Gå til innhold

Rare Steinerskolefolk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser i et innlegg at en som tilhører Steinerskolen ikke vasker seg fordi det skal styrke immunforsvaret. Det låter merkelig for meg. Er det andre rare ting disse folka også sverger til? En ting er at de ser ut som hippier som ikke har fulgt med i tiden...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

haha tro nok ikke det stemmer for alle, men litt alternative har jeg også opplevd at de er. hihi. stoltenberg gikk vel der?

Skrevet

Hørtes ut som du hadde stor kunnskap om dette. He, he.....

Fortsett som du stevner......

Skrevet

Haha, det svaret du leste var neppe skrevet av en tiidligere Steinerskoleelev.

Skrevet

Nei, jeg har ikke noe videre kunnskap om Steinerpedagogikken. Det er derfor jeg lurer! Har aldri hørt at den type hygiene som vedkommende beskrev skal være sunn.

HI

Skrevet

Jeg vet bare at steiner skolen og barnehagen er stengt støtt og stadig pga lus æsj....sikkert pga at dem ikke vasker seg sa. Æsj.

Skrevet

Ja, det har jeg også merket meg! Det MÅ jo være en spesiell grunn til at akkurat DE har det problemet??

Skrevet

Det er faktisk helt vanlige oppegående folk som går der.

Som er like forskjellige som mødre og fedre på den lokale skolen din.

Det finnes ikke en annen fellesbenevelse på steinerskolen enn at de har valgt samme skole.....

Har ikke gått der selv, men kjenner godt til det.

Og de vasker seg normalt.

Skrevet

Hvis de ikke har noe felles: hvorfor har de så lik "uniform" alle sammen?

Skrevet

Uniform?

De er vel ikke mer uniformert enn deg?

Få høre hvordan de ser ut....

Skrevet

Vi er alle uniformerte.

Man kan ofte se hva klasse, politisk ståsted og verdier på klær, hår etc. Dette er ikke spesielt for Steinerskolen.

Hvis jeg fikk et bilde av deg (tråden over) så kunne jeg sagt ganske mye om deg. Du er selvfølgelig like unifomert innenfor din gruppe.

Er du så naiv at du tror du ikke er uniformert?

Skrevet

Noen er klart mer uniformerte enn andre. Steinerskolafolka hører til den kategorien. De ser jo ut som parodier på sekstiåttere med flagrende gevanter og sjuskete klær.

Skrevet

Ikke nå lenger. Stort sett vanlige folk i høyere stillinger fra alle politiske lag. Ja, tror ikke du finner Frp-foreldre der da. Men ellers er det meste representert.

Jeg har ikke ungene mine på Steiner skolen, men kjenner mange som har det. Helt vanlige folk.....

Skrevet

Virker mer som en sekt, spør du meg. De holder seg veldig mye for seg selv. Har sett på noen av nettsidenen deres og der er det MYE rart gitt. Ganske luftige "teorier" - ikke særlilg vitenskapelig. Virker som om de legger så mye vekt på føleri at fornuften helt er vekk.

Skrevet

Jeg var den som svarte om uniformering.

Ja, det er mye jeg ikke er enig der. Derfor har jeg valgt å ikke ha barna mine der. Men jeg ser ikke annet enn at barna til mine venner utvikler seg bra og har det bra.

Hvis jeg skal si en kritisk ting så er det at barna blir så enormt satt i fokus, at de får sjokk når de kommer ut i den virkelige verden. Alle kan jo ikke bli skuespiller, forfatter, sangerinne etc. Ungene får beskjed om at de kan bli alt de vil enten de har evner til det eller ei. Har sett et par eksempler på Steinerskole elever som har fått ganske så sjokk når de kom ut i den virkelige verden. Og verden sto ikke klar for dem....

Det er selvfølgelig veldig viktig å støtte opp og gi barna selvtillig, men kanskje Steiner-skolen i litt for liten grad forbereder elevene på at de ikke kan bære best i alt.

Tar gjerne imot rettelser her fra folk i Steiner-miljøet. Jeg overdriver kanskje litt.....

Skrevet

Gudhjelpemeg, for en gjeng med innavla idioter dere er!

Skrevet

Det mest idiotiske innlegget på denne tråden er ditt, ha-ha. Om du vil virke litt mindre idiot så kan du jo presisere hva du sikter til i stedenfor bare å slenge dritt og drite deg ut.

Skrevet

Tråden over. Svar saklig da.

Hva mener du? Det språket vitner ikke om høyskoleutdanning og barn på Steinerskolen.

Fortell da. Er interessert. Har ofte hatt lyst å ha barna mine på Steinerskolen. Synes mye av det de holder på med er bra.

Men det må vel være lov å stille kritiske spørsmål. Det gjør vi jo med den vanlige skolen også.

Saklighet, saklighet min venn.

Så får dere kanskje noen nye elever inn.

Skrevet

Enig med tråden over. Jeg svarer nedenfor og mener selvfølgelig den første.

