danny Skrevet 10. oktober 2008 #1 Skrevet 10. oktober 2008 Holder på å vende veslejenta på grøt nå, hun er 5 mnd. Hun har lært seg å svelge det meste, men det er jo ennå veeldig små porsjoner. Lagde i går av ca 15 ml væske og det var nok i massevis (hun var lei på de siste bitene). Så lurer jeg på hvor mye en "full" porsjon er. Holle som vi bruker foreslår i oppskrifen å bruke tilsammen 2 dl væske, mens jeg ser Nestle bruker 1 dl. Hvor mye lager dere av til fulle porsjoner? Lurer fordi jeg tenkte at når hun spiser en full porsjon kan vi begynne med litt annen mat til andre måltider.. Er det greit at de spiser hele porsjoner før de får til flere måltider eller er det greit med en liten porsjon tl flere måltider.. Hva gjør dere? Tenkte kanskje hun kunne smake litt frukt etterhvert. Hun får nå grøt kun på formiddagen.
mastermind Skrevet 10. oktober 2008 #2 Skrevet 10. oktober 2008 Lager av 1-1,2 dl. Alt etter som hva slags grøt. Står 120ml bak på havrepakken til nestle. Mi er også 5 mnd, snart 6 og har spist grøt siden 4. Spiser en porsjon på kvelden. Har prøvd med potet og gulrotmos til middag, det går ned uten klumper, men har ikke dette måltidet fast. Hun krever ikke noe mer ennå, så har ikke stressa med det, men tenker at fra 6 må vi til med middag. Da vi begynte med grøt spiste hun 2grøtskjeer, men 4dje dagen ville hun ha mer mer mer, så det vart 6 den kvelden. Innen en uke var hun oppe i en porsjon. Skal se det, di også plutselig en dag har lyst på mer. Amme du først? Viss du vil hun skal spise mer grøt er det lurt å amme etterpå så hun ikke er mett. Og gi henne grøt litt før hun er sulten (halvtime) i tilvenningsperioden. Lykke til
2 hjertegull :) Skrevet 10. oktober 2008 #3 Skrevet 10. oktober 2008 Vi starta me fruktmos vi.. Fra ho va ca 4 mnd så fikk ho smaksprøva... Fikk så lite at æ velge å si at æ fullamma frem til ho va 5,5 mnd.. Da starta vi me grøt.. Å da bare bittelitt.. Vi har gradvis økt, så vi e nettopp oppe i full porsjon, å d e langt i fra alltid ho spis d opp.. Ho fikk anna mat før vi va opp i full porsjon. Kanskje halv porsjon morgen og kveld.. Litt middag, og litt fruktmos til lunsj.. Ho e forresten 7,5 mnd nu... Så vi har nok brukt litt lenger tid en de fleste andre her inne..
2 hjertegull :) Skrevet 10. oktober 2008 #4 Skrevet 10. oktober 2008 Lager forresten av mellom 1 og 1,5 dl væske..
danny Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. oktober 2008 Vi har fra 4 mnd gitt mme etter hvert puppemåltid fordi jeg har fått for lite melk. Hade håpet å kanskje kutte ut mme og bare klare oss med puppen når hun begynner å få i seg større porsjoner mat. Men spørs om det går for jeg har nok ganske lite melk nå. Men enn så lenge tenkte jeg å amme først, så gi grøt/fast føde og flaske til slutt. Men da tar det jo en liten evighet hvert måltid da.. Kan vel prøve med litt vann etterhvert også så hun får nok væske iallefall, hvis det blir så vi kutter mme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå