Gå til innhold

Kan jeg sette søt gjærdeig i kjøleskapet nå, og bruke den senere i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller blir den ødelagt? Jeg bruker tørrgjær...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke satt den i kjøleskapet, men den kan holde seg ganske lenge hvis du setter den et lunt sted.

En gang for mange år siden skulle vi lage lussekatter. Vi lagde deigen og satte den på heving, glemte deigen siden vi så en spennende film.

Det eneste som skjedde, var at den vokste seg ut av bollen deigen lå i. :-)

Skrevet

Ellers kan du søke litt på kaldheving av deig, men da skal den jo være uten gjær, siden gjær ikke tåler kulde.

Skrevet

Du kan fint sette deig til både gjærbakst og vanlig bakst til kaldheving i kjøleskap. Tar bare lengre tid på benken. Står deigen å hever lunt for lenge blir det overhevet, og det blir fort et dårlig resultat. Gjæren tåler kulde.

Skrevet

Jepp, vi har den jo i kjøleskapet til vanlig;)

Skrevet

Jobbet som baker en stund, og vi bakte ofte ut boller og satte dem kaldt for å heve og steke dem senere på dagen (vil jo alltid ha nystekte boller ;-)).

Bare å sette den i kjøleskap!

Skrevet

Helene:-) tror du f.eks det går an å lage deigen kvelden før, sette den i kjøleskapet og ta ut dagen etter og evt heve eller trille ut bollene direkte?

Skrevet

Ja det går an, men da tror jeg det må være fersk gjær.

Skrevet

Det går fint å sette deigen kvelden før, tørrgjær går fint. Husk å dekke til bollen godt.... Vi satte alltid deig til foccacia kvelden før der jeg jobbet, og en kveld hadde 2vakt glemt å dekke til skikkelig, ble litt deigsøl på kjøla ja....

Skrevet

Jeg bruker ofte kaldhevet deig,men har alltid gjær.Baker ut med en gang og setter det til heving i kald ovn i mange timer.Væsken jeg bruker er romtemperert.

Skrevet

Lag kald deig om kvelden..trill ut og sett den til heving i kald ovn og stek neste dag...nyyydelig.Lurt å ha lite klissete deig for ellers kan det du lager flyte litt utover...men blir ekstremt luftig.lager hver helg,og får nystekte rundstykker til frokost!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...