Skrevet

"kommer ut i den virkelige verden"...

Tror du Steinerskolen sperrer ungene inne eller? Faktisk har steinerunger like mange venner i nabolaget som andre barn, og vet du hva? Det er ikke sikkert du kan skille dem fra de andre. De trener, spiller musikk, spiller tv-spill, er på nett, og gjør helt normale barneting.

Om dine steinervenner først "møtte verden" etter fullendt steinerskole, er det noe annet som har sviktet.

Er det noe de fleste steinerunger er utstyr med, er det selvtillit! Hva er galt med å ha et godt selvbilde så lenge det står i forhold til samfunnet forøvrig? Hadde dette vært et reelt problem blandt steinerunger, ville skolen vært nedlagt for lengst.

Dette er akkurat som med vaksiner. Velger man annerledes en den gemene hop, blir man beskyldt for å føle seg bedre enn andre.

Den iboende redselen for "det fremmede" gjennomsyrer den gjennomsnittlige nordmann så jævlig at jeg blir kvalm!

Nei, det er best dere klamrer dere til hverandre i redselen for det "ukjente" og sabler ned et hvert forsøk på å tenke annerledes, med sneversyntheten deres! Samtidig som dere fortsetter å leve de smålige, besteborgerlige livene deres, klagende og intetanende bak kjøkkengardinene!

Skrevet

Du har rett i alt du skriver. Har aldri ment at de ikke leker med andre eller blir holdt for lukkede dører i årevis.

Jeg gikk selv på Steiner skolen som barn og har valgt å ikke gjøre det med mine egne. Forsvarer Steiner skolen ofte jeg. Men den har en svakhet synes jeg og det er at alle skal etter endt skolegang blir skuespillere, forfattere, sangerinner etc. Noen av disse på min egen alder ble aldri dette..... Og de brukte noen år på å inse at de var vanlige mennesker med vanlige evner. Selvtillit er bra, ja. Men ikke en selvtillit som går ut på at du kan bli sangerinne hvis du ikke har stemme til det.

Skrevet

Å, nei du. Her vi bor er steinerungene overhodet ikke en del av nabolaget. De gjlr faktisk et nummer ut av å ikke menge seg med vanlige folk! Det synes jeg er patetisk. De ser på seg selv som så spesielle og utvalgte at de ikke kan nedlate seg til å ferdes blant oss dødelige.

Det er forskjell på selvtillit og vrangforestillinger. Der har steinerfolka mye å lære. Og for øvrig er noen av de skolene truet av nedlegging fordi de drives dårlig av virkelighetsfjerne folk som ikke har styr på penger og planlegging ift offentlige normer. Dette er vel kjent og har vært det i årevis.

Artig at du trekker fram vaksiner. For steinerfolka er jo de som i gjennomsnitt mest ødelegger statens vaksineprogram med vrangforestillingene sine.

Det er alt for enkelt å si at et kritisk blikk på steinerskolen er det samme som fremmedfrykt. Så lettlurt er de færreste, vet du.

Og apropos å tenke annerledes: det er nettopp mangel på kritisk sans, selvinnsikt og rasjonell evne som er noen av mine ankepunkt mot den sekta.

Skrevet

Denne var til anonym 14.12.

Hilsen anonym 14.21.

Skrevet

WOW!!! Ditt innlegg (14:21) topper jo alt av vrangforestillinger og snever tankegang! Makan til nedrige uttalelser om andre og helt utrolig generalisering...

Jeg er imponert!

Skrevet

Jeg har vel det inntrykket at Steinerskolen, på lik linje med andre pedagogiske retninger som skiller seg fra det som er "mainstream", kan passe utrolig bra for noen, og ikke i det hele tatt for andre. Eksempelvis hadde jeg ei jente i klassen min på barneskolen som gikk over på Steinerskolen etter sjette klasse. Hun klarte seg plutselig veldig mye bedre på skolen, også faglig, og hadde det generelt bedre. Steinereskolens læringsmåte passet henne og hennes evner utrolig mye bedre enn "vanlig" skole. Jeg har også sett eksempler på elever som måtte ut av SK fordi læringsmetodene feilet fullstendig for akkurat det mennesket.

Når det kommer til å gi barn tildels reélle oppfatninger om hva de kan og ikke kan bli her i verden, må jeg vel si at jeg synes foreldrene har en liten jobb å gjøre her óg ;-)

Jeg tror kanskje, og dette er rein synsing, at SK gir barn mer rom for å være barn, drømmere blir litt mer verdsatt og ikke så mye irettesatt, og kanskje de har en litt mer mennesklig tilnærming. Noen synes kanskje det blir litt for "touchy-feely" men det er nå så =)

Som forelder får man sette seg godt inn i hva som tilbys barna våre, og så får man jo bare bestemme seg. Det er jo heller ikke noe endelig og fullstendig valg, man kan alltids ombestemme seg om en ser at dette blir helt feil for akkurat ditt/dine barn.

Hipp hurra for mangfoldet ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...