gifteklar gravid og kvalm Skrevet 10. oktober 2008 #1 Del Skrevet 10. oktober 2008 vi kan ta over et gammel hus bygget på 50 tallet som trenger opprustning. vi må blandt annet bytte alt av vinduer, og da panel utvendig. innvendig må vi ha snekker til å ta ned en bærevegg. så skal vi legge gulv i hele 1. etasje (ca 60 m2) og ha panelplater på veggene... i 2etasje må et av soverommene deles med ny vegg, legge gulv og panelplater på veggene. Badet trenger en oppgradering og taket på huset må tas. Vi skulle gjerne gjort om en del på takkontruksjonen slik at vi får saltak og ekstraplass i 2 arker... idag er det skrå oppløt som hindrer oss i å bygge ut litt ekstra på huset... vi har regnet ut av vinduer og kjøkken kommer på ca 150 000... tror dere som har litt erfaring med hva bygging koster at vi klarer resten av huset på 350 000... vi har alledere skjønt at vi ikke kan lønne snekker annet enn til jobber vi selv ikke kan utføre, altså denne bæreveggen og taket... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138873083-hvor-mye-tror-dere-vi-klarer-%C3%A5-pusse-opp-et-hus-for-500-000/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 10. oktober 2008 #2 Del Skrevet 10. oktober 2008 Ikke for å være pessimist her, men pusset opp et hus fra 50-tallet for etpar år siden. For 500 000,- fikk vi: Tatt ned bærevegg i 1.etg, lagt gulv og nye gipsplater (ca 80 m2) Nytt kjøkken (ikea) i 1.etg Nytt bad i 2.etg. Generell maling og oppussing i hele resten av huset. Nytt strømanlegg. Vi også skulle ha skiftet vinduer, lagt tak og ny bekledning, men det hadde vi ikke råd til. Fant ut at samme hvor mye vi beregnet i forkant ble det alltid litt dyrere. Satser friskt på at platehus får en ny renessanse og at taket som er tørt ikke skjemmer noen selvom det er stygt å se på. Har også hørt at man har bedre inneklima i gamle hus som ikke har så tette vinduer (her er det til tider nærmest frisk bris, hehe). Lykke til:o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138873083-hvor-mye-tror-dere-vi-klarer-%C3%A5-pusse-opp-et-hus-for-500-000/#findComment-138873162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snuppedupp Skrevet 10. oktober 2008 #3 Del Skrevet 10. oktober 2008 Du sier at taket på huset må tas av - da ser jeg pengene rulle med en gang. Innvendig opppussing kan du gjøre billing, men når du snakker både om å skifte vindu, kjøkken og bad så tror jeg de 500 000 har løpt allerede. Det blir alltid mye dyrere enn du tror, så det er veldig viktig å sette opp et budsjett og holde seg til det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138873083-hvor-mye-tror-dere-vi-klarer-%C3%A5-pusse-opp-et-hus-for-500-000/#findComment-138873239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 10. oktober 2008 #4 Del Skrevet 10. oktober 2008 Ville absolutt brukt fagfolk på badet - det gjorde ikke vi (eller vi gjorde det til varmekabler/støp + membranlegging) og angrer som bikkjer... Vi fikk det jo for halve prisen, men er flere småting som irriterer oss som vi ikke kan "ta" noen på (feks dårlig fall mot sluk). Vårt bad sa rørleggerfirmaet at ville komme på 100tusen (glatt - uten å ha vært på befaring engang) og vi skulle da rive alt innvendig, støpe på nytt med varmekabler, legge fliser på gulv, ha strie på vegg og mosaikkfliser inni dusjen + montering av blandebatterier (kjøpte innredning på ikea + hadde badekar fra før). Det er ca 9 kvm med skråtak. Utvendig skal vi skifte kledning + vinduer på èn vegg neste år, og inkl arbeid og materialer (og litt sære vinduer - vil ha lik de originale) kom denne jobben inkl moms på rett over 100tusen også. Et helt hus vil jo da bli endel dyrer vil jeg tro. Men som sagt så er dette inkl snekkerarbeid da - kan jo spare litt på å gjøre det selv. Du kommer et godt stykke med 500tusen, men jeg tviler på at dere får gjort alt... ( Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138873083-hvor-mye-tror-dere-vi-klarer-%C3%A5-pusse-opp-et-hus-for-500-000/#findComment-138873270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
