trillemamma Skrevet 10. oktober 2008 #1 Skrevet 10. oktober 2008 Hva bruker dere til gulvvask? Fornøyd? Jeg bruker en liten dæsj med Zalo i en stor flaske med vann, også vasker jeg med mopp. Tidligere har jeg brukt grønnsåpe og vaskemiddel som er spesielt til parkett, kjøpt på Rema. Jeg har også brukt microfiber, det fungerte bra i noen måneder, så ble moppen utslitt. Jeg har alltid flekkete gulv, jeg vil ha rene gulver.
trillemamma Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter #2 Skrevet 10. oktober 2008 Hva med Jif moppesystem? Er det bra?
*bubbs* Skrevet 10. oktober 2008 #3 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg bruker Ajax, men tror det er Zalo som er "tingen" om man skal følge parkettprodusentenes råd. Flekker blir det vel uansett når man lever i et hus? Jeg prøver å bruke så lite såpe som mulig for at gulvet ikke skal bli klissete.
It's all about me Skrevet 10. oktober 2008 #4 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg bruker Jif engangsmopp for en hurtig vask, eller microfibermopp med rent vann og Jif sin Spray og Mopp på flekker. Det må være enkelt ellers gidder jeg rett og slett ikke.
camosilla Skrevet 10. oktober 2008 #5 Skrevet 10. oktober 2008 Du skal ikke bruke grønnsåpe, har jeg hørt, men syntetiske vaskemidler som Ajax, Jif osv. vil tro at zalo også er ok, da.
trillemamma Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. oktober 2008 Ja, jeg har hørt den om at Zalo er mest anbefalt. Uansett hvor lite eller mye såpe jeg bruker, er gulvet litt flekkete selv rett etter vask. Frustrert.
snuppedupp Skrevet 10. oktober 2008 #7 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg bruker micro mopper og aldri såpe. Gulvene er kjempe fine og det er lett å spraye på litt vann på en flekk og så gå over med moppen.
frøkenfryd:) Skrevet 10. oktober 2008 #8 Skrevet 10. oktober 2008 det var jo grønnsåpe som var anbefalt til parkett før. bruker det av og til, blir jo så god lukt av det.
Guttemamma til tusen :) Skrevet 10. oktober 2008 #9 Skrevet 10. oktober 2008 men hvis du har laminat så får du det ikke bort!! Laminat er noe dritt!! Det er litt "sjurt" på en måte, så du har ikkje sjangs til å få det helt rent! Vaska over gulvet ørten ganger..først med zalo, så bare microfiber med vann... tilslutt så gulvet rent ut, men dro en helt hvit vaskeklut over, og det ble lys grå!! Jeg har bestilt nytt gulv, og kan ikke vente!!! Mamma har skipsgulv, og der trenger vi bare å dra moppen over en gang så er det helt rent...det var da jeg innså at det er gulvet mitt der er noe galt med, ikke vaskinga mi:o)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 10. oktober 2008 #10 Skrevet 10. oktober 2008 Det mest miljøvennlige alternativet er jo Enjo microfiber, og det vil nok føles litt tungt i begynnelsen (dette er såpefritt) til du har fått fjernet gamle såperester, men etterhvert blir det gullende rent. Har flere venninner som bruker dette og jeg kjøpte det selv, men så falt jeg tilbake til gamle synder og bruker nå Ajax igjen (det er noe med den rent-lukta selv om man kan "jukse" og sette ut en liten skål med grønnsåpe et usynlig sted). Moppene er tjukke og gode så jeg ser ikke for meg at de skal bli utslitt med det første (mine er i allef all ikke blitt det etter over et år, selv om jeg både vasker dem feil i maskinen + bruker såpe på dem). Moppestativet er også genialt siden det kan stå av seg selv midt på gulvet ) Laminatgulv tror jeg er vanskelig å få "flekkfrie" (hvis du tenker på sånne vaskemerker som kommer når det tørker) - kanskje gå over med tørkemopp etter du har vasket det?
trillemamma Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 10. oktober 2008 Nå har jeg undersøkt litt. Jeg har laminat overalt, unntatt på badet. Så da er det altså håpløst helt til jeg skifter gulv? Sukk...
rampete robin Skrevet 10. oktober 2008 #12 Skrevet 10. oktober 2008 Bruker grønnsåpe, Vasker med god gammeldags gulvklut og svabel. Drar av det som er igjen av vann med svabelen. Blir så rent å pent att :-) Ved å svable får du med deg ALT som ligger på gulvet.
trillemamma Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter #13 Skrevet 10. oktober 2008 Svabel? Mener du sånn gummilist som er nederst på langkosten? Sviper? Har aldri hørt det ordet før. *flaut*
Gjest mphs Skrevet 10. oktober 2008 #14 Skrevet 10. oktober 2008 Bruker jif mopp uten såpe som regel, men av og til har jeg noen dråper med salmiakk i vannet når jeg vasker laminatgulvene. Bruker kun vann på parketten.
Må jeg ha nick? *Nr3påvei* Skrevet 10. oktober 2008 #15 Skrevet 10. oktober 2008 glad vi har valgt parkett og ikke laminat..
rampete robin Skrevet 10. oktober 2008 #16 Skrevet 10. oktober 2008 jeg kaller det svabel, ikke sikkert det er riktig navn, men er sånn med gummilist nederst :-) Blir utrolig rent! Skure litt med kluten først, ikke for mye vann, og dra over med svabelen etterpå. Mannen som lærte det i forsvaret, og der godtar de jo ikke at det er det minste støvet igjen på gulvet ved inspeksjon. Kan anbefales!! Og lukter så godt og rent når jeg bruker grønnsåpe. Har mest parkett i huset, men også litt laminat.
~sjiraff~ Skrevet 10. oktober 2008 #17 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg er så ufancy at jeg bruker vanlig langkost og fille. Og Ajax i bøtta. Blir rent det. Både parkett og laminat. Har aldri hørt at laminat ikke blir rent?
Bøggly Skrevet 10. oktober 2008 #18 Skrevet 10. oktober 2008 Parkett skal ha så lite vann som mulig på seg - så svaber-metoden din er IKKE å anbefale på parkett! (Mulig det er noe annet med laminat - det vet jeg ikke.)
rampete robin Skrevet 15. oktober 2008 #19 Skrevet 15. oktober 2008 Har gjort dette på gulvene våre i 7 år, og de er like fine :-) Bruker ikke mye vann for vrir opp kluten ganske bra. Laminaten tåler vanligvis mindre vann enn parketten, men den er også fremdeles like fin :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå