaksiner, hårfarge og yrke.

Ingenting å være redd for! Og om enkelte elever kommer ut av steinern med uforholdsmessig høy selvtillit, kan det muligens være et par faktorer hjemme som ligger til grunn.

Tror du feks at steinerskolen er overrepresentert blandt de mest katastrofale idoldeltakerne i første runde av programmet?

Skrevet

Nei, det holder de seg for gode til.

De søker teaterhøgskolen, år etter år.

Når de blir 33 år (etter 1000 liter rødvin og grining) finner de ut at okei da jeg får bli en vanlig saksbehandler hos NAV.

Og fra der av går det stort sett ganske fint med dem. De får ikke varige men.

Skrevet

Nettopp! Ikke det helt store problemet for resten av samfunnet...

Skrevet

Og når det er sagt, så overrepresenterer jo faktisk steinerungene den norske andelen skuespillere som IKKE har gått teaterhøyskolen.

Skrevet

Jeg har en veninne som gikk der, alle i gjengen hennes er vegetarianere med klær fra fretex og dem er arbeids ledige pga dem får ikke karakterer eller vitnemål på steinerskolen. Dem kan også bare spise økologisk mat og er miljø friker. En gang gikk dem i tog og demonstrerte med plakater "ja til cirkus uten dyr" osv.

Dem har en sekt ja, er Antroposofer eller noe, og tror på liv etter døden.

Rudolf Steiner har visst en del rare teorier, etter det jeg har fortått.

Skrevet

Min mor gikk på steinerskole, jeg gikk på steinerskole og min sønn skal gå på steinerskole. Steinerpedagogikk har betydd så mye for min mor og meg så dette er noe jeg vil gi vidre. Økologi og naturlig forhold til egen kropp står sentralt. Det er jo også anbefallt fra folkehelse at vi skal trappe ned vaskingen slik at vi får et styrket imunforsvar.

Skrevet

Hei HI,

Jeg er 2. generasjons steinerbarn. Jeg stortrivdes på skolen og lærte masse om det å være menneske. Jeg ble aldri forsøkt presset eller inbildt at jeg kunne bli kunstner, musiker eller skuespiller. Faktisk ble jeg støttet på min realfagsinteresse. Vi hadde en aldeles udmerket matematikklærer. I dag jobber jeg i et helt vanlig yrke og bagasjen jeg fikk med meg skal leveres vidre til min gutt. PS Jeg dusjer annen hver dag. Noe som de fleste her på bim syntes er litt lite, det tror jeg ikke kommer av steinerskolen, men heller det at jeg har fått det anbefallt av en hudlege.

Skrevet

Jeg husker vi hadde en merkelig lærer på barneskolen jeg gikk på. Dobbelmoralen lenge leve: Ungene hans gikk på steinerskolen!!

Skrevet

Hehe....jeg jobber i Steinerbarnehage og her vasker vi oss!

Skrevet

Ser noen snakkr om lus. Selv om man vasker seg, kan man da få lus. Trodde folk visste bedre i dagens samfunn!

rene folk får lus!

Skrevet

jeg gikk på steinerskolen og det eneste som jeg kan si er at jeg har utvikla meg normalt, vel definer å være normal for meg så skal jeg se om jeg tilhører den gruppen.

Det er mye man kan kritisere, men det gjelder jo også offentlig skole. Alle mine søsken gikk på Steinerskole og det eneste vi er enige om er at det kanskje ikke er det beste stedet å gå helt til man er ferdig. Jeg gikk på steinerskolen helt til jeg var 14 også byttet jeg skole fordi jeg hadde lyst. Gikk fint det, jeg var faktisk veldig klar for den "normale" verden som dere kaller det. Hadde god tillit og var trygg på meg selv, mobbere som prøvde seg mistet fort interessen fordi jeg ikke var no lett mobbeoffer.

Tror fordommer er store fordi det er noe annet enn det "vanlige", men dere bør lære dere at selv om ting er annerledes betyr det ikke at de er dårlige!

Skrevet

Men hvorfor er det bare st.skoler som er stengte pga det?

Skrevet

Høres rart ut. Har jobbet som vikar på Steinerskolen. Varierer sikkert fra sted til sted, men både lærerene, barna og foreldregruppen var mer oppdatert og oppegående enn gjennomsnittet en møter i norsk skole.

Skrevet

Det er jeg ikke enige i. Vært flere år i st.skolen og etter det mange år i offentl.skole. De på st.skolen er mer "religiøse", det er det hele.

Skrevet

Nei, men de har det jo ikke godt selv da.

10 år lang depresjon er jo ikke så flott!

Skrevet

Det er jo ingen hemmelighet at steinerskole folk ofte er ganske oppegående da. Det er ofte foreldre som har tenkt over saker og ting..... og ja, jeg var så uheldig å si noe om at jeg syntes kanskje noen fikk litt stor selvtillit. Som sagt godt ser selv og det er utrolig mye bra der. Jeg tror du skal lete lenge etter et foreldremøte med så mange engasjerte foreldre.....

Det er rett og slett flere oppegående folk der.....

Det at du må betale etter evne gjør jo også at de verste "Harry" ungene er borte. Dette liker jeg ikke å si høyt. Men det er sant.

Skrevet

Men vet du hva jeg liker å si høyt? At Steinerskolen betaler skikkelig luselønn til lærerene sine! Da får de lærere deretter også.....

Skrevet

hvordan vet du det?

definer luselønn

Skrevet

Ja, de betaler dårlig, men det er ofte idealister. Er ikke så mange igjen av de lengre, men Steiner skolen har noen få.

Skrevet

He-he, underholdene at du tydeligvis hadde vanskelig med å svelge den. Det er bare å gå til jobbannonser eller evt kontakte dem om du trenger bevis. 270.000 i topplønn "lokket" en Steinerskole i Oslo-området med før sommeren i en annonse. Da legger man sammen to og to og satser ikke på karriere der. Idealist eller ei - de som er oppegående har gjerne så lang utdannelse at de har et par regninger de gjerne skulle betalt i ny og ne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...