It's all about me Skrevet 10. oktober 2008 #5 Del Skrevet 10. oktober 2008 Vi har akkurat skiftet tak og fikk tilbud fra noen som ville gjøre det, de skulle ha 200tusen svart......og dette er ikke store taket heller. Så da gjorde mannen og naboen det selv sammen og endte med 50-60tusen tror jeg det var. Så skal dere ha fagfolk til det også blir det ikke mye penger igjen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138873083-hvor-mye-tror-dere-vi-klarer-%C3%A5-pusse-opp-et-hus-for-500-000/#findComment-138873273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 10. oktober 2008 #6 Del Skrevet 10. oktober 2008 Ein kjem desverre ikkje så langt med 500 000kr i dag. Det som er viktig å tenke på er at du har minst 100 000kr til små ting, det blir alltid dyrare enn ein først trur, og små duppedingser som ein trenger koster det også......... Satte opp ein dobbel garasje i sommer og hadde beregna at 200 000kr skulle holde men den kom på nærmare 300 000kr...... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138873083-hvor-mye-tror-dere-vi-klarer-%C3%A5-pusse-opp-et-hus-for-500-000/#findComment-138873283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gifteklar gravid og kvalm Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter #7 Del Skrevet 10. oktober 2008 jeg føler at 500 000 ikke holder, da det er som dere sier at ting blir dyrer enn antatt og det kommer uforrutsette ting... mannen mener at om man snekrer selv så kan vi komme langt under. det er nok sant men det vi ikke kan ta selv det koster jo. Det med taket kan vi selvsagt ta mye av selv men det er nok en ukes jobb for et par snekkere bare å ordne det de må på taket og da flyr pengene... jeg føler at det er dødfødt å begynne å renovere dette huset da vi har for lite å gå på, samtidig som vi er småbarnsfamilie hvor far allerede jobber mye og skal rekke å snkere selv... Ikke har han kjempeerfaring heller. Vil prøve å se realiatisk på saken uten å være pessimistisk men jeg klarer ikke helt å være enig med min kjære i dette prosjektet. Jeg skjønner godt at han gjerne vil få det til, dette er kårhuset på gården han kommer fra. men vi kan ikke trylle heller... idag er det 2 "store" soverom som vi må dele til 4 små... og et blir kjempesmå for å kunne bo der som familie. huset er 84 m2 og jeg syns vel uansett det er lite når vi drømmer om 4 barn... men det er greit å bo trangt om vi klarer å få huset til å fungere med kjøkken, bad og litt større plass oppe. men dette koster jo for mye da... alternativet er å kjøpe et større hus en annen plass hvor vi kan få stort nok hus for pengene og heller pusse opp mye billigere... føler det er litt sånn tap-tap situasjon... er så leit dette her! hva ville dere gjort?! Vi må bytte kjøkken, i dag er det et fra 50tallet der på 4 m2 med 3 skaper, komfyr og kjøleskap og vaskebenk. Vi har sett på ikeakjøkken til 30 000 som gir oss stort familiekjøkken med plass til oppvaskmaskin o.l... ikke fint eller fansy men stort nok... 2.etasjen må tas med tanke på soverom og tak for større plass bare for å kunne få et bad hvor man kan stelle småbarn o.l. og soverom nok... vinduene må byttes og de vi har funnet er de billigste og de vi liker best i design... og det med gulv og vegger er jo egentlig ikke så dyrt og bør jo gjøres samtididg med at man bytter vinduene. er jo liksom ikke de nye fine veggene og gulvene som gjør oss konk... har valgt så billig som mulig der! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138873083-hvor-mye-tror-dere-vi-klarer-%C3%A5-pusse-opp-et-hus-for-500-000/#findComment-138873397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*bubbs* Skrevet 10. oktober 2008 #8 Del Skrevet 10. oktober 2008 Vi har brukt ca 500.000 det siste året på oppussing og mannen og svigerfar har gjort nesten alt snekkerarbeidet selv (vi hadde snekker én dag). Vi har også bare hatt elektrikker og rørlegger på det de absolutt har måttet gjøre, ellers har svigerfar trukket ledninger og fikset til for rør. Dettehar vi fått: Tatt ned en vegg og satt opp to nye vegger i hovedetasjen. Tatt ned en vegg og satt opp to nye i underetasjen. Nytt bad i underetasjen (lite). Kjøkken fra IKEA med benkeplater fra HTH i begge etasjer. Nytt parkettgulv, eik, i underetasjen og sliping og lakking av eksisterende gulv i hovedetasjen. Flislegging og nytt rørsystem i vaskerommet. Nytt elektrisk anlegg og sikringsboks i hele huset. Skiftet bordkledning i veggen som går mot vest og satt inn skyvedør i glass her. Restaurert pipa og satt inn ovnpeis i hovedetasjen. To skyvedørsgarderober. Ny tapetsering i hele hovedetasjen og delvis i underetasjen. Malt innvendig over alt både oppe og nede. Dette mangler vi: Nytt bad i hovedetasjen (blir i hvertfall over 100.000) Oppussing av et soverom i hovedetasjen (5000). Skifting av bordkledning og nytt vindu i østveggen(30000). Restaurering av veranda (aner ikke hvor mye det blir..). Nye vinduer i kjelleren og maling i boden (10.000) Tilsammen er husets boa på ca 170m2. Vi har vært heldige som har fått så mye hjelp av svigers, men du ser at vi likevel ikke har kommet så langt med de 500.000. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138873083-hvor-mye-tror-dere-vi-klarer-%C3%A5-pusse-opp-et-hus-for-500-000/#findComment-138873408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnie Mom Skrevet 10. oktober 2008 #9 Del Skrevet 10. oktober 2008 Skjønner at din samboer vil pusse opp dette huset, men jeg synes det høres ut som MYE MYE jobb. Spesielt når man skal gjøre det ved siden jobb og det vanlige livet. Har dere pusset opp noe før? Vi har pusset opp 2 leiligheter på 3 år, bare sånn overflateoppussing. Og det er jo så mye mer jobb enn man tror.. Og så alt som må gjøres med deres hus for at det skal bli beboelig.. Synes også at 84 kvm er for lite uansett om dere planlegger 2 eller 4 barn. Vi har to barn og planlegger ingen flere, bor nå på 66 kvm og skal ihvertfall ikke flytte til mindre enn 100 kvm neste gang, helst MYE større men vi får se.. Er enig med deg jeg.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138873083-hvor-mye-tror-dere-vi-klarer-%C3%A5-pusse-opp-et-hus-for-500-000/#findComment-138873526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gifteklar gravid og kvalm Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter #10 Del Skrevet 10. oktober 2008 det er ganske ille hvor lite man får for 500 000 idag egentlig. og når man da tar mesteparten av jobben selv så hjelper det lite liksom. for 6 år siden gjorde mamma og pappa en stor jobb med huset sitt, de byttet vinduer og kledning samt kjøkken og tak og alt dette med snekker. de la heller ikke så billig gulv inne som vi skal og har litt større hus. de betalte 700 000 for en mye større jobb og ca 3 mnd med snekker! men så har jo tømmerprisene gått opp 30 % etter det da og snekkern tar mer i timen osv.... Svigers bygde på 56 m2 på sitt hus for 5 år siden og fikk 2 nye, flislagte flotte bad, et stort kjøkken (ikke ikea) og nye vinduer o.l. i påbygget samt snekkere til å gjøre alt for 1, 5 mill... de skjønner ikke at prisene har gått opp så mye at vi ikke kan få gjort det "lille" vi skal i huset i forhold for 500 000... men vi regner og regner på det og kommer ikke fram til å få tallene til å gå opp... så må nok bare innse at det ikke går selvom mannen forståelig nok skulle ønske det gikk... lei situasjon altså! har grått så mange tårer for dette! merker at vi bslir helt utslitte av denne hussituasjonen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138873083-hvor-mye-tror-dere-vi-klarer-%C3%A5-pusse-opp-et-hus-for-500-000/#findComment-138873565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*bubbs* Skrevet 10. oktober 2008 #11 Del Skrevet 10. oktober 2008 Det er ganske slitsomt for forholdet å pusse opp også. Vi hadde ingen barn da, jeg jobbet masse og var stort sett aldri hjemme og likevel ble jeg litt lei av at svigerfar ALLTID var der. Han er alltid full av energi, men det var ikke vi klokken 0730 på lørdagsmorgen når han sto på trappa med drillen under armen. Hehe.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138873083-hvor-mye-tror-dere-vi-klarer-%C3%A5-pusse-opp-et-hus-for-500-000/#findComment-138873597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammaen til Isak Skrevet 10. oktober 2008 #12 Del Skrevet 10. oktober 2008 Hei:) sitter her med mannen som er tømrer, og vårt beste råd til dere er: Få en tømrer/snekker til å komme å se på huset deres. Vis han hva dere ønsker å få gjort, forklar hvordan dere vil ha det, hva dere vil bruke av materialer osv. Så får dere han til å se på det og hjelpe dere med å regne ut ca hvor mye dere må legge i det. Da får dere oversikten. Det koster å gjøre ting selv også, og klart det koster med fagfolk også. Sånn i forhold til taket så er det jo flere ting som må tenkes over, hvordan ser det ut under det som ligger der, må alt skiftes ut helt til bunn osv.......det er så mange faktorer som spiller inn når man skal restaurere et hus slik. Og sånn ved det du skriver, kommer dere ikke til å få gjort alt dere ønsker for 500.000. Desverre. Ønsker dere lykke til og håper det ordner seg til det beste for dere Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138873083-hvor-mye-tror-dere-vi-klarer-%C3%A5-pusse-opp-et-hus-for-500-000/#findComment-138873635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piken på landet Skrevet 10. oktober 2008 #13 Del Skrevet 10. oktober 2008 Vi skal pusse opp et hus fra 70-tallet. Huset har to etasjer, nederste etasjen er jo grunnmuren, og blir stående slik den er, men vinduene må byttes. På den øverste etasjen må kledning skiftes, vinduene skiftes ut, og taket skiftes. Vi skal endre mye på fasaden også, så er blitt anbefalt å bare rive ned hele øverste etasjen og bygge den opp på ny, for det blir nesten like dyrt å lappe på noe gammelt. Vi har fått pris på bare byggesettet på 1,6 mill. Så kommer alt arbeidet utenom. Tømmermenn, elektriker, rørlegger, taktekker, maler/tapetserer. Så kommer kjøkken, baderom, maling, tapet osv. Så vi må regne med å komme opp i 2,5 mill. Er klar over at dette er mye mer omfattende enn det dere skal gjøre. Vi har valgt dyre vinduer, dyre gulv og dyr trapp som alt er med i byggesettet,men poenget er at ting koster. Kommer nok desverre ikke så langt med 500 000.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138873083-hvor-mye-tror-dere-vi-klarer-%C3%A5-pusse-opp-et-hus-for-500-000/#findComment-138873719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gifteklar gravid og kvalm Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter #14 Del Skrevet 10. oktober 2008 tusen takk for var alle sammen vi har hatt 4 forskjellige snekkere til å se på det og fått prisoverslag men mannen vil liksom ikke tro på det og prøver å finne alle mulige løsninger eller unnskydninger for at vi skal klare dette. jeg har veldig stor forståelse for at han holder på slik men blir så sliten av det og har sagt pent og forståelig flere ganger at jeg er lei for det men jeg melder meg ut av dette prosjektet og vil vi skal se etter andre hus for å komme oss i eget hus før babyen kommer og vi blir 4 osv... han kjører på og klarer ikke komme opp med løsninger han heller, han bare drøyer tida... akkurat som om det plutselig skulle dette en løsning i fanget vårt angåend det huset. Jeg syns vi har sjekket dette på alle mulige måter og jeg og snekrene har konkludert med at det ikke går... men mannen støtter seg litt på svigers fordi de mener vi kan senke kravene og bo der slik det er nå for det gjorde de med 2 barn for 25 år siden... vel... det kjøkkenet er det jo ikke plass til å spise middag sammen eller noen ting... og joda vi kunne alltids ha barna på 1 soverom men med ei på 5 og ny baby kan jeg ikke se for meg det sånn rent praktisk... jeg orker ikke bo i et hus hvor ingenting er gjort siden det ble bygget på 50 tallet... må få med mannen på å se etter andre hus hvor vi vil kunne få helt vanlig bolig standard ( mener absloutt ikke fint eller flott da, men helt vanlig standard med plass til oppvaskmaskin osv...) godt å få luftet tankene og høre at jeg ikke er helt på jordet når det gjelder dette huset. Hadde vi kommer i mål med hsuet på 500 000 så skulle jeg gjerne vært med på prosjektet men sånn som det er nå vil jeg heller kjøpe et annet hus som er et bedre utgangspunkt for oss!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138873083-hvor-mye-tror-dere-vi-klarer-%C3%A5-pusse-opp-et-hus-for-500-000/#findComment-138873720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå